Kierowcy mają w końcu do dyspozycji tylko jedną jezdnię, a sama droga powstała już przed II wojna światową. Droga ekspresowa S22 (jeszcze do niedawna droga krajowa nr 22) jest popularnie określana mianem Berlinki. Nazwa ta wiąże się z historią trasy. Od 1933 roku Niemcy rozwijali swój program budowy autostrad. Jedną z tras, jakie miały zostać wybudowane w III Rzeszy, była właśnie Berlinka, czyli autostrada łącząca Berlin z Królewcem. Przed rozpoczęciem II wojny światowej Niemcy zdążyli wybudować odcinek z Berlina do Szczecina (po stronie polskiej to dzisiejsza autostrada A6) oraz jednojezdniową drogę łączącą Elbląg z Królewcem (na terenie Polski to obecnie właśnie droga ekspresowa S22 Elbląg - Grzechotki).

Przebudowa po latach

Po zakończeniu wojny trasa przebiegająca przez rzadko zaludniony obszar, usytuowany między Elblągiem a granicą państwa (tereny o charakterze rolniczym), straciła swoje znaczenie. Przez wiele lat Berlinka z Elbląga do Grzechotek nie była remontowana, a kierowcy wciąż korzystali z nawierzchni z betonowych płyt (podobna wciąż istnieje na drodze krajowej nr 18 od Olszyny w kierunku Wrocławia). Dopiero stosunkowo niedawno udało się rozpocząć gruntowną przebudowę tej drogi, w 2005 roku gotowy był węzeł Elbląg - Wschód, a prace na pozostałym odcinku ruszyły w 2006 roku. Niestety nie była to budowa zupełnie nowej drogi (trasa szybkiego ruchu biegnie po śladzie autostrady wybudowanej przez Niemców) i po tylu latach Berlinka wciąż pozostaje drogą jednojezdniową. Niewątpliwie jednak w ostatnich latach uczyniono wielki krok naprzód.

50 km, 3 etapy, jedna jezdnia...

Inwestycja związana z modernizacją ponad 50 km odcinka drogi krajowej nr 22 z Elbląga do nowego przejścia granicznego w Grzechotkach została podzielona na trzy etapy. Wszystkie były realizowane od 2006 roku, a budowa trwała prawie dwa lata. Roboty drogowe i mostowe umożliwiające oddanie drogi do użytku zostały zakończone na wszystkich odcinkach 31 lipca 2008 roku. Cała inwestycja kosztowała około 482 mln zł.

Elbląg - Chruściel

Jest to najdłuższy 28,8 km odcinek tej trasy. Jego początek zaprojektowano w węźle Elbląg - Wschód, a koniec w węźle Chruściel. Umowę na ten fragment S22 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z konsorcjum firm MSF - Moniz Da Maia, Serra & Fortunato - Empreiteiros S.A., Teodoro Gomes Alho&Filhos oraz Warbud S.A. w kwietniu 2006 roku.

Chruściel - Maciejewo

Środkowy, najkrótszy fragment ma 10,5 km długości. GDDKiA powierzyła budowę drogi od węzła Chruściel do węzła Maciejewo firmie Skanska S.A. (umowa została podpisana w sierpniu 2006 roku).

Maciejewo - Grzechotki

Ostatni odcinek drogi ekspresowej S22 od węzła Maciejewo do nowego przejścia granicznego z Rosją (Obwód Kaliningradzki) w Grzechotkach ma 11,4km. Jego budowa była realizowana przez konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o. , MSF - Moniz Da Maia, Serra & Fortunato - Empreiteiros S.A. oraz Teodoro Gomes Alho & Filhos (umowę podpisano w listopadzie 2006 roku).

W ramach przebudowy drogi krajowej nr 22 do parametrów trasy szybkiego ruchu, oprócz ponad 50 km jednojezdniowej drogi ekspresowej (dwie jezdnie w okolicach węzłów) wykonano 49 obiektów mostowych (wybudowano lub przebudowano). Poza tym powstały węzły drogowe: Wilkowo, Błudowo, Chruściel i Maciejewo, sieć dróg dojazdowych, przejścia dla zwierząt oraz urządzenia ochrony środowiska.

Połowiczny sukces

Oddanie do użytku zmodernizowanego odcinka tej trasy wpłynie na pewno na wzrost bezpieczeństwa ruchu i poprawę przepustowości. Dzięki temu możliwy będzie rozwój ruchu tranzytowego do Obwodu Kaliningradzkiego i krajów nadbałtyckich. Kierowcy otrzymali do dyspozycji następny fragment, aktualnie ubogiej, sieci dróg szybkiego ruchu. Biorąc pod uwagę tempo, w jakim w Polsce budowane są nowe drogi, trzeba cieszyć się każdym kilometrem. Szkoda tylko, że nie zawsze budowane są od razu drogi dwujezdniowe. Być może w tym przypadku ma to sens ze względu na obecne natężenie ruchu, jednak jest to krótkofalowa perspektywa. Obiekty inżynierskie i teren są przygotowane pod drugą jezdnię, ale na razie musimy cieszyć się połową ekspresówki.