- GDDKiA wybrała wykonawcę pierwszego odcinka drogi, która połączy przyszłą elektrownię jądrową z drogą ekspresową S6
- Nowa trasa odciąży lokalne drogi i skróci czas przejazdu między Trójmiastem a miejscowościami w gminie Choczewo
- Prace projektowe i budowlane przy pierwszym odcinku mają trwać maksymalnie 31 miesięcy
Budowa drogi krajowej do przyszłej elektrowni jądrowej podzielona została na dwa zadania. Pierwsze obejmuje 11-kilometrowy fragment od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213. Drugą inwestycją jest opracowanie i wybudowanie 15 km trasy od DW213 do węzła Łęczyca na drodze ekspresowej S6. Przy okazji budowy S6 Leśnice — Bożepole Wielkie wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDroga do elektrowni ułatwi dojazd do nadmorskich miejscowości
Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybrała wykonawcę pierwszego z dwóch odcinków. W przetargu wzięło udział 13 podmiotów, a najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Polimex Infrastruktura oraz Polimex Mostostal. Koszt całości prac związanych z zaprojektowaniem i budową drogi krajowej do elektrowni jądrowej na odcinku od Lubiatowa do DW213 wyceniono na 177 mln 899 tys. 777 zł.
W ramach inwestycji powstanie droga o przekroju 1×2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego). Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem i połączy drogę ekspresową S6 z elektrownią. Dojazd do elektrowni jądrowej jest ważny nie tylko z perspektywy strategicznej, lecz także z punktu widzenia mieszkańców okolicznych miejscowości, bo zwiększając przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a ponadto skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo.
Trzy lata na prace związane z budową 11 km drogi do elektrowni
Zgodnie z planem maksymalny termin przewidziany na prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wynosi 31 miesięcy od daty zawarcia umowy. W przypadku prac w terenie do wspomnianego terminu nie wlicza się okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca). GDDKiA planuje podpisać umowę z wykonawcą w drugim kwartale br., co pozwoli ukończyć inwestycję najpóźniej w drugim kwartale 2028 r.
Zwycięzcę przetargu na projekt i budowę drugiego odcinka, między DW213 a węzłem Łęczyca na drodze ekspresowej S6, poznamy w drugim kwartale br. Obecnie komisja przetargowa ocenia dokumenty złożone przez firmy, które zgłosiły się do przetargu.