Auto Świat Wiadomości Aktualności Ta droga doprowadzi nas do "atomu". Wiadomo, kto wybuduje pierwszy odcinek drogi do elektrowni jądrowej

Ta droga doprowadzi nas do "atomu". Wiadomo, kto wybuduje pierwszy odcinek drogi do elektrowni jądrowej

Trzynastu wykonawców walczyło o zdobycie kontraktu na projekt i budowę pierwszego odcinka drogi krajowej prowadzącej do elektrowni jądrowej. Koszt prac związanych z powstaniem fragmentu od Lubiatowa do drogi DW213 wyceniono na niemal 178 mln zł. Wiadomo już, kto złożył najlepszą ofertę.

Droga do elektrowni jądrowej
Droga do elektrowni jądrowejGDDKiA
  • GDDKiA wybrała wykonawcę pierwszego odcinka drogi, która połączy przyszłą elektrownię jądrową z drogą ekspresową S6
  • Nowa trasa odciąży lokalne drogi i skróci czas przejazdu między Trójmiastem a miejscowościami w gminie Choczewo
  • Prace projektowe i budowlane przy pierwszym odcinku mają trwać maksymalnie 31 miesięcy

Budowa drogi krajowej do przyszłej elektrowni jądrowej podzielona została na dwa zadania. Pierwsze obejmuje 11-kilometrowy fragment od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213. Drugą inwestycją jest opracowanie i wybudowanie 15 km trasy od DW213 do węzła Łęczyca na drodze ekspresowej S6. Przy okazji budowy S6 Leśnice — Bożepole Wielkie wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Droga do elektrowni ułatwi dojazd do nadmorskich miejscowości

Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybrała wykonawcę pierwszego z dwóch odcinków. W przetargu wzięło udział 13 podmiotów, a najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Polimex Infrastruktura oraz Polimex Mostostal. Koszt całości prac związanych z zaprojektowaniem i budową drogi krajowej do elektrowni jądrowej na odcinku od Lubiatowa do DW213 wyceniono na 177 mln 899 tys. 777 zł.

Plan orientacyjny drogi krajowej do elektrowni na odcinku Lubiatowo - DW213
Plan orientacyjny drogi krajowej do elektrowni na odcinku Lubiatowo - DW213GDDKiA

W ramach inwestycji powstanie droga o przekroju 1×2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego). Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem i połączy drogę ekspresową S6 z elektrownią. Dojazd do elektrowni jądrowej jest ważny nie tylko z perspektywy strategicznej, lecz także z punktu widzenia mieszkańców okolicznych miejscowości, bo zwiększając przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a ponadto skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo.

Trzy lata na prace związane z budową 11 km drogi do elektrowni

Zgodnie z planem maksymalny termin przewidziany na prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wynosi 31 miesięcy od daty zawarcia umowy. W przypadku prac w terenie do wspomnianego terminu nie wlicza się okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca). GDDKiA planuje podpisać umowę z wykonawcą w drugim kwartale br., co pozwoli ukończyć inwestycję najpóźniej w drugim kwartale 2028 r.

Zwycięzcę przetargu na projekt i budowę drugiego odcinka, między DW213 a węzłem Łęczyca na drodze ekspresowej S6, poznamy w drugim kwartale br. Obecnie komisja przetargowa ocenia dokumenty złożone przez firmy, które zgłosiły się do przetargu.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków