- Badania IIHS dowodzą, że wyższe przody pojazdów zwiększają ryzyko obrażeń u pieszych
- Przód i wysokość pojazdu mają większe znaczenie niż masa auta w wypadkach z udziałem pieszych
- Wysokość przodu pojazdu decyduje o punkcie uderzenia w ciało pieszego i wpływa na ciężkość obrażeń
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Im szybciej pojazd porusza się, uderzając w pieszego, tym większe prawdopodobieństwo, że spowoduje poważne obrażenia — to oczywiste i zgodne z logiką. Jednak eksperci z amerykańskiego instytutu IIHS (Insurance Institute for Highway Safety, odpowiednik Euro NCAP) zauważyli, że przy kolizji z człowiekiem bardziej istotne jest, jak wysoki był przód samochodu, niż jego masa.
Poznaj kontekst z AI
Ulice USA niebezpieczniejsze niż europejskie. Winne zamiłowanie do wielkich rzeczy
Badacze IIHS przeanalizowali wypadki z udziałem pieszych w Stanach Zjednoczonych i porównali z podobnymi wypadkami z Europy, gdzie jest zdecydowanie mniej masywnych samochodów. Badacze przeanalizowali 202 wypadki z udziałem pieszych w wieku 16 lat i starszych z lat 2015-2022 w Michigan, Kalifornii, New Jersey i Teksasie.
Naukowcy wykorzystali zdjęcia modeli pojazdów biorących udział w zdarzeniu, aby określić wysokość przedniej krawędzi maski. Następnie przyjrzeli się wpływowi prędkości pojazdu i wysokości pojazdu na ryzyko obrażeń o różnym stopniu ciężkości.
Skupili się na wysokości przodu, ponieważ to ona decyduje o punkcie uderzenia w ciało pieszego, a to jest kluczowy czynnik wpływający na ciężkość obrażeń. Co ciekawe masa pojazdu nie odgrywa dużej roli w wypadkach z udziałem pieszych, ponieważ każdy pojazd, nawet mały, znacznie przewyższa wagę człowieka.
Ogólnie rzecz biorąc, wyższe przednie części pojazdów zwiększały prawdopodobieństwo zarówno umiarkowanych, jak i poważnych obrażeń pieszych. Przy prędkości 44 km na godz. samochód o średniej wysokości stwarzał 60-procentowe ryzyko spowodowania umiarkowanych obrażeń u pieszego i 30-procentowe ryzyko na spowodowanie poważnych obrażeń. Dla porównania, auto z przodem wyższym o ok. 33 cm niż samochód o średniej wysokości zwiększał prawdopodobieństwo umiarkowanych obrażeń do 83 proc., a poważnych obrażeń do 62 proc.
- Przeczytaj także: "Wydmuchał" 0,09, choć nic nie pił. Policjant dotknął szyby
Małe auta w Europie są bezpieczniejsze, choć przybywa SUV-ów
Autorzy badania porównali krzywe wpływu prędkości na ryzyko obrażeń z krzywymi ryzyka opublikowanymi w 2022 r. na podstawie wypadków w Niemczech. Odkryli, że piesi w USA są bardziej narażeni na obrażenia przy każdej z badanych prędkości. Okazało się także, że krzywe dla aut osobowych w Niemczech i w USA są dość podobne, jednak SUV-om i pikapom wystarczy mniejsza prędkość, by spowodować poważne obrażenia.
Badacze jasno stwierdzili, że przyczyną zwiększonego ryzyka poważnych obrażeń dla pieszych w USA jest ogromna popularność SUV-ów i pikapów. W Europie, choć takich aut jest coraz więcej, to nadal są one mniejsze niż w Stanach Zjednoczony, a ponadto ich popularność i tak nie jest tak ogromna, jak w USA.