Opracowana w ciągu 32 miesięcy Laguna wymagała zainwestowania blisko 1 miliarda euro. Na koszty projektu i wdrożenia do produkcji przemysłowej Nowej Laguny koncern Renault przeznaczył 1 miliard 52 miliony euro, co odpowiada mniej więcej kwocie przeznaczonej na poprzednią generację tego modelu.

Kwota ta dzieli się w sposób następujący: - 606 milionów euro na prace projektowe,- 407 milionów euro na inwestycje w narzędzia produkcyjne, z czego połowa została zainwestowana w zakład w Sandouville, druga zaś w specjalistyczne oprzyrządowanie u dostawców,-39 milionów Euro na koszty rozruchu produkcji.

Aby znaleźć się w pierwszej trójce pojazdów o najwyższej jakości, koncern Renault podjął szereg decyzji w celu zapewnienia klientom wysokich parametrów użytkowych pojazdu przy równoczesnej ścisłej kontroli kosztów.

Wysokie koszty prac projektowych są efektem bardzo wymagających założeń technicznych, nastawionych na podwyższenie parametrów użytkowych pojazdu, związanych np. z rozbudową systemów bezpieczeństwa, całkowicie nowym systemem automatycznej klimatyzacji, schowkami w tylnych podłokietnikach, bardziej przyjaznym dla użytkownika interfejsem radia i nawigacji satelitarnej, wysokiej klasy systemem audio, reflektorami bi-ksenonowymi, rozwiązaniami ułatwiającymi korzystanie z bagażnika w wersji kombi, itp. Nowe przepisy spowodowały zaostrzenie wymagań konstrukcyjnych pojazdu, w szczególności jeśli chodzi o blok silnika i przód pojazdu. Znaczny wpływ na koszty opracowania modelu miało uwzględnienie priorytetów w zakresie ochrony środowiska, takich jak normy czystości spalin Euro5 oraz dostosowanie silników do zasilania biopaliwami.

Wysoki poziom tych kosztów wynika również z chęci zaproponowania już na starcie bardziej rozbudowanej oferty, z plasującą się na pozycji eko-lidera podstawową jednostką wysokoprężną, wersjami z automatyczną skrzynią biegów, w szczególności w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym 2.0 l oraz wersjami przeznaczonymi na rynki pozaeuropejskie, przewidzianymi do wprowadzenia w sześć miesięcy po premierze europejskiej.

407 milionów euro zainwestowanych w narzędzie produkcyjne dzieli się następująco:- 207 milionów euro przeznaczono na stworzenie specjalistycznego oprzyrządowania wykorzystywanego przez dostawców,-94 miliony euro poświęcono na oprzyrządowanie wydziału tłoczni w zakładzie w Sandouville,- 62 miliony euro wydano na wydział blacharski, kwota ta odpowiada kosztom adaptacji linii produkcyjnej Laguny II do potrzeb produkcji Nowej Laguny,- 44 miliony euro przeznaczone zostały na układ napędowy, montaż, układ jezdny, układy wydechowe i lakiernię.

Nowa Laguna została w całości opracowana w Technocentrum: od momentu zatwierdzenia designu do zgody na rozpoczęcie produkcji upłynęły 32 miesiące. Zatwierdzenie designu, które miało miejsce na jesieni roku 2004, pozwoliło przystąpić do przygotowania szczegółowych założeń.

W dniu 1 września 2005 roku rozpoczął się etap "RO" realizacji oprzyrządowania, stanowiący znaczącą część kwot inwestycji. Kolejne miesiące poświęcone były realizacji oprzyrządowania, a następnie wykonaniu na nich próbnych serii części. Etap AMSlot oznacza początek wykonania pierwszych prototypów pojazdów: wszystkie części były już dostępne i wykonane na ostatecznym oprzyrządowaniu, co oznaczało możliwość rozpoczęcia montażu pierwszych egzemplarzy. Były one montowane w Centrum Budowy Prototypów Pojazdów (CRPV) w celu zatwierdzenia produktu i procesu produkcyjnego bez zakłócania produkcji w zakładzie. Pracownicy zakładu w Sandouville oddelegowani do CRPV mogli na tym etapie formułować swoje sugestie mające na celu usprawnienie procesu montażowego. Pierwszy pojazd wyjechał na drogę na początku kwietnia 2006 roku, rozpoczynając tym samym fazę dopracowywania.

Przez okres 6 miesięcy prototypy te były testowane i analizowane w celu dokładnego dopracowania poszczególnych parametrów: algorytmy pracy amortyzatorów, sztywność elementów gumowych, nastawy silnika, itp.

W dniu 22 grudnia 2006 model trafił do zakładu. Pierwsze wstępne serie były montowane na linii montażowej między Lagunami II, uzyskując bardzo wysoki poziom jakości. Wydana w czerwcu 2007 roku zgoda na uruchomienie produkcji oznaczała osiągnięcie wymaganego przez Renault poziomu jakości. Wszyscy dostawcy otrzymali zgodę na przejście do przemysłowego rytmu produkcji...

PRACE PROJEKTOWE, TESTY PROTOTYPÓW W RÓŻNYCH WARUNKACH, PIERWSZE CRASH - TESTY LINIA MONTAŻOWA OSTATNIE PRACE WYKOŃCZENIOWE