- Rosstandart zakazał importu pięciu modeli chińskich ciężarówek z powodu zagrożeń dla bezpieczeństwa
- Zakaz dotyczy marek takich jak Dongfeng, Foton, FAW i Sitrak, z powodu wad technicznych i niezgodności z normami
- Eksperci sugerują, że zakaz może mieć podłoże ekonomiczne, chroniąc interesy krajowych producentów
Według niezależnego portalu "The Moscow Times", Federalna Agencja Regulacji i Metodologii Technicznej Rosstandart ogłosiła w środę zakaz wwozu na teren Federacji Rosyjskiej kilku modeli ciężkich pojazdów z Chin. Ograniczenie dotyczy ciężarówek o ładowności powyżej szesnastu ton, w tym takich marek jak Dongfeng (DFH4180), Foton (Auman BJ4189), FAW (CA4182, CA4250) oraz Sitrak (ZZHS).
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Paweł kupił rosyjską Ładę. Teraz musi suszyć auto na słońcu, gdy włącza klimatyzację
Oficjalnie decyzja została uzasadniona względami bezpieczeństwa. Rosstandart wskazał na poważne wady techniczne wykryte w chińskich pojazdach, takie jak niesprawne układy hamulcowe oraz nieprawidłowo zamontowane pasy bezpieczeństwa. Inspektorzy mieli również zastrzeżenia do zgodności tych ciężarówek z rosyjskimi normami dotyczącymi emisji hałasu oraz wymaganego wyposażenia.
Chińskie ciężarówki pod lupą rosyjskich służb
Rosyjskie media donoszą, że chińscy producenci mogli manipulować wynikami badań certyfikacyjnych, wysyłając do testów próbki materiałów różniących się od tych stosowanych w seryjnych pojazdach. To nie pierwszy przypadek, gdy Rosstandart decyduje się na podobny krok — wcześniej zakazano importu ciężarówek marki Shacman.
Eksperci cytowani przez rosyjskie media przyznają, że chińskie firmy rzeczywiście mają problemy z jakością swoich produktów, ale podkreślają, że decyzja Rosstandartu może mieć również podłoże ekonomiczne. Wskazują, że zakaz importu został ogłoszony w czasie, gdy rosyjscy producenci ciężarówek, tacy jak KAMAZ, AvtoVAZ i GAZ, ogłosili przejście na czterodniowy tydzień pracy z powodu spadającego popytu.
Rosyjski rynek pod presją chińskich marek
W pierwszej połowie 2025 r. łączny udział chińskich producentów FAW, Foton, Dongfeng i Sitrak na rosyjskim rynku nowych ciężarówek przekroczył już trzydzieści procent. Sytuacja ta wywołuje niepokój wśród krajowych firm, które odczuwają coraz większą konkurencję ze strony chińskich pojazdów.
Rosstandart zalecił oficjalnym przedstawicielom chińskich marek przeprowadzenie szeroko zakrojonych kampanii serwisowych dla pojazdów już sprzedanych w Rosji. Szacuje się, że nawet dwadzieścia pięć do trzydziestu tysięcy chińskich ciężarówek będzie musiało trafić do serwisów w celu usunięcia wykrytych usterek.
Rosyjskie media podkreślają, że obecna sytuacja na rynku motoryzacyjnym jest efektem wycofania się zachodnich koncernów z Rosji. W ich miejsce szybko pojawili się chińscy producenci, którzy w krótkim czasie zdobyli znaczący udział w rynku. Jednak, jak wskazują eksperci, współpraca z firmami z Chin zaczyna przynosić Rosjanom poważne wyzwania zarówno w zakresie bezpieczeństwa, jak i ochrony interesów krajowych producentów.