Spyker Cars N.V. (Spyker) oficjalnie ogłosił, że Spyker i Saab Automobile AB (Saab Automobile) podpisały porozumienie o współpracy z Pang Da Automobile Trade Co., Ltd (Pang Da), największym chińskim dystrybutorem samochodów posiadającym 1100 salonów sprzedaży w całym kraju.

W ramach sojuszu strategicznego jaki przewiduje to porozumienie, Pang Da i Spyker utworzą dystrybucyjną spółkę joint venture, w której obejmą po połowie udziałów, oraz produkcyjną spółkę joint venture, która zajmie się produkcją samochodów marki Saab jak również samochodów własnej, osobnej marki (tzw. "brand-child") w Chinach. W tej drugiej spółce Saab Automobile posiadać będzie maksymalnie 50 proc. udziałów, zaś Pang Da wraz z wybranym w tym celu producentem będą właścicielami pozostałych udziałów.

Pang Da zainwestuje w zakup samochodów marki Saab 30 mln euro, a w ciągu 30 dni oczekuje się, że kupi następną partię za kolejne 15 mln euro pod warunkiem spełnienia określonych warunków.

Ponadto, Pang Da nabędzie akcje firmy Spyker za łączną kwotę 65 mln euro, przy cenie jednej akcji wynoszącej 4,19 euro (średnia ważona z ostatnich dziesięciu dni sesyjnych), stanowiące maksymalnie 24 proc. kapitału Spykera przy pełnym rozwodnieniu oraz będzie miał prawo do powołania członka Rady Nadzorczej w spółce Spyker i/lub Saab Automobile. Kwota 65 mln euro pochodząca z zakupu przez Pang Da akcji zapewni firmie Saab Automobile średnioterminowe środki finansowe.

Niektóre z transakcji wynikające z porozumienia wymagają uzgodnienia treści ostatecznych dokumentów oraz spełnienia określonych warunków, które obejmują uzyskanie zgód od odpowiednich chińskich agencji rządowych, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, firmy General Motors oraz Szwedzkiej Agencji Długu Publicznego.

Otrzymawszy od Pang Da 30 mln euro, jako wstępną płatność, Saab Automobile zamierza dojść do porozumienia z dostawcami, jako że kwota ta zapewni płynność wymaganą do ponownego uruchomienia produkcji w możliwie najkrótszym terminie. Aby skrócić termin realizacji bieżących i przyszłych zamówień klientów i dealerów, Saab Automobile będzie współpracować z dostawcami w celu zminimalizowania efektów wstrzymania produkcji w ostatnim czasie.

- Obie strony są przekonane, że współpraca ta pozwoli Saab Automobile i Pang Da stworzyć silne przedsiębiorstwo, które początkowo zajmie się dystrybucją, a z czasem produkcją samochodów Saab w Chinach - powiedział Victor Muller, dyrektor zarządzający Spyker oraz Saab Automobile.

- Pang Da to patrząca w przyszłość, dochodowa i dobrze skapitalizowana spółka publiczna, która jako wyróżniający się, największy dystrybutor samochodów w Chinach dostrzega ogromny potencjał naszej marki na rodzimym rynku. Będziemy ciężko pracować, aby sfinalizować odpowiednie umowy i mocno ugruntować pozycję Saaba na najszybciej rozwijającym się rynku motoryzacyjnym na świecie. Zamiar objęcia przez Pang Da istotnego pakietu akcji w spółce Spyker to dowód, że firma ta ma zaufanie do naszych planów na przyszłość, a w szczególności planów odnośnie rynku chińskiego -  dodał V. Muller.

Pang Qinghua, dyrektor zarządzający Pang Da powiedział: "Ta współpraca pozwoli nam nie tylko zająć się dystrybucją na rynku chińskim Saaba, kultowej europejskiej marki samochodowej segmentu premium, ale także utworzyć produkcyjną spółkę joint venture, która będzie umacniać konkurencyjną pozycję marki Saab w Chinach."

- Biorąc pod uwagę nowe produkty, jakie firma Saab wprowadziła na rynek od chwili, gdy stała się niezależnym producentem samochodów (początek 2010 roku), takie jak dobrze przyjęty nowy Saab 9-5 Sedan czy Saab 9-4X, a także zapowiadany następca obecnie produkowanego Saaba 9-3, uważamy, że jest to najlepszy czas na wejście marki na rynek chiński. To jakiej wielkości firmą jesteśmy, kondycja finansowa, kompetencje oraz nasze możliwości rozwoju będą kluczem do sukcesu firmy Saab na rynku chińskim - dodał szef chińskiej firmy.

- Jako spółka, która dopiero trzy tygodnie temu weszła na giełdę, cieszymy się, że mamy możliwość stać się znaczącym akcjonariuszem Spyker, spółki-matki Saaba. Mamy ogromną nadzieję na współpracę z kierownictwem firmy Saab w obszarze budowania  jej silnej pozycji na obiecującym rynku chińskim - podsumował dyrektor zarządzający Pang Da.