Przed startem 67. Wales Rally GB atmosfera w rajdowym świecie wrzała. Wszyscy zadawali pytania czy duet Loeb/Elena pokona wszelkie rekordy i wygra Mistrzostwa po raz ósmy, a może po upragniony tytuł sięgnie wreszcie Mikko Hirvonen pilotowany przez Jarmo Lehtitena. W lepszej sytuacji znajdowali się Ci pierwsi, bowiem prowadzili ośmiopunktową przewagą w klasyfikacji generalnej WRC. Niewystarczającą, by przekroczyć jedynie linię mety.Pierwszy etap rajdu pokazał, że załoga Citroena DS3 WRC jest w dobrej dyspozycji i nie zamierza oddać łatwo tytułu. Na trzecim odcinku Clocaenog wyprzedziła Jari-Matiiego Latvalę obejmując prowadzenie. Zdeterminowany Mikko również minął kolegę z zespołu i zakończył czwartkowe zmagania na drugiej pozycji ze stratą zaledwie 0.7 sekundy.Tego samego dnia szczęście nie dopisało Sebastianowi Ogierowi. Na pierwszym odcinku specjalnym 1.6 km od startu uderzył w murek i urwał koło w swoim DS3 WRC. Powrócił do rajdu w systemie SuperRally. Z przygodami zmierzył się również Petter Solberg, który uszkodził prawe tylne koło oraz skrzywił wahacz. Norweg obronił jednak czwartą lokatę. Był to dopiero przedsmak rajdowego weekendu pełnego dramaturgii.

Foto: Auto Świat
Sebastien Loeb ósmy raz z rzędu Mistrzem Świata

W piątkowy poranek na śliskich i zdradliwych oesach wypadł Dani Sordo (Mini), a doskonałe tempo odnalazł kierowca Forda Fiesty WRC - Mikko, który wygrał dwa odcinki i wysunął się na prowadzenie. Jak się później okazało nie na długo. Podczas przejazdu OS 6 Dyfi East 1 Hirvonen wykonał niegroźny piruet, lecz brzemienny w skutkach. Z przebitej patykiem chłodnicy wylał się całkowicie płyn i na dojazdówce do kolejnego oesu załoga Forda zatrzymała się na poboczu drogi, żegnając się z szansami na pierwszy tytuł Mistrzów Świata. Awaria silnika była na tyle poważna, że mechanicy po kilku godzinach pracy musieli się poddać. To wielki cios dla całego zespołu Ford Abu Dhabi World Rally Team.Polecamy też: Radzimy jak uniknąć skrobania szybZ kolei dla Loeba i Eleny nieszczęście kolegów oznaczało jedno – ósmy tytuł Mistrzów Świata. Teraz wystarczyło tylko dotrzeć do mety i świętować kolejny sukces. Francuzi zapowiedzieli jednak walkę do ostatniego odcinka, ponieważ po pietach deptał im godnie reprezentujący barwy Forda – Jari-Matti Latvala. Dwudziestosześciolatek na piętnastym odcinku w końcu popisał się bardzo dobrym czasem i wyprzedził Loeba. Dzień zakończył z przewagą 6.1 sekundy. Trzeci zameldował się Mads Østberg ze stratą 2:49.3 minuty do lidera. To tylko świadczy o poziomie jaki reprezentuje dwóch pierwszych kierowców. Dnia jak i rajdu nie ukończył Petter Solberg, który zerwał przewód paliwowy przed OS 12.W niedzielę zawodnicy mieli do pokonania sześć prób sportowych o łącznej długości 86 km. Ciesząca się tytułem załoga Citronena nie mogła nadążyć za Latvalą i przegrała OS 18 HalfWay 1 o 1.4 sekundy. Kilkanaście minut później w drodze na następny odcinek stała się rzecz niebywała. Na wąskim odcinku trasy DS3 WRC zderzył się z autem prowadzonym przez kibica. Sebastien krótko opisał sytuację: „Samochód nadjeżdżał z przeciwka i zjechałem na bok. On również, ale na złą stronę. Tamten kierowca miał kiepski refleks. On był Hiszpanem, więc zjechał na prawą stronę drogi”. Dalsza jada była już niemożliwa, ponieważ uszkodzeniu uległa chłodnica.

Foto: Auto Świat
Sebastien Loeb ósmy raz z rzędu Mistrzem Świata

strona 2

Ten incydent tylko potwierdza wyjątkowość rajdów samochodowych, gdzie może zdarzyć się wszystko – nawet poza odcinkiem specjalnym. Odpadnięcie Francuzów z rywalizacji, nie wpłynęło na końcowe wyniki Mistrzostw. Jak na ironię, obie załogi walczące o tytuł nie ukończyły rozstrzygającej eliminacji.Powracając na oesy, bezkonkurencyjny w tej sytuacji Jari-Matti Latvala gładko pokonał pozostałe próby i zwyciężył w67. Rajdzie Wielkiej Brytanii. To piąte zwycięstwo Fina w Mistrzostwach Świata, pierwsze od Rajdu Finlandii 2010. Drugi miejsce dowiózł Mads Østberg (+3:42.9 min), dalej Henning Solberg (+7:05.1 min), Kris Meeke (+7:12.3 min), a pierwszą piątkę zamknął Matthew Wilson ze stratą 8:53.7 minuty do lidera.

Foto: Auto Świat
Sebastien Loeb ósmy raz z rzędu Mistrzem Świata

Rajd Wielkiej Brytanii rozstrzygnął również zmagania WRC Academy. Craig Breen i Gareth Roberts zdobyli najwięcej punktów i triumfowali w pierwszej edycji dla początkujących rajdowców. Za zdobycie mistrzostwa otrzymali po pół miliona euro premii, co zapewni budżet na przyszłoroczne starty samochodem S2000. 22-letni Breen zdominował brytyjską rundę. Wygrał 14 z 17 oesów i wyprzedził Egona Kaura o 4.36,1. Trzecie miejsce zajął Alastair Fisher, czwarte Christian Riedemann, a piąte Molly Taylor, która popisała się wczoraj najlepszym czasem na Dyfnant 2.Ostatnia runda w kalendarzu WRC przebiegła pod znakiem niespodziewanych zwrotów akcji. Trochę szkoda Hirvonena, który trzeci raz był o krok od tytułu. Tym razem wyeliminowała go awaria, bądź co bądź, z własnego błędu. Z drugiej strony należy oddać wielki ukłon niezwyciężonym od ośmiu lat Francuzom – Sebastienowi Loebowi oraz Danielowi Elenie. To najbardziej utytułowany duet rajdowy w historii i póki co nie zapowiada się, aby ktokolwiek był w stanie pobić ich rekord. To również wspaniały zespół, w którym każda osoba stanowi nieodłączny element i przyczynia się do sukcesu. Hegemonia Citroena World Rally Team nadal trwa.

KLASYFIKACJA GENERALNA RAJDU WIELKIEJ BRYTANII:

1. J. Latvala – 3:27:03.5

2. M. Østberg (+3:42.9)

3. H. Solberg (+7:05.1)

4. K. Meeke (+7:12.3)

5. M. Wilson (+8:57.3)

6. O. Tanak (+9:27.1)

7. E. Novikov (+9:47.7)

8. D. Kuipers (+10:12.7)

9. K. Block (+16:01.2)

10. A. Araujo (+17:01.6)

KLASYFIKACJA GENERALNA WRC 2011:

1. S. Loeb (222)

2. M. Hirvonen (214)

3. S. Ogier (196)

4. J. Latvala (172)

5. P. Solberg (110)

6. M. Østberg (88)

7. M. Wilson (63)

8. D. Sordo (59)

9. H. Solberg (59)

10. K. Raikkonen (34)