Będzie to pierwszy w Polsce pojazd komunikacji publicznej z tak nowoczesnym napędem. Ekologiczny Solaris wyjedzie na ulica Poznania w październiku tego roku.

Firma Solaris z siedzibą w Bolechowie k/Poznania, jako pierwszy producent w Europie, rozpoczął seryjną produkcję i sprzedaż autobusów z napędem hybrydowym. Premiera Solarisa Urbino Hybrid odbyła się we wrześniu 2006 roku podczas targów pojazdów użytkowych w Hanowerze.

Hybrydowy napęd Solarisa Urbino Hybrid, to połączenie technologii tradycyjnego silnika spalinowego Diesla z silnikami elektrycznymi.

Autobusy hybrydowe marki Solaris są wyjątkowo przyjazne środowisku. Właściwości napędu sprawiają, że jazda autobusem hybrydowym jest bardzo komfortowa i ekonomiczna, a im większe natężenie ruchu tym większe korzyści z zastosowanie napędu hybrydowego.

Solaris Urbino Hybrid zakupiony przez MPK Poznań, to w pełni niskopodłogowy autobus przegubowy o długości 18 metrów, który na pokład będzie mógł zabrać ponad 140 pasażerów.

Od momentu premiery Solarisy Urbino z napędem elektryczno-dieslowskim zakupiły takie miasta jak: Drezno, Lipsk i Bochum w Niemczech oraz Lenzburg w Szwajcarii. W realizacji są kontrakty z przewoźnikami z Bremy, Monachium i Hanoweru.

- Solaris Urbino Hybrid zakupiony przez MPK Poznań, będzie ósmym w Europie i pierwszym w Polsce, tak nowoczesnym i przyjaznym środowisku autobusem. Jest to kolejny krok na drodze do popularyzacji tego innowacyjnego w transporcie publicznym rozwiązania. Myślę, że autobus z napędem hybrydowym w taborze poznańskiego MPK, to jeden z elementów, którym stolica Wielkopolski będzie mogła pochwalić się przed uczestnikami międzynarodowej konferencji klimatycznej, która odbędzie się w grudniu br. Sądzę także, że poznański autobus hybrydowy, będzie przykładem i zachętą dla przewoźników z innych miast naszego kraju, a decyzję o zakupie autobusów hybrydowych pomogą podjąć ceny paliw na światowych rynkach - mówi Solange Olszewska wiceprezes Solaria Bus & Coach S.A.

- Poznań zawsze uchodził za miasto nieustannie dążące do rozwijania trendów proekologicznych. Nie jest zatem przypadkiem zbieżność terminu zakupu autobusu hybrydowego z tegoroczną konferencją klimatyczną i związanymi z nią obchodami Roku Klimatu i Środowiska w Poznaniu. Warto również zauważyć, że zakup "hybrydy" był możliwy dzięki zaangażowaniu i pomocy ze strony Urzędu Miasta Poznania oraz współpracy z Gminnym Funduszem Ochrony Środowiska w Poznaniu i uzyskanej w efekcie tego unijnej dotacji - komentuje Prezes MPK Poznań Wojciech Tulibacki.

Autobus z napędem hybrydowym Solaris Urbino Hybrid, w październiku 2006 podczas targów Transportu Publicznego Transexpo w Kielcach, otrzymał złoty medal dla najlepszego produktu. W listopadzie ubiegłego roku magazyn branżowy "Design News Polska" przyznał grupie inżynierów firmy Solaris tytuł konstruktorów roku za opracowanie i wdrożenie do produkcji autobusu hybrydowego.

W lutym br. firma Solaris Bus & Coach wspólnie z Politechniką Poznańską, otrzymała główną nagrodę w konkursie Marszałka Województwa Wielkopolskiego "I-Innowacyjna Wielkopolska", za opracowanie i zastosowanie w autobusie miejskim napędu hybrydowego.

W taborze poznańskiego MPK do tej pory jeżdżą już 143 autobusy z Bolechowa, w tym 65 autobusów marki Solaris. Hybrydowy autobus będzie 66 pojazdem, którego symbolem jest zielony jamnik.

- Jamnik dlatego, że jest długi jak autobus, ma krótkie łapki ponieważ nasze autobusy są niskopodłogowe, zwierzątko jest zielone ponieważ symbolizuje ekologiczność Solarisów. Dodatkowo jamnik, którym oznaczamy autobusy ma dwa serduszka, tak jak autobus który posiada silniki spalinowe i elektryczne. - wyjaśnia znaczenie symbolu Solange Olszewska.