Saab, który swoje legendarne auta produkował od 1947 r., ogłosił upadłość pod koniec 2011 r., zaledwie dwa lata po tym, jak General Motors sprzedał go holenderskiej firmie Spyker.

Od tego czasu syndyk masy upadłościowej starł się znaleźć nowego nabywcę. W oświadczeniu napisano, że umowa została już podpisana, ale nie ujawniono tożsamości nabywcy.

Publiczne radio i dziennik gospodarczy Dagens Industri, powołując się na anonimowe źródła, twierdzą, że nabywcą jest National Electric Vehicle Sweden (NEVS) AB. Firma miała złożyć lepszą ofertę niż chiński Zhejiang Youngman Lotus Automobile.

Rzecznik NEVS potwierdził, że grupa złożyła ofertę, ale odmówił dalszych szczegółów. Prezesem i głównym udziałowcem NEVS jest chiński biznesmen, legitymujący się szwedzkim paszportem, Kai Johan Jiang.

Ze strony internetowej wynika firmy wynika, że NEVS jest w 51 proc. własnością National Modern Energy Holdings Ltd, a w 49 proc. Sun Investment LLC. National Modern Energy Holdings Ltd ma siedzibę w Hong Kongu, a jej głównym obszarem działalności są alternatywne źródła energii w Chinach, wykorzystujące w elektrowniach wydajną biomasę. Sun Investment LLC jest japońską firmą inwestycyjną, działającą w obszarze zaawansowanych technologicznie projektów za zakresu naturalnych źródeł energii.

Szefem rady nadzorczej NEVS jest Karl-Erling Trogen, były wysoki rangą menedżer Volvo odpowiedzialny za dział samochodów ciężarówych i maszyn budowlanych.

Saab ogłosił upadłość pod koniec 2011 r. z zadłużeniem o wartości 13 mld koron szwedzkich (1,8 mld dolarów), z czego 2,2 mld przypada na Szwedzki Urząd ds. Zadłużenia (ang. Swedish Debt Office). Poprzedni właściciel Saaba, koncern General Motors, cały użycza technologii, dzięki którym powstają auta Saaba, oraz posiada niewielki pakiet udziałów.

Saab zaprezentował swój pierwszy prototyp w 1947 r., rozszerzając ówczesną działalność polegającą na produkcji samolotów. W kolejnych latach firmie udało się zyskać grono lojalnych klientów.

GM kupiło pakiet 50 proc. akcji w 1990 r., a resztę w 2000. Decyzja o sprzedaży zapadła w 2009 r. po wybuchu kryzysu finansowego. Firma prawie nie funkcjonowała, kiedy w styczniu 2010 r. przejmowała ją spółka Swedish Automobile, znana wówczas jako Spyker. Pomimo znanej marki, Saab był firmą niszową i analitycy wątpili w jego przyszłość. Jego moce produkcyjne to nieco ponad 100 tys. aut rocznie.

Rodzimy konkurent Volvo, uratowany przez chiński Geely Automobile Holdings Ltd w 2010 r., wyprodukował w zeszłym roku prawie cztery razy więcej.