Spotkanie na terenie Szkoły Jazdy Renault w Warszawie (i nie tylko) było bardzo interesujące. I nie tylko dlatego, że gośćmi specjalnymi byli kpt.Roman Paszke oraz Janusz Józefowicz (który jako Ambasador modelu Laguna odebrał kluczyki do modelu GT, a przy okazji mógł sobie nim pojeździć w sportowych warunkach). Instruktorzy Renault przygotowali bowiem dla zaproszonych dziennikarzy wiele atrakcji. Była nawet trasa off-roadowa!

Zajęcia praktycznie poprzedziła znakomicie poprowadzona prezentacja modeli (konkurencja mogłaby się sporo nauczyć!).

Potem wszyscy udali się na płytę, gdzie ustawiony został slalom, przypominający nieco słynny "test łosia". Szybkość wyjścia ze slalomu mierzona była elektronicznie.

Michał Bębenek, zwycięzca ostatniej edycji Rajdu Polski - rundy Mistrzostw Europy i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, zasiadł najpierw za kierownica Laguny GT. Najlepsza zanotowana prędkość wyniosła 92 km / godz. Następnie rajdowiec przesiadł się do znacznie mocniejszego samochodu (o prawie 80 KM) Subaru Impreza. I niespodzianka - rekord szybkości wyniósł 90 km / godz.

Potwierdziło sie tym samym, że Renault Laguna GT dzięki skrętnym tylnym kołom trzyma sie znakomicie nawierzchni i można nią jechać szybciej w ekstremalnych warunkach niż konkurentami przystosowanymi do ścigania sie w sporcie!

- Jestem zaskoczony wynikami testu - mówił Michał Bębenek. Byłem przekonany, że Subaru będzie szybsze i nawet zastanawiałem sie, dlaczego organizatorzy imprezy ryzykują taka konfrontację. Oczywiście Subaru Impreza jest samochodem przeznaczonym raczej do sportu, Laguna - do jazdy w normalnych warunkach drogowych, ale nowa technologia zapewne bardzo pomoże kierowcom w trudnych warunkach. Podkreślam - jestem zadziwiony wynikami testu!

Z Kapitanem Romanem Paszke rozmawialiśmy na temat rozwoju technologii. Zarówno na lądzie - choćby w motoryzacji, jak i jego branży - na wodzie, szybkość zmian w elektronice jest niesamowita! Warto dodać, że "wilk morski" niedawno przeszedł szkolenie w prowadzeniu samochodu w Szkole Jazdy Renault...

Ale powracając do bohaterów dnia...

Renault Koleos

Pierwszy crossover Renault o nazwie Koleos, pojawi się w Polsce już w lipcu. Renault Koleos został wprost stworzony do ucieczki od codzienności. Jest łatwy w obsłudze, komfortowy i z łatwością porusza się w terenie. Pełna ekspresji linia nadwozia zwraca uwagę połączeniem elementów typowych dla estetyki samochodów 4x4 z dynamicznym profilem hatchbacka.

Zwarta budowa nadwozia oraz intuicyjna obsługa urządzeń pokładowych sprawiają, że eksploatacja i poznanie samochodu są szybkie i łatwe dla wszelkich grup kierowców.

Renault Koleos jest tak komfortowy jak klasyczny samochód osobowy, a przy tym cechuje się ilością miejsca godną kompaktowego vana. W przeciwieństwie do samochodów przeznaczonych głównie do jazdy w terenie, Renault oferuje w Koleosie liczne elementy wyposażenia podnoszące komfort jazdy: karta hands free, wspomaganie parkowania przodem i tyłem, system nawigacji satelitarnej z systemem rozpoznawania głosu i telefonicznym zestawem głośnomówiącym Bluetooth, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna.

Dwuczęściowa tylna klapa, automatycznie składane tylne siedzenia, a także schowki o łącznej pojemności 70 litrów, to tylko niektóre przykłady praktycznych rozwiązań, jakimi dysponuje Koleos.

Ten uniwersalny samochód łatwo się prowadzi. Koleos porusza się równie sprawnie w mieście, na drogach i autostradach, jak i w terenie, dzięki układowi jezdnemu z napędem na 4 koła, opracowanemu przez Alians Renault-Nissan. Wybór trybu pracy 4x2 lub 4x4 odbywa się automatycznie za pomocą systemu „All mode 4x4-i” wprowadzonego przez Nissana w nowym modelu X-Trail. Możliwe jest również ręczne włączenie przeniesienia napędu na 2 lub 4 koła.

W ofercie silników znalazły się jednostki wysokoprężne o mocy 150- i 173 KM oraz silnik benzynowy 2.5 l o mocy 171 KM, więc Renault Koleos jest przygotowany na wszelkiego rodzaju wyprawy. Skrzynie biegów, zarówno mechaniczne jak i automatyczne, posiadają sześć przełożeń.

Podobnie jak cała gama samochodów Renault, również Koleos wykazuje się bezpieczeństwem czynnym i biernym na najwyższym poziomie w tym segmencie. Przeniesienie napędu na wszystkie koła przyczynia się do podniesienia bezpieczeństwa czynnego dzięki zapobieganiu utracie przyczepności zanim jeszcze zacznie działać elektroniczny układ kontroli toru jazdy.

Renault Koleos jest oferowany w Polsce w 3 poziomach wyposażenia, uzupełnianych indywidualnie dobieranym wyposażeniem dodatkowym, dostępnym w gamie opcji fabrycznych lub akcesoriów.

Koleos, podobnie jak inne samochody Renault klasy wyższej, jest objęty w Europie 3-letnią gwarancją (lub do 150 tys. km).

Model Koleos jest produkowany w nowoczesnej fabryce w Busan w Korei. To pierwszy samochód Renault produkowany przez Renault Samsung Motors, której 80,1% akcji należy do Renault. Koszt uruchomienia produkcji tego samochodu, obejmujący przystosowanie zakładu do produkcji Koleosa, a także inwestycje zrealizowane przez poddostawców, zamknął się kwotą 178 milionów euro.

Warto przypomnieć, że "załoga" RoadLook.pl jako pierwsza w Polsce miała okazję przejechać się modelem Koleos (przy okazji pobytu w naszym kraju Laurenta Graniera, który podróżował samochodem z Korei przez Azję i Europę).

Laguna GT

Laguną GT jeździliśmy z kolei we Francji. Ale na Bemowie była okazja szerszego poznania samochodu.

Renault Laguna GTjest wyposażona w układ jezdny 4WS Active Drive z czterema kołami skrętnymi. Rozwiązanie to, opracowane wspólnie przez Renault i Renault Sport Technologies, zapewnia lepszą zwrotność samochodu, większą dynamikę jazdy i wyższą precyzję prowadzenia. Renault Laguna GT jest napędzana jednym z dwóch wyjątkowej klasy silników o mocy 178 i 204 KM (131 i 150 kW), których osiągi podkreślają sportowy charakter Laguny. Zapewniająca wysoką przyjemność i bezpieczeństwo jazdy Renault Laguna GT wnosi powiew nowości na rynku aut GT. Jest objęta 3-letnią gwarancją (lub do 150 tys. km).

Renault Laguna cechuje się również wysoką jakością oraz poziomem bezpieczeństwa czynnego i biernego na najlepszym poziomie na rynku. samochód charakteryzująca się płynnym i rasowym designem, pod względem wyposażenia i silników plasuje się w górnej części tej gamy.

Układ jezdny 4WS Active Drive z czterema kołami skrętnymi ma wiele zalet. Poza większą zwrotnością i znacznie bardziej dynamicznym zachowaniem, zapewnia niezrównaną precyzję prowadzenia. Dzięki niej kierowca bez wysiłku utrzymuje właściwy tor jazdy, co gwarantuje niezwykłą przyjemność jazdy i wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego. Samochód dobrze się prowadzi nawet przy dużych prędkościach – zarówno w mieście, jak i na krętych drogach.

Specjalne ustawienie zawieszenia i jego twardość znacząco ograniczają boczne przechyły, dzięki czemu pasażerowie nie odczuwają ich znacząco przy pokonywaniu zakrętów. Brak kołysania, a także precyzyjne prowadzenie przy kilkustopniowych skrętach kierownicy, zapewniają wyjątkową satysfakcję z jazdy.

Układ jezdny 4WS Active Drive z czterema kołami skrętnymi sprawdza się nie tylko w trakcie manewru omijania przeszkody (test „łosia”), ale również w warunkach utrudnionego hamowania (asymetryczna przyczepność kół do nawierzchni, działanie systemu ESP dostosowane do dynamicznego i sportowego stylu jazdy).

Przy prędkości poniżej 60 km/godz., koła tylne skręcają się w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich z zachowaniem maksymalnego kąta skrętu 3,5°. Układ jezdny 4WS Active Drive posiada więc dwie zasadnicze zalety: ułatwia wykonywanie manewrów dzięki zmniejszeniu średnicy zawracania oraz ogranicza kąt skrętu kierownicy dzięki specjalnie opracowanym parametrom układu kierowniczego.

Średnica zawracania Renault Laguny GT z układem jezdnym 4WS Active Drive z czterema kołami skrętnymi jest zmniejszona o 10 proc. w porównaniu do standardowego zawieszenia: z 12,05 m w samochodzie z kołami 18-calowymi do zaledwie 10,80 m (jak w Clio!). Im większy jest kąt skrętu tylnych kół, tym mniejsza jest średnica zawracania. Znaczne ułatwienie w wykonywaniu manewrów jest odczuwalne zwłaszcza przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego lub przy wjeżdżaniu w wąskie uliczki.

System 4WS powoduje też zmniejszenie przełożenia kąta skrętu kierownicy, ponieważ kąt skrętu kół przednich i tylnych sumuje się. W Nowej Lagunie aby skręcić koła o 1°, trzeba wykonać skręt kierownicą o 16°, podczas gdy w samochodzie z układem jezdnym 4WS Active Drive wystarczy skręcić kierownicę o 13,5°. Wartość ta spada nawet do 12° w przypadku, gdy tylne koła są skręcone w przeciwną stronę pod maksymalnym kątem 3,5°. Dzięki temu kierowca ma bardziej bezpośredni wpływ na zachowanie samochodu i wykonuje mniej ruchów kierownicą, co poprawia zwrotność auta. W celu pokonania zakrętu, kierowca musi wykonać mniejszy skręt kierownicy. Manewry omijania są łatwiejsze – samochód niemal „owija” się wokół przeszkody.

Specjalne oprogramowanie systemu ESC (Electronic Stability Control) jest dostosowane do dynamicznego i sportowego stylu jazdy, dzięki temu korekta toru jazdy przez ESC włącza się z opóźnieniem i przeszkoda zostaje ominięta szybciej i spokojniej. Korekta ta następuje tylko w razie konieczności i w sposób stopniowy, gdyż jest to związane ze skrętem kół tylnej osi.

Za pośrednictwem bloku elektronicznego systemu ESC i ABS, moduł elektroniczny 4WS rozpoznaje także sytuację hamowania z asymetryczną przyczepnością kół. W takim przypadku następuje automatyczne dostosowanie kąta skrętu kół tylnych, aby utrzymać stabilny tor jazdy samochodu, a kierowca nie musiał wykonywać dodatkowych skrętów kierownicy. Zachowuje on kontrolę w sytuacjach krytycznych, co zapewnia mu większe poczucie bezpieczeństwa w codziennej jeździe.

Silnik 2.0 dCi będący liderem w swej kategorii pod względem osiągów, przyjemności prowadzenia i cichej pracy, jest oferowany w wersji o wyjątkowej mocy 178 KM (131 kW) uzyskiwanej przy 3750 obr. / min. Jego maksymalny moment obrotowy 400 Nm jest dostępny już od 2000 obr/min i sięga zakresu 5000 obr. / min. zapewniając szybkie i płynne wchodzenie na obroty. Silnik jest wyposażony w turbo o zmiennej geometrii łopat i niewielkiej inercji, zapewniające lepsze osiągi w niskim zakresie obrotów, gdzie wykazuje pełnię swych zalet dynamicznych: Renault Laguna GT pokonuje 1000 m ze startu zatrzymanego w zaledwie 29,6 sekundy (przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. w 8,5 sek.). Ta nowa jednostka jest również przyjazna dla środowiska – posiada filtr cząstek stałych oraz zawór EGR o wzmocnionym chłodzeniu, a jej zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 6,5 l / 100 km (przy emisji CO2 172 g/km). Dzięki zastosowaniu bardzo szybko działających świec żarowych, silnik 2.0 dCi 178 KM uruchamia się w chwili wciśnięcia przycisku „Start”, nawet przy silnym mrozie (-23°C).

W wersji benzynowej, Renault Laguna GT posiada sportową odmianę 16-zaworowego 2-litrowego silnika osiągającego moc 204 KM (150 kW) przy 5000 obr. / min. i moment obrotowy 300 Nm dostępny od 3000 obr. / min. Silnik ten, zaprojektowany dla Megane RS, został specjalnie przystosowany w celu uzyskania optymalnych parametrów w Renault Lagunie GT pod względem osiągów oraz przyjemności prowadzenia samochodu. Jego wszechstronny charakter przejawia się elastyczną płynną pracą w codziennej jeździe oraz zadziwiająco szybką reakcją i zdecydowanym przyspieszeniem w jeździe sportowej. Szczegółowe dopracowanie układu dolotu powietrza i zastosowanie turbo z dwoma kanałami wlotowymi (Twin scroll Turbo) skracającego czas reakcji silnika, zapewnia szybkie wchodzenie na obroty. Renault Laguna GT 2.0T przyspiesza od 0 do 100 km / godz. w 7,8 sekundy i pokonuje 1000 m ze startu zatrzymanego w 28 sekund, zużywając 8,2 l / 100 km (emisja CO2 194 g/km).

Widoczne na środkowym słupku oznaczenie GT jest również wytłoczone na oparciach przednich foteli pokrytych jasnoszarą alkantarą. Podobnie jak we wszystkich wersjach Renault Laguny, design wnętrza budzi u wszystkich użytkowników poczucie komfortu. O ekskluzywnym charakterze wersji GT przypominają liczne sportowe akcenty: spłaszczona w dolnej części, sportowa trójramienna kierownica pokryta skórą z szarym stebnowaniem, perforowane aluminiowe pedały, dźwignia zmiany biegów typowa dla sportowych modeli marki, pokryte alkantarą łączoną z ciemnografitową skórą fotele Riviera o wzmocnionym podparciu bocznym. Wysokiej klasy materiały i precyzyjne połączenie poszczególnych elementów również przyczyniają się do odczuwanej przyjemności, ponieważ Renault Laguna GT ma zapewnić najwyższy komfort kierowcy.

Opracowana na podstawie wersji Dynamique, Renault Laguna GT posiada wysokiej klasy, bogate wyposażenie. Komfort termiczny zapewnia automatyczna dwustrefowa klimatyzacja z trzema trybami pracy Soft-Auto-Fast, automatycznie włączająca zamknięty obieg powietrza w zależności od wskazań czujnika zanieczyszczenia powietrza.

Testy obu modeli samochodów przeprowadzimy osobno.

Zdjęcia: Marcin Karaczun