To drugi miesięczny wynik od początku roku (większy padł w marcu i wyniósł 27 949 sztuk), o 1,8 procenta większy niż w kwietniu (25 307 sztuk) i o 26,1 procenta większy niż zanotowany w maju ubiegłego roku (20 444 auta). Tylko 7 marek uzyskało mniejszy wynik niż rok wcześniej.

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2007 roku z salonów samochodowych wyjechało 123 818 nowych aut, o 25,4 procenta (25 053 sztuki) więcej niż przed rokiem. W podsumowaniu sumarycznej sprzedaży zaledwie sześciu producentów wykazało spadek.

Samochody osobowe

Najchętniej kupowaną marką od początku roku pozostaje Toyota. Japońskie auta znalazły 16 161 nabywców, o 25,6 procenta (3 296 sztuk) więcej niż przed rokiem. Udział Toyoty w polskim rynku wzrósł z 13,03 do 13,05 procenta. Z salonów wyjechały w maju 2884 pojazdy.

W niemal identycznym tempie wzrosła sprzedaż i pozycja Skody. 14 326 sprzedanych aut jest o 25,7 procenta (2 929 sztuk) większy niż rok wcześniej, a udział w rynku wzrósł z 11,54 do 11,57 procent. Skody kupiło w piatym miesiącu roku 2 634 klientów.

Na trzecie miejsce powrócił, po sześciomiesięcznej przerwie, Fiat z wynikiem łącznym 11 737 aut, co oznacza wzrost o 11,7 procenta (1 229 sztuk) w stosunku do ubiegłego roku, przy czym majowy rezultat w wysokości 2 630 sprzedanych aut jest o 25,2 procenta większy niż rok wcześniej. Fiat stanowi obecnie 9,5 proc. polskiego rynku.

Spadł Opel - z wynikiem 11 207 aut zajmuje czwartą lokatę. 5,5-procentowy wzrost sprzedaży sumarycznej nie wystarczył do zachowania udziału w rynku na ubiegłorocznym poziomie – na koniec maja Opel ma niespełna 9,1proc. rynku. Sprzedano 2 011 sztuk.

Piąta lokata należy do Forda, który sprzedał od początku roku 8 873 auta, o 20,5 roc. więcej niż rok wcześniej, a jego udział w rynku wynosi obecnie 7,2 proc. W maju samochody Forda znalazły 1 938 nabywców, o 17,6 proc więcej niż przed rokiem.

Na szóste miejsceawansował Peugeot. Sprzedaż 8 304 samochodów tego producenta wykazała wzrost o 36,3 proc. i pozwoliła nieco zwiększyć udział w rynku – z 6,2 do 6,7 proc. Wynik maja - 2 099 sztuk (o 61,8 porc. większy niż rok wcześniej) jest czwartym rezultatem miesięcznego zestawienia!

Na siódmą pozycję, mimo imponujących wskaźników wzrostu sprzedaży, spadł Volkswagen. Wynik sumaryczny w wysokości 8 043 auta jest o 71,8 proc. większy, a majowy – 1 775 aut – o 120,2 procenta (!) większy niż w poprzednim roku. Niemiecki producent zwiększył swój udział w polskim rynku do 6,5 proc. (z 4,7 - przed rokiem).

Ósmą lokatę zajmuje Renault. Samochody francuskiej marki kupiło w ciągu pięciu miesięcy roku 6 797 klientów, co oznacza spadek o 3,7 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Miesięczny rezultat – 1 342 auta sprzedane w maju – wykazał prawie 9-procentowy spadek. Udział Renault w polskim rynku to obecnie 5,5 proc.

Kolejny francuski producent – Citroen – sprzedał w 2007 roku 5 709 aut, o 12,3 proc. więcej niż rok wcześniej, jednak udział marki w rynku systematycznie maleje – na koniec maja wynosi 4,6 procenta . Z salonów wyjechały na drogi 1 064 auta, o 1,7 proc. więcej niż przed rokiem.

Tradycyjnie pierwszą dziesiątkę podsumowania zamyka Honda, której auta kupiło łącznie 5 267 klientów, o 36,6 proc. więcej niż przed rokiem, z czego 1 305 osób dokonało zakupu w maju, co oznacza 76,4% proc. wzrostu. Japoński producent z miesiąca na miesiąc zwiększa swój udział w rynku – obecnie jest to 4,3 proc.

Poza pierwszą dziesiątką wiele firm osiągnęło imponujące tempo wzrostu: Kia (11. lokata) sprzedała od początku roku 3 621 aut, +102,4 proc.; Suzuki (13. lokata) - 2 841 aut (plus 132,5 proc.) i tradycyjnie producenci samochodów z wyższej półki:BMW (20. lokata) - 1 258 aut (plus 70,2 proc.), Land Rover (27. lokata) - 265 aut (plus 90,7 proc.) czy Jaguar (33. lokata) - 98 aut, (plus 69,0 proc.).

Rekordowy w skali rynku wskaźnik wzrostu uzyskała ponownie Łada ze sprzedażą 75 sztuk, o 837,5 procenta większą niż przed rokiem. Warto podkreślić również sprzedaż w maju pierwszego od początku roku egzemplarza samochodu marki Maybach

Jak szcują eksperci Samaru, utrzymanie dotychczasowego tempa wzrostu pozwoliłoby na uzyskanie wyniku całorocznego na poziomie zbliżonym do 260 tysięcy sprzedanych aut.

Samochody dostawcze

Na rynku samochodów dostawczych przybyło w maju br. 3 966 pojazdów, o 5,4 proc. mniej niż w poprzednim miesiącu, natomiast o 20,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Łącznie od początku roku sprzedaż samochodów użytkowych wyniosła 19 138 sztuk, o 30,4 proc. (4 458 aut) więcej niż przed rokiem.Liderem jest Fiat, którego pojazdy znalazły w ciągu pięciu miesięcy roku 3 894 nabywców, w tym 800 sztuk sprzedano w maju.

Drugie miejsce zajmuje Renault (2 612 sprzedanych pojazdów, o 40,4 proc. większym niż przed rokiem - w maju 542 sztuki). Francuski producent zwiększył również swój udział w polskim rynku z 12,7 do 13,7 proc

Kolejne miejsca: Volkswagen (2 429 klientów w br. - 38,6 proc. wzrostu -408 sztuk w maju), Peugeot (1 709 - 67,2 - 337), Citroen (1 664 - 73,2 - 298), Ford (1 566 - 3,6 - 310), Mercedes (1 265 sztuk - 42,1 - 250), Nissan (755 - 85,5 - 267), Opel (675 - spadek o 23,0), Toyota (655 - 506,5 - 178 sztuk).

Spośród marek, które znalazły się na dalszych pozycjach, wyróżniają się Mitsubishi (13. lokata: 372 - 244,4) i Ssangyong (18. miejsce: 44 - 528,6).

Import samochodów

Maj okazał się rekordowym miesiącem 2007 roku w zakresie importu samochodów używanych do Polski. W izbach celnych zgłoszono do rejestracji 88 535 pojazdów, o ponad 12 procent więcej niż w poprzednim miesiącu i o ponad 10 procent więcej niż przed rokiem. W okresie pierwszych pięciu miesięcy roku do kraju sprowadzono łącznie 385 808 samochodów używanych, co oznacza niemal 44-procentowy wzrost w stosunku do ubiegłego roku.

Tradycyjnie najchętniej sprowadzane są samochody marki: Volkswagen (80,2 tys. sztuk), Opel (61,7 tys. sztuk), Ford (38,1 tys. sztuk), Audi (28 tys. sztuk), Renault (27,7 tys. sztuk), a także Mercedes, BMW, SEAT, Fiat i Peugeot.

Źródło (czytaj więcej): www.samar.pl