Logo
WiadomościAktualnościRówne prawa dla warsztatów

Równe prawa dla warsztatów

Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych (SDCM) domaga się równego dostępu dla warsztatów autoryzowanych oraz nieautoryzowanych do informacji technicznych od producentów aut.

Równe prawa dla warsztatów
Onet
Równe prawa dla warsztatów

"Bez sprawiedliwego i pełnego dostępu do informacji technicznej, niezależne warsztaty motoryzacyjne są pozbawione w Polsce i Europie możliwości świadczenia usług serwisowania i naprawy samochodów" - poinformował w poniedziałkowym komunikacie prezes SDCM Alfred Franke.

W jego opinii, pomimo prawnie wiążących decyzji Komisji Europejskiej z 2007 roku, nakładających na koncerny DaimlerChrysler, Toyota, General Motors oraz Fiat obowiązku zapewnianie informacji technicznej wszystkim niezależnym warsztatom w UE, dostęp do nich jest ograniczony. Podkreślił, że wielokrotnie sprowadza się on do możliwości zakupu płyty z danymi za ok. 2,5 tys. euro.

"Niestety niezależny warsztat, który naprawia wszystkie marki samochodów, nie jest w stanie zakupić danych do wszystkich pojazdów - tym bardziej, że niektóre nietypowe pojazdy mogą pojawić się w takim warsztacie raz w roku" - wyjaśnił Franke.

SDCM oraz zrzeszająca takie organizacje Europejska Federacja FIGIEFA postulują stworzenie wyszukiwarki informacji technicznej, na wzór amerykańskiej OASIS. Umożliwia ona pracownikom warsztatów pobranie w każdej chwili za drobną opłatą (2-3 dolary) informacji potrzebnych do naprawy konkretnych systemów samochodowych i dowolnych modeli.

Zaniepokojenie producentów części i pracowników warsztatów budzi również niejasność regulacji unijnych. W maju 2010 roku wygaśnie rozporządzenie Komisji Europejskiej BER/GVO, nakładające na producentów pojazdów obowiązek zapewnienia niezależnym warsztatom ustandaryzowanego dostępu do wszelkiej informacji technicznej związanej z naprawami.

Rozporządzenie to ma zastąpić we wrześniu 2009 inna unijna dyrektywa, nakładająca na producentów samochodów obowiązek udostępniania informacji technicznych. Jednak dotyczyć ona będzie jedynie aut wyprodukowanych dopiero po wejściu tej dyrektywy w życie.

Zdaniem prezesa SDCM, nieuchwalenie nowej dyrektywy, zastępującej BER/GVO, pozbawi od maja 2010 kierowców szansy na naprawę w warsztatach nieautoryzowanych samochodów wyprodukowanych przed wrześniem 2009 roku. Takie serwisy nie będą miały dostępu do aktualnych danych technicznych.

Według danych SDCM, w Polsce około 60 proc. gospodarstw domowych posiada samochód, a średni wiek auta wynosi 11,6 lat, czyli o 3 lata więcej niż w zachodniej Europie i 2 lata więcej niż w USA.

Przy 15,2 mln samochodów jeżdżący po polskich drogach popyt na części zamienne na tzw. rynku wtórnym jest bardzo duży, a wartość tego rynku jest szacowana na ponad 10 mld zł (bez rynku opon i olejów samochodowych).

Liczbę niezależnych warsztatów w Polsce Stowarzyszenie szacuje na 20 tys.

Stowarzyszenie Dystrybutorów SDCM jest organizacją niezależnych firm zajmujących się dystrybucją samochodowych części zamiennych. Stworzone zostało w oparciu o ponad 30 największych firm motoryzacyjnych oraz 40 hurtowni regionalnych. Od lutego 2007 roku jest członkiem międzynarodowej federacji FIGIEFA.