Pierwsza generacja Ibizy była także pierwszym samochodem hiszpańskiej marki Seat. Wówczas był to zmodernizowany Fiat. Podstawa stał się model Ritmo, a benzynowe silniki przygotowano przy współpracy ze specjalistami z Porsche. Obecnie na rynek wkracza czwarta generacja, która dla Seata ma stanowić zbawienie w wyjściu z wieloletniego kryzysu.

Design wywodzi się ze studyjnego SportCoupé Bocanegra, któreprezentowane było na stoisku Seata podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Genewie.Ibiza jest pierwszym modelem stworzonym pod kierownictwem nowego szefa design Luca Donkerwolka, który miał swój udział w projektowaniu ostatniej generacji Fabii i Octavii.Nowe pojęcie – Arrow Design w dużym stopniu nawiązuje kształtami do obecnych modeli marki Seat.

Przednie szerokie reflektory zostały umiejscowione głęboko i stanowią zakończenie przetłoczenia bocznej linii nadwozia, co dodaje pojazdowi nieco agresywniejszego wyglądu.

Ibiza jako pierwszy model koncernu Volkswagen powstała na nowej platformie, która zaprojektowana została do klasy małych modeli. Na tej samej powstaje także nowa generacja Volkswagena Polo, a Škoda Fabia jest ostatnim modelem, który powstał na wąskiej platformie z lat dziewięćdziesiątych.

Nadwozie Ibizy ma długość całkowitą 4052 mm, szerokość 1693 mm i wysokość 1445 mm. W porównaniu z poprzednią generacją auto jest dłuższe o 99 mm. Rozstaw osi wynosi obecnie 2469 mm (+7 mm). Rozstaw przednich kół jest większy o 30 mm i wynosi obecnie 1465 mm, a tylnych o 33 mm i ma obecnie 1457 mm.

Wraz z powiększeniem przestrzeni wnętrza auta konstruktorzy uzyskali 25 l więcej na bagażnik, który ma obecnie 292 l. Nie zmieniła się konstrukcja zawieszenia, chociaż zmodyfikowane zostały mocowania i stabilizatory.

W ofercie będzie także obok standardowego zawieszenia również sportowe. Przednie sprężyny będą w tym przypadku sztywniejsze o 25 proc., stabilizator o średnicy 19 mm (w wersji standardowej 18 mm) oraz zmieniony software wspomagania elektrohydraulicznego. W tylnej części doszło do podobnych zmian.

SEAT Ibiza - porównanie generacjiModelIbiza 2008Ibiza 2007różniceDługość [mm]40523953+99Szerokość [mm]16931698-5Wysokość [mm]14451441+4Rozstaw osi [mm]24692462+7Rozstaw kół z przodu [mm]14651435+30Rozstaw kół z tyłu [mm]14571424+33Bagażnik [l]292267+25

Wśród kompaktowych hatchbacków nowa Ibiza wyróżnia się długością. Jej wysokość zaliczana jest do najniższych, co związane jest bezpośrednio ze sportowym charakterem. Także szerokość jest mniejsza od kilku konkurentów, podobnie jak i rozstaw osi. Natomiast pojemność bagażnika plasuje ten model w czołówce segmentu, tuż za czeską Fabią.

SEAT Ibiza - porównanie z konkurentamiModelSEAT IbizaFiat Grande PuntoOpel CorsaPeugeot 207Renault ClioŠkoda FabiaDługość [mm]405240303999403039863992Szerokość [mm]169316871737174817071642Wysokość [mm]144514901488147914961498Rozstaw osi [mm]246925102511254025752462Bagażnik [l]292275285267288300

Nowe rozwiązania techniczne i wieksze bezpieczeństwo

Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii i środków projektowania nowa Ibiza powstała o 14 miesięcy szybciej niż jej poprzednia generacja. Wirtualne symulacje pozwoliły rozwiązać 65 proc. problemów jeszcze przed zbudowaniem pierwszego prototypu, co znacznie ułatwiło początkowa fazę konstruowania. Kolejnym ważnym osiągnięciem jest skrócenie o 6 godzin okresu potrzebnego do zmontowania jednego egzemplarza tego samochodu. Zastosowanie o 5 proc. więcej elementów z wytrzymalszej stali pozwoliło na zmniejszenie masy własnej pojazdu. Aż o 50 proc. zwiększyła się obecnie liczba elementów wykorzystujących technologię klejenia. Nawet po zwiększeniu długości całkowitej, nowa Ibiza najnowszej generacji jest lżejsza o 47 kg.

Standardowo montowane będą cztery poduszki powietrzne, ABS, a w niektórych krajach także TCS i ESP. Większe boczne poduszki zapewniają obecnie także bezpieczeństwo w okolicach głowy. Jednak w ofercie są także poduszki ochraniające tylko głowę. W porównaniu z poprzednią generacją zastosowano nowe wzmocnienia boczne, co w komputerowych symulacjach związane było z większymi prędkościami samochodu. Mniejsze skutki kolizji z pieszym zapewniają odpowiednio dobrane kształty przedniego zderzaka i pokrywy silnika.

Kierowca w nowej Ibizie siedzi obecnie o 22 mm niżej niż w poprzednim modelu. Dzięki temu ma więcej przestrzeni nad głową, a także bardziej sportową pozycję za kierownicą.

Wnętrze zaprojektowane zostało zgodnie z designer nadwozia. Już na pierwszy rzut oka na desce rozdzielczej dominują okręgi – cztery dysze nawiewu powietrza i dwa duże zegary, podświetlane na biało. Może podobać się trójramienne koło kierownicy. Elementem dominującym w środkowej części deski rozdzielczej jest zestaw audio, a poniżej system sterowania klimatyzacją.

SEAT Ibiza - jednostki napędoweSilnik1,2 12V1,4 16V1,6 16V1,9 TDIPojemność skokowa [cm3]1198139015981896Cylindry/zawory3/44/44/44/4moc [kW/obr./min]51/540063/500077/560077/4000Maksymalny mom. obrotowy [Nm/obr./min]112/3000132/3800153/3800240/1900Prędkosc maksymalna [km/h]163175187186Przyspieszenia 0-100 km/h [s]15,012,210,510,6Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu [s]18,820,916,514,3Średnie zużycie paliwa [l/100 km]5,96,26,64,5

Jednostki napędowe, bez niespodzianek

Paleta silników obejmuje sześć jednostek napędowych. Benzynowe to: 1,2 12V (51 kW), 1,4 16V (63 kW) i 1,6 16V (77 kW). Wysokoprężne to: trzycylindrowy 1,4 TDI o mocy 59 kW i czterocylindrowy 1,9 TDI o mocy 66 kW lub 77 kW, które wyposażone zostaną w filtr cząsteczek stałych, a ich emisja CO2 nie przekroczy 120 g/km.

Można oczekiwać, iż w bardziej sportowych wersjach FR i Cupra pojawią się nowocześniejsze agregaty 1,4 TSI o mocy 92 kW i 125 kW.

.