28 kwietnia 2020 r. w Niemczech zaczyna obowiązywać nowy kodeks ruchu drogowego (Straßenverkehrsordnung – StVO). Warto się zapoznać ze zmianami, ponieważ o wiele łatwiej niż dotychczas policja będzie mogła zatrzymać prawo jazdy. Wystarczy, że w terenie zabudowanym przekroczymy dozwoloną prędkość o 21 km/h i otrzymamy 80 euro mandatu oraz miesięczny zakaz prowadzenia pojazdów. Ten zapis obowiązuje niezależnie od rodzaju drogi, czyli tak samo na uliczce osiedlowej o uspokojonym ruchu, jak i na ringu berlińskim. Poza miastem prawo jazdy tracimy za przekroczenie dozwolonej prędkości o 26 km/h (dotąd 41 km/h).

Kary za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym w Niemczech

Przekroczenie dozwolonej prędkości o Mandat Zabranie prawa jazdy na Punkty karne
<10 km/h 30 euro - -
11-15 km/h 50 euro - -
16-20 km/h 70 euro - -
21-25 km/h 80 euro 1 miesiąc 1 punkt
26-30 km/h 100 euro 1 miesiąc 1 punkt
31-40 km/h 160 euro 1 miesiąc 2 punkty
41-50 km/h 200 euro 1 miesiąc 2 punkty
51-60 km/h 280 euro 2 miesiące 2 punkty

Kary za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie niezabudowanym w Niemczech

Przekroczenie dozwolonej prędkości o Mandat Zabranie prawa jazdy na Punkty karne
<10 km/h 20 euro - -
11-15 km/h 40 euro - -
16-20 km/h 60 euro - -
21-25 km/h 70 euro - 1 punkt
26-30 km/h 80 euro 1 miesiąc 1 punkt
31-40 km/h 120 euro 1 miesiąc 1 punkt
41-50 km/h 160 euro 1 miesiąc 2 punkty
51-60 km/h 240 euro 1 miesiąc 2 punkty

Kwoty mandatów za przekroczenie prędkości o ponad 21 km/h zostały podwojone w porównaniu z dotychczasowymi. Trzeba naprawdę bardzo uważać – chwila nieuwagi, przykładowo 56 km/h na „50-ce”, i jesteśmy ubożsi o około 135 zł!

Korytarz życia i aplikacje antyradarowe

Prawo jazdy będzie można też stracić na miesiąc za jazdę tzw. korytarzem życia lub podążanie za pojazdem uprzywilejowanym. Do tego grożą mandat w wysokości 240 euro i 2 punkty karne – próba ominięcia korka na autostradzie może mieć bardzo przykre konsekwencje.

Karane będzie też korzystanie z aplikacji (na smartfonach lub w wbudowanych systemach multimedialnych auta), które ostrzegają przed radarami – grozi za to mandat w wysokości 75 euro i jeden punkt karny.

Ostrzejsze mandaty za niewłaściwe parkowanie i zatrzymywanie pojazdu

Przy zatrzymywaniu lub parkowaniu w mieście, nawet jeśli chcemy tylko kogoś wypuścić albo rozładować bagaże lub towar, też grożą nam dotkliwsze konsekwencje.. Za krótki postój na ulicy w tzw. drugim rzędzie, czyli wzdłuż ciągu miejsc parkingowych, zapłacimy teraz 55 euro (i dostaniemy jeden punkt karny), a jeśli dojdzie do utrudnienia w ruchu, mandat wzrasta do 70 euro. Dotąd groziło za to 15-20 euro.

Nowelizacja ma przede wszystkim położyć kres pladze blokowania wąskich ulic w dużych miastach przez auta dostawcze kurierów. Takie same mandaty przewidziano za zatrzymywanie pojazdu na pasach dla rowerów i chodnikach oraz na miejscach parkingowych zarezerwowanych dla osób niepełnosprawnych, samochodów elektrycznych czy carsharingowych. Ponadto władze samorządowe będą mogły podwyższyć kary za niewłaściwe parkowanie do nawet 100 euro.

100 euro za przegazówkę

W mieście należy się mieć także na baczności, jeśli nasz pojazd jest wyposażony w głośny układ wydechowy (np. z klapkami) – za głośną przegazówkę, czyli powodowanie nadmiernego hałasu i emisji spalin, możemy zapłacić 100 euro kary. Policjanci są na to bardzo wyczuleni. W wielu dużych miastach w Niemczech działają specjalne grupy „Sonderkommando Autoposer”, które mają zwalczać kawalerskie popisy, hałasowanie, a także niedozwolone przeróbki zawieszeń, układów wydechowych etc.

Ostrożnie i powoli dużymi pojazdami na „prawoskrętach”

W celu ochrony pieszych i rowerzystów, kierowcy ciężarówek i autokarów (pojazdów o masie powyżej 3,5 t), będą musieli przy skrętach w prawo w mieście jechać bardzo powoli, nie więcej niż 11 km/h. Jeśli zrobią to zbyt dynamicznie w miejscu gdzie należy się spodziewać nadjeżdżającego rowerzysty lub pieszego, zapłacą mandat w wysokości 70 euro i otrzymają jeden punkt karny.

Z kolei przy wyprzedzaniu rowerzystów, pieszych i hulajnóg kierowcy wszystkich pojazdów muszą zachować od nich odstęp 1,5 m w mieście i 2 m na drogach poza miastem. W niektórych miejscach, np. na wąskich ulicach i drogach może też pojawić się nowy znak zakazujący wyprzedzania jednośladów.