Nagroda Car of the Year przyznawana jest od 1964 roku. Warunkiem dopuszczenia danego modelu do rywalizacji o to wyróżnienie jest to, aby samochód został w ciągu roku wprowadzony do sprzedaży przynajmniej w pięciu różnych krajach Starego Kontynentu, a wielkość sprzedaży przekracza 5 000 egzemplarzy rocznie.
Następnie sędziowie oceniają auta według następujących kryteriów: wygląd, komfort, bezpieczeństwo, ekonomia, właściwości jezdne, osiągi, funkcjonalność, ekologia, a wreszcie - cena oraz stosunek jakości do ceny. W grupie łącznie 59 jurorów konkursu Car of the Year zasiada dwóch reprezentantów Polski.
Początkowo w konkursie brało udział 41 modeli:
Następnie jury wybrało finałową siódemkę kandydatów do zwycięstwa w konkursie o prestiżową nagrodę Car of the Year 2011:
Ostatecznie zwycięzcą tegorocznej edycji konkursu Car Of The Year został Nissan Leaf, który zdobył największą liczbę głosów. To drugi w historii sukces Nissana w tym konkursie. Poprzednio w 1993 roku zwyciężył miejski model Nissan Micra.
Punktacja poszczególnych modeli z finałowej siódemki prezentuje się następująco:
1. Nissan Leaf - 257 pkt.
2. Alfa Romeo Giulietta - 248 pkt.
3. Opel Meriva - 244 pkt.
4. Ford C-Max/Grand C-Max - 224 pkt.
5. Citroën C3/DS3 - 175 pkt.
6. Volvo S60/V60 - 145 pkt.
7. Dacia Duster - 132 pkt.
A oto zwycięzcy poprzednich edycji "Car of the Year":
1964 - Rover P6
1965 - Austin 1800
1966 - Renault 16
1967 - Fiat 124
1968 - NSU Ro 80
1969 - Peugeot 504
1970 - Fiat 128
1971 - Citroen GS
1972 - Fiat 127
1973 - Audi 80
1974 - Mercedes-Benz 450 (W116)
1975 - Citroen CX
1976 - Simca 1307-1308
1977 - Rover 3500
1978 - Porsche 928
1979 - Simca/Talbot Horizon
1980 - Lancia Delta
1981 - Ford Escort
1982 - Renault 9
1983 - Audi 100
1984 - Fiat Uno
1985 - Opel Kadett
1986 - Ford Scorpio
1987 - Opel Omega
1988 - Peugeot 405
1989 - Fiat Tipo
1990 - Citroen XM
1991 - Renault Clio
1992 - Volkswagen Golf III
1993 - Nissan Micra
1994 - Ford Mondeo
1995 - Fiat Punto
1996 - Fiat Bravo/Brava
1997 - Renault Megane Scenic
1998 - Alfa Romeo 156
1999 - Ford Focus
2000 - Toyota Yaris
2001 - Alfa Romeo 147
2002 - Peugeot 307
2003 - Renault Megane II
2004 - Fiat Panda
2005 - Toyota Prius
2006 - Renault Clio III
2007 - Ford S-MAX
2008 - Fiat 500
2009 - Opel Insignia
2010 - Volkswagen Polo
Czy zgadzacie się z werdyktem międzynarodowego jury? Jeśli nie, to który z samochodów będących wśród finałowej "siódemki" powinien był według Was zdobyć tytuł Samochodu Roku 2010? A może wybralibyście model nieuwzględniony w propozycjach jury? Zapraszamy do dyskusji na forum!