Jak poinformował PAP Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur, zakup 16 mobilnych jednostek diagnostycznych jest "unikatowym w Polsce projektem wzmocnienia potencjału kontrolnego" z wykorzystaniem najnowocześniejszych urządzeń pomiarowo-kontrolnych. "Funkcjonalność mobilnych jednostek diagnostycznych będzie dostosowana do naszych wymogów i zakresu działalności" - dodał Gajadhur.

"Nie jest to rozwiązanie dostępne standardowo na rynku, dlatego wykonawca musi najpierw dostarczyć GITD prototyp, który przejdzie testy pod okiem ekspertów ITD. Wprowadzenie do działań mobilnych jednostek diagnostycznych na taką skalę wpłynie na zwiększenie liczby kontroli oraz ich precyzję. Wykorzystanie tego sprzętu w codziennej pracy inspektorów będzie miało istotne znaczenie dla bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, zminimalizuje występowanie patologicznych zjawisk ujawnianych wciąż w transporcie drogowym, zapewni uczciwą konkurencję i większą ochronę środowiska naturalnego" - tłumaczył szef GITD.

Kompletna kontrola pojazdu w dowolnym miejscu

Wskazał, że mobilne jednostki diagnostyczne będą w pełni zautomatyzowane, a ich rozłożenie będzie trwało około 20 minut. "Elementy linii diagnostycznej, transportowanej na specjalnie przystosowanym samochodzie ciężarowym, będą rozkładane z wykorzystaniem urządzeń mechaniczno-hydraulicznych. Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne mają umożliwić rozstawienie linii na niewielkiej powierzchni oraz przeprowadzenie badania dwukierunkowo, bez względu na to z której strony wjedzie na nią badany pojazd".

"Inspektor będzie miał możliwość bieżącego odczytu badanych parametrów, a oprogramowanie zapewni również archiwizację dokumentacji. Linia diagnostyczna i jej otoczenie ma być monitorowane, a przebieg kontroli rejestrowany" - podkreślił.

Z kolei dyrektor Biura Nadzoru Inspekcyjnego GITD Mariusz Kurczyński poinformował, że wyposażenie mobilnych jednostek diagnostycznych umożliwi inspektorom przeprowadzenie kompleksowej kontroli stanu technicznego pojazdów. "Sprawdzony zostanie nie tylko układ kierowniczy, hamulcowy czy stan zawieszenia, ale możliwa będzie również diagnostyka układów bezpieczeństwa i elektroniki odpowiedzialnej za ochronę środowiska. Zastosowane rozwiązania umożliwią rozpoznanie błędów i usterek w większości pojazdów ciężarowych oraz autobusów" - zapowiedział Kurczyński.

Inspekcja coraz lepiej wyposażona

Jak zapowiadają inspektorzy z GITD, pierwsze mobilne jednostki diagnostyczne powinny zostać dostarczone w drugiej połowie 2021, natomiast realizacja całego zamówienia potrwa do końca 2022 r. Koszt inwestycji wraz ze szkoleniami ponad 30 milionów złotych.

Kupno 16 mobilnych jednostek diagnostycznych jest ostatnim etapem realizacji projektu "Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego". W związku z projektem do Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego trafiły już 64 specjalistyczne zestawy do kontroli pojazdów i tachografów oraz 64 nowoczesne furgony wyposażone m.in. w testery diagnostyczne, dymomierze, sonometry i wagi samochodowe.

Ładowanie formularza...