Ale wzrost jest ale znacznie wyraźniejszy – o ponad 23,0 procent - w stosunku do czerwca ubiegłego roku. Sprzedaż samochodów dostawczych wyniosła 4 528 pojazdów i była wyższa o niemal 14 procent niż miesiąc wcześniej.

Samochody osobowe

W czerwcu 2007 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych na polskim rynku wyniosła 25 809 sztuk. Taki wynik oznacza niewielki wzrost w stosunku do poprzedniego miesiąca (o 0,18%), ale znacznie wyraźniejszy – o ponad 23,0% - w stosunku do czerwca ubiegłego roku. Średnia dzienna sprzedaż wyniosła 1032 auta, jeśli jednak uwzględnimy czerwcowy „długi weekend” - przekracza 1122 sztuki i tym samym stanowi kolejny tegoroczny rekord.

Skumulowana sprzedaż w pierwszym półroczu wyniosła 149 616 sztuk i jest o niemal 25% większa niż rok wcześniej. Mniejsze wyniki niż przed rokiem uzyskało tylko siedmiu producentów, przy czym jedna firma sklasyfikowana jest w pierwszej dziesiątce (Renault, 8. lokata), jedna – w drugiej dziesiątce (Nissan, 15. lokata), jedna – w trzeciej dziesiątce (Chrysler, 29. lokata), a pozostałe na jeszcze dalszych miejscach listy najchętniej kupowanych marek na polskim rynku.

Kolejność dziesięciu najpopularniejszych producentów jest na koniec czerwca identyczna, jak miesiąc wcześniej, warto jednak podkreślić, że drugi wynik miesięcznego zestawienia – 2 733 auta - uzyskał Fiat, wyprzedzając tym samym Skodę, która sprzedała 2 728 swoich aut.

Bezkonkurencyjna pozostaje Toyota, której czerwcowy wynik wyniósł 2 892 auta. Toyota umocniła się na pozycji lidera rynku, sprzedając od początku roku 19 053 samochody, o 25,4% więcej niż przed rokiem. Udział japońskiej Kw polskim rynku wynosi obecnie 12,7%.

Minimalny spadek udziału rynkowego (o 0,2 proc.) odnotowała Skoda. Na zakup czeskich aut zdecydowało się w pierwszym półroczu 17 054 klientów, o ponad 23,0% więcej niż rok wcześniej.

Wspomniany wcześniej Fiat sprzedał w okresie 6 miesięcy 14 470 samochodów, co oznacza 13,7% wzrostu w porównaniu z ubiegłym rokiem. To jeszcze nie wystarczyło do utrzymania udziału w rynku na poziomie sprzed roku – nastąpił spadek z 10,6 do 9,7%.

Czwarty na liście Opel uzyskał większy wynik sprzedaży niż rok wcześniej – 13 380 sztuk, +5,7% - ale jeszcze dotkliwiej osłabił swoją pozycję – udział marki w rynku spadł z 10,6 do 8,9%.

Piąte miejsce w rankingu zajmuje Ford z wynikiem tegorocznej sprzedaży w wysokości 10 861 aut, o 18,1% większej niż przed rokiem. To kolejna marka, której udział w rynku zmniejszył się w ciągu roku, w tym przypadku z 7,7 do 7,3%.

Kolejna lokata należy do Peugeot. Francuski producent sprzedał w Polsce 10 272 auta, o 36,2% więcej niż w ubiegłym roku i zwiększył nieco swój udział w rynku – do 6,9%.

Rekordowe w gronie czołowych marek polskiego rynku tempo wzrostu sprzedaży osiągnął Volkswagen. Na zakup niemieckich aut zdecydowało się od początku roku 9 740 klientów, o 66,1% więcej niż przed rokiem. Udział marki wzrósł w tym czasie z 4,9 do 6,5%.

Na ósmym miejscu uplasował się wspomniany na wstępie Renault. Sprzedaż po sześciu miesiącach roku wyniosła 8 160 sztuk, to o 3,1% mniej niż rok temu W konsekwencji francuska firma zmniejszyła swój udział w rynku do 5,5%.

Kolejną pozycję zajmuje ostatni producent znad Sekwany – Citroen. Wynik w wysokości 7 040 sprzedanych pojazdów jest co prawda o blisko 14,6% większy niż przed rokiem, ale nie pozwolił na zachowanie udziału w rynku na ubiegłorocznym poziomie; nastąpił spadek z 5,1 do 4,7%.

Pierwszą dziesiątkę podsumowania zamyka ponownie Honda, której auta kupiło łącznie 6 502 klientów, o 42,7% więcej niż rokwcześniej. Japońska marka opanowała w ciągu sześciu miesięcy 4,4% polskiego rynku (o 0,6 proc. więcej niż przed rokiem).

Największe wskaźniki procentowe wzrostu tegorocznej sprzedaży osiągnęły marki z dalszych pozycji listy: Kia (11. lokata, 4 363 auta, +111,0%), Suzuki (13. lokata, 3 442 auta, +121,4%), Dodge (26. lokata, 330 sztuk, +725,0%), Łada (36. lokata, 96 aut, +108,7%) czy Lancia (37. lokata, 84 auta, +133,3%). Nieco mniejsze tempo wzrostu wykazuje sprzedaż BMW (+74,1%), Land Rovera (+66,7%), Porsche (+47,6%) czy Jaguara (+53,9%).

Samochody dostawcze

W czerwcu 2007 roku sprzedano na polskim rynku 4 528 pojazdów dostawczych. To wynik o niemal 14% większy niż przed miesiącem, a o 32,5% większy w porównaniu do analogicznego miesiąca ubiegłego roku. W pierwszym półroczu przybyło łącznie 23 718 samochodów dostawczych, o 31,1% więcej niż rok wcześniej.

W pierwszej dziesiątce listy najpopularniejszych producentów tylko jedna firma wykazała spadek sprzedaży tegorocznej w stosunku do 2006 roku. Jest to Opel sklasyfikowany na 9. pozycji. Wszystkie miejsca na podium zajmują niezmiennie te same firmy. Na najwyższym stopniu znajduje się Fiat z wynikiem 4 800 sprzedanych aut i prawie 20-procentowym wzrostem. Jednak udział Fiata w rynku nieznacznie się osłabił w ciągu roku – z 22,2 do 20,2%.

Wiceliderem pozostaje Renault, którego pojazdy kupiło 3 213 nabywców, o 37,3% więcej niż przed rokiem. Taki wynik pozwolił francuskiemu producentowi zwiększyć nieco udział w polskim rynku – z 12,9 do 13,6%.

Trzecia lokata należy do Volkswagena, który sprzedał od początku roku 2 967 swoich aut i osiągnął 37,5% wzrostu. Udział niemieckiej marki wzrósł z 11,9 do 12,5%.

W szóstym miesiącu roku czołowe firmy uzyskały większe wyniki niż rok wcześniej, kolejno: Fiat 906 sztuk, wzrost o 33,6%, Renault 601 sztuk, wzrost o 25,2%, VW 483 sztuki, wzrost o 19,0%.

Na czwartą pozycję awansował Ford z wynikiem tegorocznej sprzedaży w wysokości 2 059 sztuk i 10-proc. wzrostem. O ile wskaźnik wzrostu sprzedaży sumarycznej nie jest imponujący, czerwcowy rezultat – 493 sprzedane auta – jest o ponad 53% większy niż w maju i jest to trzeci wynik miesięcznego zestawienia. W porównaniu do czerwca 2006 r. wzrost sprzedaży Forda wyniósł 39,3%.

Na piątym miejscu podsumowania uplasował się Peugeot ze sprzedażą na poziomie 2 045 aut, o 64,0% większą niż rok wcześniej, z czego 336 sprzedano w czerwcu, a to oznacza 49,3 % wzrostu. Podobny rezultat sprzedaży osiągnął kolejny producent znad Sekwany – Citroen, który znalazł 2 014 klientów na swoje pojazdy i odnotował tym samym prawie 80-procentowy wzrost w ciągu roku. Wynik uzyskany w czerwcu - 350 samochodów jest o 117,4% większy niż przed rokiem.

Kolejne lokaty należą do Mercedesa (1 507 aut, wzrost o 35,3%) i Nissana (1 089 aut, wzrost o 89,1%), przy czym na uwagę zasługuje czerwcowy wynik Nissana: 334 sprzedane pojazdy to 97,6% wzrostu. Na dziewiątej pozycji znalazł się Opel, wspomniany wcześniej jako jedyna firma o malejącej tendencji sprzedaży. Tegoroczny wynik wyniósł 858 sztuk, to o 21% mniej niż w ub. roku; podobnie czerwcowa sprzedaż 183 sztuki jest mniejsza o 12,4% niż przed rokiem.

Czołową dziesiątkę półrocznego notowania zamyka Toyota z rekordowymi w tym gronie wskaźnikami wzrostu: wynik sumaryczny 839 aut jest o 516,9% większy, a miesięczny 185 aut – o 560,7% większy niż przed rokiem.

Na drogach w Polsce można spotkać pierwsze egzemplarze Skody Praktik.

Źródło: www.samar.pl