- Liczba ofiar wypadków drogowych w Warszawie systematycznie spada od lat 90. XX w.
- Porównując statystyki wypadkowe w okresie styczeń-październik, 2023 r. okazuje się najbezpieczniejszy od ponad 40 lat
- Głównymi przyczynami poprawy bezpieczeństwa mają być nowe przepisy prawne i poprawa infrastruktury drogowej
Gdy popatrzymy na to, jak wyglądało bezpieczeństwo na warszawskich drogach w na przełomie XX i XXI w., faktycznie można doznać szoku. W 2003 r. w ponad 1,8 tys. wypadków na stołecznych ulicach zginęły 124 osoby. To i tak była rekordowa poprawa, bo dekadę wcześniej, w 1993 r., w ponad 2 tys. wypadków śmierć poniosło aż 208 osób. Z kolei w 1991 r. było to aż 314 osób. Przy tych danych obecne statystyki wyglądają jak pomyłka popełniona podczas wpisywania cyfr.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo2022 r. był najbezpieczniejszy. 2023 r. może być jeszcze lepszy
Warszawski ZDM zauważa, że sygnałem wskazującym na znaczącą poprawę bezpieczeństwa na stołecznych drogach jest brak standardowych kiedyś rubryk wypadkowych. Oczywiście śmiertelne wypadki wciąż się zdarzają, ale teraz są one czymś wyjątkowym. Potwierdzają to dane udostępnione przez ZDM.
W 2022 r., który okazał się najbezpieczniejszym jeśli chodzi o odsetek ofiar śmiertelnych na stołecznych drogach, zginęły 33 osoby, przy czym 29 osób poniosło śmierć w okresie między początkiem roku a końcem października. Wszystko wskazuje na to, że 2023 r. okaże się kolejnym rekordowym rokiem pod względem bezpieczeństwa. Ze wstępnych danych wynika, że do końca października br. odnotowano 17 ofiar wypadków (liczba może się zmienić, bo policja w statystykach wypadkowych bierze pod uwagę także osoby, które zmarły w wyniku odniesionych obrażeń do 30 dni po wypadku).
Dwie przyczyny poprawy bezpieczeństwa na drogach
Choć oczywiście każda śmierć jest tragedią, to warto odnotować fakt, że już teraz możemy mówić o spektakularnej poprawie. Tegoroczny wynik oznacza spadek liczby ofiar w stosunku do tego z analogicznego okresu 2022 r. o 40 proc. Mniej było ofiar wśród pieszych — sześć w 2023 r. vs 12 między styczniem a październikiem 2022 r. — spadła także liczba motocyklistów, którzy zginęli na warszawskich drogach. Rok temu było to osiem osób, w br. cztery.
- Przeczytaj także: Trzy polskie autostrady będą poszerzane. Znamy plany GDDKiA
U podstaw poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego warszawski ZDM upatruje przede wszystkim niedawnych zmian w prawie. Mowa tu o wzroście wysokości mandatów za najczęstsze i najpoważniejsze wykroczenia drogowe, a także nadanie pierwszeństwa pieszym wchodzącym na przejścia, czyli tzw. zebry. Drugą przyczyną są zmiany wprowadzane w infrastrukturze drogowej, m.in. montażu nowego oświetlenia, dzięki czemu przejścia dla pieszych są lepiej widoczne po zmroku.