Logo
WiadomościAktualnościSUV-y są niebezpieczne. Badania wypadków zaskoczyły

SUV-y są niebezpieczne. Badania wypadków zaskoczyły

  • Badania IIHS dowodzą, że wyższe przody pojazdów zwiększają ryzyko obrażeń u pieszych
  • Przód i wysokość pojazdu mają większe znaczenie niż masa auta w wypadkach z udziałem pieszych
  • Wysokość przodu pojazdu decyduje o punkcie uderzenia w ciało pieszego i wpływa na ciężkość obrażeń
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Im szybciej pojazd porusza się, uderzając w pieszego, tym większe prawdopodobieństwo, że spowoduje poważne obrażenia — to oczywiste i zgodne z logiką. Jednak eksperci z amerykańskiego instytutu IIHS (Insurance Institute for Highway Safety, odpowiednik Euro NCAP) zauważyli, że przy kolizji z człowiekiem bardziej istotne jest, jak wysoki był przód samochodu, niż jego masa.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są wyniki badań IIHS dotyczące bezpieczeństwa pieszych?
Co jest bardziej niebezpieczne dla pieszych: wysokość czy masa pojazdu?
Jaka różnica w wysokości przodu pojazdu zwiększa ryzyko obrażeń?
Dlaczego SUV-y są bardziej popularne w USA niż w Europie?

Ulice USA niebezpieczniejsze niż europejskie. Winne zamiłowanie do wielkich rzeczy

Badacze IIHS przeanalizowali wypadki z udziałem pieszych w Stanach Zjednoczonych i porównali z podobnymi wypadkami z Europy, gdzie jest zdecydowanie mniej masywnych samochodów. Badacze przeanalizowali 202 wypadki z udziałem pieszych w wieku 16 lat i starszych z lat 2015-2022 w Michigan, Kalifornii, New Jersey i Teksasie.

Naukowcy wykorzystali zdjęcia modeli pojazdów biorących udział w zdarzeniu, aby określić wysokość przedniej krawędzi maski. Następnie przyjrzeli się wpływowi prędkości pojazdu i wysokości pojazdu na ryzyko obrażeń o różnym stopniu ciężkości.

Skupili się na wysokości przodu, ponieważ to ona decyduje o punkcie uderzenia w ciało pieszego, a to jest kluczowy czynnik wpływający na ciężkość obrażeń. Co ciekawe masa pojazdu nie odgrywa dużej roli w wypadkach z udziałem pieszych, ponieważ każdy pojazd, nawet mały, znacznie przewyższa wagę człowieka.

Ogólnie rzecz biorąc, wyższe przednie części pojazdów zwiększały prawdopodobieństwo zarówno umiarkowanych, jak i poważnych obrażeń pieszych. Przy prędkości 44 km na godz. samochód o średniej wysokości stwarzał 60-procentowe ryzyko spowodowania umiarkowanych obrażeń u pieszego i 30-procentowe ryzyko na spowodowanie poważnych obrażeń. Dla porównania, auto z przodem wyższym o ok. 33 cm niż samochód o średniej wysokości zwiększał prawdopodobieństwo umiarkowanych obrażeń do 83 proc., a poważnych obrażeń do 62 proc.

Porównanie ryzyka poważnych obrażeń w wypadku z pieszym w zależności od wielkości pojazdu
Porównanie ryzyka poważnych obrażeń w wypadku z pieszym w zależności od wielkości pojazduIIHS

Małe auta w Europie są bezpieczniejsze, choć przybywa SUV-ów

Autorzy badania porównali krzywe wpływu prędkości na ryzyko obrażeń z krzywymi ryzyka opublikowanymi w 2022 r. na podstawie wypadków w Niemczech. Odkryli, że piesi w USA są bardziej narażeni na obrażenia przy każdej z badanych prędkości. Okazało się także, że krzywe dla aut osobowych w Niemczech i w USA są dość podobne, jednak SUV-om i pikapom wystarczy mniejsza prędkość, by spowodować poważne obrażenia.

Badacze jasno stwierdzili, że przyczyną zwiększonego ryzyka poważnych obrażeń dla pieszych w USA jest ogromna popularność SUV-ów i pikapów. W Europie, choć takich aut jest coraz więcej, to nadal są one mniejsze niż w Stanach Zjednoczony, a ponadto ich popularność i tak nie jest tak ogromna, jak w USA.

Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium