Auto Świat Wiadomości Aktualności System ABS ma już 40 lat

System ABS ma już 40 lat

Autor oprac. Krzysztof Słomski
oprac. Krzysztof Słomski

Kiedyś był nowinką, dziś jest standardem i nadal jednym z najważniejszych układów bezpieczeństwa w samochodzie. Wprowadzenie tego systemu zapoczątkowało bogatą historię innowacji w dziedzinie systemów wspierających kierowcę.

System ABS ma już 40 lat
Daimler
System ABS ma już 40 lat

System ABS, czyli układ zapobiegający blokowaniu kół, umożliwiający zachowanie kontroli nad torem jazdy nawet podczas hamowania awaryjnego na śliskiej nawierzchni, opracowały firmy Mercedes-Benz i Bosch. Prezentacja odbyła się w dniach 22-25 sierpnia 1978 roku na torze testowym w fabryce Daimler-Benz w Untertürkheim i wywołała niemałą sensację. Wtedy też rozpoczęła się epoka cyfrowej techniki w samochodach.

Pod koniec 1978 roku ABS znalazł się na liście wyposażenia opcjonalnego ówczesnego Mercedesa Klasy S (W116). Kosztował ok. 2217 marek niemieckich. Dwa lata później był już dostępny na życzenie we wszystkich autach osobowych tej marki. W 1981 roku ABS trafił do użytkowych Mercedesów, a od października 1992 roku należy do wyposażenia wszystkich osobowych modeli Mercedesa. Obecnie ABS wchodzi w skład obowiązkowego wyposażenia nowych samochodów.

To m.in. czujniki ABS-u posłużyły za podstawę działania dla kolejnych systemów, takich jak kontrola trakcji ASR (1985), kontrola stabilności ESP (1995), wspomaganie hamowania BAS (1996) czy adaptacyjny tempomat (1998). Z czasem dołączały do nich coraz wydajniejsze czujniki, takie jak czujnik stopnia odchylenia ESP, radar, a później także kamery, czujniki ultradźwiękowe czy GPS-u.

System ABS ma już 40 lat
System ABS ma już 40 latDaimler

Tak to się zaczęło...

Historia prac nad ABS-em w Mercedesie sięga jednak znacznie wcześniej, aż do lat 50. XX wieku. W 1953 r. Hans Scherenberg, ówczesny szef designu Mercedes-Benz, złożył wniosek o udzielenie patentu na system zapobiegający blokowaniu kół pojazdu w trakcie hamowania. I chociaż podobne rozwiązania istniały już wtedy w lotnictwie (układ antypoślizgowy) i kolejnictwie (ochrona antypoślizgowa Knorr), samochód był konstrukcją szczególnie skomplikowaną, z wyjątkowo wysokimi wymogami co do czujników, przetwarzania sygnałów oraz sterowania. Przykładowo, podzespoły musiały bezbłędnie rejestrować opóźnienie i przyspieszenie kątowe kół, także w zakrętach oraz na nierównych nawierzchniach i w warunkach silnego zanieczyszczenia.

Intensywna, nieprzerwana wymiana wiedzy pomiędzy działem badawczo-rozwojowym ówczesnego koncernu Daimler-Benz AG oraz jego motoryzacyjnymi partnerami doprowadziła do sukcesu – w 1963 r. w oddziale zaawansowanych projektów ruszyły konkretne prace nad elektroniczno-hydraulicznym systemem kontroli hamulców. W 1966 r. firma rozpoczęła współpracę ze specjalistą w dziedzinie elektroniki – firmą Teldix, przejętą później przez Boscha. Efekt prac zaprezentowano w 1970 r., gdy Hans Scherenberg, który w międzyczasie został szefem rozwoju Daimler-Benz, pokazał przedstawicielom mediów na torze w Untertürkheim analogowo-cyfrowy system zapobiegający blokowaniu kół „Mercedes-Benz/Teldix Anti-Bloc System”. Wykazano wówczas, że rozwiązanie rzeczywiście działa.

Projektanci zdali sobie jednak sprawę, że właściwym rozwiązaniem w przypadku seryjnego ABS-u będzie zastosowanie sterowania cyfrowego – mniej zawodnego i skomplikowanego, a przy tym znacznie wydajniejszego od analogowej elektroniki. Wspólnie z firmą Bosch, która odpowiadała za stworzenie cyfrowej jednostki sterującej, doprowadziło to do powstania cyfrowego ABS-u drugiej generacji. Inżynier Jürgen Paul, szef projektu ABS w Mercedes-Benz, nazwał później decyzję o wyborze cyfrowej mikroelektroniki przełomowym momentem w pracach nad ABS-em.

Autor oprac. Krzysztof Słomski
oprac. Krzysztof Słomski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków