Auto Świat Wiadomości Aktualności Strefa Czystego Transportu w Warszawie będzie większa. Znamy nowe plany ratusza

Strefa Czystego Transportu w Warszawie będzie większa. Znamy nowe plany ratusza

Warszawa zakończyła konsultacje w sprawie wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (SCT). To następne duże polskie miasto, po Krakowie i Wrocławiu, które ograniczy ruch samochodów spalinowych, w dodatku nie tylko w centrum. Według nowego projektu warszawska SCT obejmie ponad dwukrotnie większy obszar niż proponowano wcześniej.

Warszawa
Grand Warszawski / Shutterstock
Warszawa

Wstępny projekt utworzenia strefy władze Warszawy przedstawiły w styczniu br. i rozpoczęły konsultacje, które trwały trzy miesiące. Urzędnicy informują, że wpłynęło ponad 3 tys. uwag, odbyło się wiele spotkań, przeprowadzono dodatkowe analizy — w ten sposób powstała obecna propozycja. Oto szczegóły.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Strefa Czystego Transportu w Warszawie — jakie dzielnice

Zdecydowano, że SCT w Warszawie będzie niemal dwa razy większa, niż proponowano wcześniej. Obejmie całe Śródmieście, Żoliborz i Pragę Północ, prawie całą Ochotę i Pragę Południe, większość Mokotowa i połowę Woli.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Strefa Czystego Transportu w WarszawieUM Warszawa

Na Ochocie do SCT nie wejdzie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworcem Zachodnim. Na Pradze Południe poza strefą pozostanie Olszynka Grochowska (niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody). Na Mokotowie spod obostrzeń wyłączono: Sadybę, Stegny, Augustówkę i część Służewca. Na Woli SCT będzie obowiązywała do al. Prymasa Tysiąclecia.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie — zasady

Ratusz postanowił jednocześnie przesunąć termin wejścia w życie nowych wymogów dla mieszkańców strefy, żeby dać im czas na wymianę pojazdów. Zastosowano też kilka stałych ulg. Dla kierowców z Warszawy, ale spoza obszaru SCT, oraz wszystkich pozostałych warunki pozostaną bez zmian.

Od razu nowych wymogów nie będą musiały spełniać osoby mieszkające w strefie i płacące podatki w Warszawie. Nie będą ich dotyczyły pierwsze dwa etapy wprowadzania obostrzeń. Reguły SCT dotkną ich dopiero od stycznia 2028 r. Wtedy zakaz wjazdu dotknie ponad 13-letnie auta z silnikami Diesla i ponad 22-letnie pojazdy benzynowe.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Strefa Czystego Transportu w WarszawieUM Warszawa

Pozostali kierowcy, jeśli będą chcieli wjechać autem do strefy, już od lipca 2024 r. będą musieli spełnić pierwsze wymogi. Od tego czasu do SCT nie będą mogły wjechać diesle starsze niż 18 lat oraz samochody benzynowe mające ponad 27 lat.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Strefa Czystego Transportu w WarszawieUM Warszawa

Strefa Czystego Transportu w Warszawie — kto będzie zwolniony

Włodarze stolicy zawarli dwa bezterminowe wyjątki w przepisach o Strefie Czystego Transportu.

Z obostrzeń zwolnieni będą:

  • seniorzy, którzy do końca 2023 r. skończą 70 lat i przed przyjęciem uchwały byli właścicielami samochodów;
  • właściciele pojazdów zabytkowych z żółtymi tablicami rejestracyjnymi.

Projekt o SCT już wkrótce trafi pod obrady Rady m. st. Warszawy, która podejmie decyzję o jej ostatecznym kształcie i terminach.

Strefa czystego transportu — znaki drogowe
Strefa czystego transportu — znaki drogoweMinisterstwo Infrastruktury
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji