) w trakcie obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. Np. w kategorii "silnik" usterką może być wyciek oleju lub zbyt duże stężenie substancji toksycznych w spalinach.Czerwony kolor wykresu oznacza, że w opisywanym modelu występuje ponadprzeciętna liczba awarii danego zespołu. Niebieski informuje, że w danym aucie usterki poszczególnych układów pojawiają się rzadziej, niż wynosi średnia konkurencji. Barwa żółta ilustruje średni procent usterek wszystkich aut konkretnej kategorii wiekowej.W miarę możliwości w kolejnych częściach raportu przedstawiamy samochody porównywalne - należące do tego samego segmentu.Porsche 911 im jest starsze, tym lepsze. Potwierdza to statystyka usterkowości Dekry, w której auto w kolejnych kategoriach wiekowych pnie się wyraźnie w górę. Wśród 3-latków zajmuje 9 miejsce, w tabeli 5-latków 3, natomiast w kategorii aut 7-letnich produkt z Zuffenhausen wypada wzorowo i plasuje się na pierwszej pozycji - 79,6 proc. aut nie ma żadnych usterek.Wśród 3-letnich egzemplarzy "911" tylko w 4 proc. przypadków wykryto niesprawności uniemożliwiające przedłużenie ważności dowodu rejestracyjnego. Natomiast 86,4 proc. aut okazało się w pełni spawnych. Również 5-letnie egzemplarze rzadko ponownie odwiedzały stacje diagnostyczne, ale diagności Dekry zastrzeżenia mieli do usterek nadwozia i podwozia.Niezależnie od wieku najczęstszymi problemami, z jakimi mogą spotkać się użytkownicy, są usterki układu hamulcowego i ogumienia. Bardzo dobrze spisuje się silnik, zawieszenie i układ przeniesienia napędu. W wyżej wymienionych przypadkach usterkowość wyniosła dużo poniżej średniej.Podobnie jak Porsche bardzo dobry wynik uzyskuje Mercedes CLK. W kategorii 3-latków auto plasuje się na 5 pozycji, a wśród samochodów 5-letnich zajmuje 16 miejsce. CLK nie jest klasyfikowane w grupie aut 7-letnich.Do prawie 87 proc. 3-letnich Mercedesów diagności Dekry nie mają żadnych zastrzeżeń, w 7,9 proc. wykryto nieznaczne usterki, a jedynie 3,5 proc. aut wymagało powtórnego przeglądu. Niemal wzorowo pojazdy przechodziły badanie silnika i układu elektrycznego. Równie dobrze sprawuje się układ kierowniczy, wydechowy i zawieszenie.5-latki idealnie wypadły podczas badania układu kierowniczego, nadwozia i podwozia - 0,0 proc. usterek!Najwięcej zastrzeżeń diagności mieli do układu przeniesienia napędu. Niezależnie od rozpatrywanej kategorii wiekowej średnia usterek tego układu w CLK 3-krotnie przewyższa przeciętne wyniki innych modeli samochodów.Spośród opisywanych aut Fiat wypada najsłabiej. W klasyfikacji generalnej 3- i 5-letnie Coupé Fiata zajmuje odpowiednio 76 i 66 miejsce. W 7,9 proc. diagnozowanych pojazdów 3-letnich wykryto usterki eliminujące możliwość przedłużenia ważności badań technicznych, a 16,5 proc. aut wymagało drobnych napraw.Podobnie jest wśród samochodów 5--letnich. Tylko 61,3 proc. sportowych Fiatów było w pełni sprawnych. W przypadku prawie 16 proc. aut konieczny był przegląd powtórny, a 22,8 proc. wykazało lekkie niedomagania.W najmłodszym Coupé najmniej problemów sprawia silnik i podzespoły zawieszenia. Usterkowość pozostałych elementów wykracza ponad średnią konkurencji. Nie lepiej jest po 5 latach użytkowania. Liczne problemy wykazywały układy przeniesienia napędu, kierowniczy a także hamulce. Niepokojąco duża jest ilość usterek jednostek napędowych - 9,2 proc. aut niesprawnych pod tym względem to zły wynik.Niewiele lepiej od Fiata Coupé wypada Alfa. Za niską pozycję 3-latka odpowiedzialne są m.in. usterki silnika, układu wydechowego, ogumienia, a przede wszystkim zawieszenia, które okazuje się bardzo awaryjne. Aż 9,7 proc. aut po trzech latach eksploatacji nadawało się do ponownego przeglądu. Pozytywnie wypadł układ kierowniczy i przeniesienia napędu. Usterkowość tych podzespołów nie przekracza 0,5 proc. Podstawowe problemy wychwycone przez diagnostów Dekry w autach 5--letnich dotyczą układu przeniesienia napędu, ogumienia i zawieszenia. Słowa pochwały kierowane są pod adresem "elektryki", nadwozia i podwozia.Poważne problemy GTV w 7. roku eksploatacji sprawia układ przeniesienia napędu. Usterkowość w tej kategorii wyniosła 20,8 proc. Uzyskany wynik prawie 7-krotnie przewyższa średnią!
Renoma górą
Co 2 tygodnie prezentujemy szczegóły raportu usterkowości Dekry dotyczące czterech wybranych aut.Każdy wykres przedstawia procent pojazdów, wśród których wykryto usterki poszczególnych zespołów (silnik, oświetlenie, hamulce, zawieszenie itd.