Nagroda Car of the Year przyznawana jest od 1964 roku. Warunkiem dopuszczenia danego modelu do rywalizacji o to wyróżnienie jest to, aby samochód został w ciągu roku wprowadzony do sprzedaży przynajmniej w pięciu różnych krajach Starego Kontynentu, a wielkość sprzedaży przekracza 5 000 egzemplarzy rocznie.

Następnie sędziowie oceniają auta według następujących kryteriów: wygląd, komfort, bezpieczeństwo, ekonomia, właściwości jezdne, osiągi, funkcjonalność, ekologia, a wreszcie - cena oraz stosunek jakości do ceny. W grupie łącznie 59 jurorów konkursu Car of the Year zasiada dwóch reprezentantów Polski.

Początkowo w konkursie brało udział 41 modeli:

Następnie jury wybrało finałową siódemkę kandydatów do zwycięstwa w konkursie o prestiżową nagrodę Car of the Year 2011:

Ostatecznie zwycięzcą tegorocznej edycji konkursu Car Of The Year został Nissan Leaf, który zdobył największą liczbę głosów. To drugi w historii sukces Nissana w tym konkursie. Poprzednio w 1993 roku zwyciężył miejski model Nissan Micra.

Punktacja poszczególnych modeli z finałowej siódemki prezentuje się następująco:

1. Nissan Leaf - 257 pkt.

2. Alfa Romeo Giulietta - 248 pkt.

3. Opel Meriva - 244 pkt.

4. Ford C-Max/Grand C-Max - 224 pkt.

5. Citroën C3/DS3 - 175 pkt.

6. Volvo S60/V60 - 145 pkt.

7. Dacia Duster - 132 pkt.

A oto zwycięzcy poprzednich edycji "Car of the Year":

1964 - Rover P6

1965 - Austin 1800

1966 - Renault 16

1967 - Fiat 124

1968 - NSU Ro 80

1969 - Peugeot 504

1970 - Fiat 128

1971 - Citroen GS

1972 - Fiat 127

1973 - Audi 80

1974 - Mercedes-Benz 450 (W116)

1975 - Citroen CX

1976 - Simca 1307-1308

1977 - Rover 3500

1978 - Porsche 928

1979 - Simca/Talbot Horizon

1980 - Lancia Delta

1981 - Ford Escort

1982 - Renault 9

1983 - Audi 100

1984 - Fiat Uno

1985 - Opel Kadett

1986 - Ford Scorpio

1987 - Opel Omega

1988 - Peugeot 405

1989 - Fiat Tipo

1990 - Citroen XM

1991 - Renault Clio

1992 - Volkswagen Golf III

1993 - Nissan Micra

1994 - Ford Mondeo

1995 - Fiat Punto

1996 - Fiat Bravo/Brava

1997 - Renault Megane Scenic

1998 - Alfa Romeo 156

1999 - Ford Focus

2000 - Toyota Yaris

2001 - Alfa Romeo 147

2002 - Peugeot 307

2003 - Renault Megane II

2004 - Fiat Panda

2005 - Toyota Prius

2006 - Renault Clio III

2007 - Ford S-MAX

2008 - Fiat 500

2009 - Opel Insignia

2010 - Volkswagen Polo

Czy zgadzacie się z werdyktem międzynarodowego jury? Jeśli nie, to który z samochodów będących wśród finałowej "siódemki" powinien był według Was zdobyć tytuł Samochodu Roku 2010? A może wybralibyście model nieuwzględniony w propozycjach jury? Zapraszamy do dyskusji na forum!