Już miliony osób na całym świecie przekonały się o skuteczności montowanych w samochodach poduszek powietrznych, które potrafią uratować ludzkie życie nawet w bardzo poważnych wypadkach. Problemem wciąż jest jednak to, że o ile airbagi potrafią skutecznie ochronić przed obrażeniami głowę i klatkę piersiową, o tyle na uraz narażona jest szyja. Projektanci Toyoty opracowali rozwiązanie, które ma zminimalizować ten problem.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
W założeniu nowa poduszka powietrzna podczas kolizji ma utrzymywać głowę pasażera w stabilnej pozycji i zapobiegać jej skręceniu lub też gwałtownym ruchom na boki. Celem jest zwiększenie poziomu ochrony głowy, szyi i barków podczas zderzeń bocznych. Dodatkowo dzięki temu airbagowi niewielki wpływ na górną część kręgosłupa mają mieć także uderzenia skośne.
Sama poduszka będzie montowana w zagłówku fotela i powietrze będzie wpuszczane do niej etapami. Ma to pomóc uzyskać odpowiedni kształt wokół pasażera. Pomoc zapewnią w tym przypadku czujniki systemów bezpieczeństwa czynnego oraz współpracujący z nimi układ wczesnego reagowania w przypadku pojawienia się ryzyka zderzenia (PCS). Ten ostatni na chwilę przed zderzeniem uruchomi poduszkę i w momencie kolizji, gdy na pasażera zaczynają działać duże siły, poduszka będzie miała już optymalny kształt, chroniąc pasażera przed skutkami gwałtownego przeciążenia.
- Przeczytaj także: Masz samochód z systemem bezkluczykowym? Tylko 5 proc. z nich jest odpornych na prosty trik złodziei
Wniosek patentowy wskazuje, że nowa poduszka powietrzna została opracowana tak, aby współpracowała z już stosowanymi airbagami przednimi, bocznymi i kurtynowymi. Toyota nie zdradza na razie dalszych szczegółów dotyczących wprowadzenia poduszki do już produkowanych samochodów, wiadomo natomiast, że ta będzie montowana w przednich fotelach.