Oczywiście, by tak się działo, musi być spełnione kilka warunków, spośród których najważniejszym jest dostęp do szybkiej ładowarki o napięciu 800 V i maksymalnej mocy ładowania (szczytowej) do 270 kW (tyle jest w stanie obsłużyć Taycan). Sieć około 400 takich punktów zdolnych zapewnić moc nawet do 350 kW powstaje właśnie w Europie (m.in. przy głównych szlakach tranzytowych) w ramach projektu Ionity, w którym poza Porsche uczestniczą także: Audi, BMW, Daimler, Ford i Hyundai.

W Polsce ma działać 12 ultraszybkich ładowarek Ionity zlokalizowanych przy autostradach A1, A2 i A4, z których pięć zostanie otwartych jeszcze w tym roku. Dzięki temu dalekie podróże autami elektrycznymi nie będą uciążliwe. Jak to wygląda w przypadku Porsche, mogliśmy przekonać się podczas premierowych jazd testowych w okolicach Stuttgartu.

Podobnie jak "zwykły" Taycan, także i jego bardziej uniwersalna wersja Cross została wyposażona w akumulatory o pojemności 93,4 kWh (brutto) oraz instalację z napięciem systemowym 800 V (zakres od 610 do 835 V), zamiast typowego dla wielu innych elektryków napięcia 400 V. Dzięki temu możliwe jest wykorzystanie pełnego potencjału ultraszybkich ładowarek i naprawdę błyskawiczne uzupełnianie energii w akumulatorach.

Jak szybkie? Wystarczy tylko około 5 minut, by "zatankować" energię na 100 km jazdy, lub 22 minuty i 30 sekund, by załadować baterie z poziomu 5 do 80 proc., co pozwala przejechać ponad 300 km (zależnie od temperamentu kierowcy). Sama procedura ładowania dla zalogowanych użytkowników jest bardzo prosta – wystarczy umieścić wtyczkę ładowarki w gniazdku auta i proces rozpoczyna się automatycznie. Dzięki specjalnej aplikacji ładowarka "wie", jakie auto zostało podłączone i czyj rachunek obciążyć opłatą. Alternatywnie można skorzystać z aplikacji w telefonie lub specjalnej karty albo zapłacić za usługę, skanując kod QR umieszczony na stacji ładowania (szczegółowe informacje można znaleźć na stronie ionity.eu). Sam czas ładowania można wykorzystać na toaletę, wypicie kawy lub po prostu krótki odpoczynek wskazany przy długich trasach.

Niestety, jest i łyżka dziegciu. Korzystanie z ultraszybkich ładowarek to dość kosztowna opcja. Poniżej podajemy aktualny cennik Ionity obowiązujący w wybranych krajach w Europie.

Austria 0,79 euro/kWh
Belgia 0,79 euro/kWh
Chorwacja 5,60 HRK/kWh
Czechy 21,00 CZK/kWh
Dania 6,20 DKK/kWh
Estonia 0,79 euro/kWh
Finlandia 0,79 euro/min
Francja 0,79 euro/min
Hiszpania 0,79 euro/kWh
Holandia 0,79 euro/kWh
Irlandia 0,73 euro/kWh
Litwa 0,79 euro/kWh
Łotwa 0,79 euro/kWh
Niemcy 0,79 euro/kWh
Norwegia 8,40 NOK/kWh
Polska 3,50 PLN/kWh
Słowacja 0,79 euro/kWh
Słowenia 0,79 euro/kWh
Szwecja 8,70 SEK/kWh
Szwajcaria 0.79 CHF/kWh
Węgry 280 HUF/kWh
Wielka Brytania 0,69 GBP/kWh.
Włochy 0,79 euro/kWh

I jeszcze jedna ważna uwaga: nie wszystkie auta z napędem elektrycznym są w stanie wykorzystać pełny potencjał ultraszybkich ładowarek. Z obecnie dostępnych w polskiej ofercie modeli poza Porsche Taycanem i Taycanem Cross Turismo dużą moc mogą obsłużyć: Audi e-tron GT (maks. 270 kW, 10-80 proc. w 21 minut), BMW iX (maks. 200 kW, 10-80 proc. w 40 minut), Kia EV6 (maks. 250 kW, 10-80 proc. w 18 minut), Mercedes EQS (maks. 200 kW, 10-80 proc. w 31 minut), Tesla Model S (maks. 250 kW, 10-80 proc. w 23 minuty) i Tesla Model X (maks. 250 kW, 10-80 proc. w 23 minuty).

Szczegółowe dane dotyczące ładowania Porsche Taycana Cross Turismo

Maksymalna moc ładowania prądem stałym (DC) 270 kW
Czas ładowania dla prądu zmiennego (AC) o mocy 9,6 kW (od 0 do 100%) 10,5 godz.
Czas ładowania dla prądu zmiennego (AC) o mocy 11kW (od 0 do 100%) 9 godz.
Czas ładowania dla prądu zmiennego (AC) o mocy 22kW (od 0 do 100%) 5 godz.
Czas ładowania prądem stałym (DC) o mocy 50kW na dystans do 100km (WLTP) 31 min.
Czas ładowania prądem stałym (DC) o mocy 50kW (od 5 do 80%) 93 min.
Czas ładowania prądem stałym (DC) o maks. mocy na dystans do 100km (WLTP) 5,50 min.
Czas ładowania prądem stałym (DC) o maks. mocy (od 5 do 80%) 22,5 min.