- Badania IIHS dowodzą, że wyższe przody pojazdów zwiększają ryzyko obrażeń u pieszych
- Przód i wysokość pojazdu mają większe znaczenie niż masa auta w wypadkach z udziałem pieszych
- Wysokość przodu pojazdu decyduje o punkcie uderzenia w ciało pieszego i wpływa na ciężkość obrażeń
Im szybciej pojazd porusza się, uderzając w pieszego, tym większe prawdopodobieństwo, że spowoduje poważne obrażenia — to oczywiste i zgodne z logiką. Jednak eksperci z amerykańskiego instytutu IIHS (Insurance Institute for Highway Safety, odpowiednik Euro NCAP) zauważyli, że przy kolizji z człowiekiem bardziej istotne jest, jak wysoki był przód samochodu, niż jego masa.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoUlice USA niebezpieczniejsze niż europejskie. Winne zamiłowanie do wielkich rzeczy
Badacze IIHS przeanalizowali wypadki z udziałem pieszych w Stanach Zjednoczonych i porównali z podobnymi wypadkami z Europy, gdzie jest zdecydowanie mniej masywnych samochodów. Badacze przeanalizowali 202 wypadki z udziałem pieszych w wieku 16 lat i starszych z lat 2015-2022 w Michigan, Kalifornii, New Jersey i Teksasie.
Naukowcy wykorzystali zdjęcia modeli pojazdów biorących udział w zdarzeniu, aby określić wysokość przedniej krawędzi maski. Następnie przyjrzeli się wpływowi prędkości pojazdu i wysokości pojazdu na ryzyko obrażeń o różnym stopniu ciężkości.
Skupili się na wysokości przodu, ponieważ to ona decyduje o punkcie uderzenia w ciało pieszego, a to jest kluczowy czynnik wpływający na ciężkość obrażeń. Co ciekawe masa pojazdu nie odgrywa dużej roli w wypadkach z udziałem pieszych, ponieważ każdy pojazd, nawet mały, znacznie przewyższa wagę człowieka.
Ogólnie rzecz biorąc, wyższe przednie części pojazdów zwiększały prawdopodobieństwo zarówno umiarkowanych, jak i poważnych obrażeń pieszych. Przy prędkości 44 km na godz. samochód o średniej wysokości stwarzał 60-procentowe ryzyko spowodowania umiarkowanych obrażeń u pieszego i 30-procentowe ryzyko na spowodowanie poważnych obrażeń. Dla porównania, auto z przodem wyższym o ok. 33 cm niż samochód o średniej wysokości zwiększał prawdopodobieństwo umiarkowanych obrażeń do 83 proc., a poważnych obrażeń do 62 proc.
- Przeczytaj także: "Wydmuchał" 0,09, choć nic nie pił. Policjant dotknął szyby
Małe auta w Europie są bezpieczniejsze, choć przybywa SUV-ów
Autorzy badania porównali krzywe wpływu prędkości na ryzyko obrażeń z krzywymi ryzyka opublikowanymi w 2022 r. na podstawie wypadków w Niemczech. Odkryli, że piesi w USA są bardziej narażeni na obrażenia przy każdej z badanych prędkości. Okazało się także, że krzywe dla aut osobowych w Niemczech i w USA są dość podobne, jednak SUV-om i pikapom wystarczy mniejsza prędkość, by spowodować poważne obrażenia.
Badacze jasno stwierdzili, że przyczyną zwiększonego ryzyka poważnych obrażeń dla pieszych w USA jest ogromna popularność SUV-ów i pikapów. W Europie, choć takich aut jest coraz więcej, to nadal są one mniejsze niż w Stanach Zjednoczony, a ponadto ich popularność i tak nie jest tak ogromna, jak w USA.