Już miliony osób na całym świecie przekonały się o skuteczności montowanych w samochodach poduszek powietrznych, które potrafią uratować ludzkie życie nawet w bardzo poważnych wypadkach. Problemem wciąż jest jednak to, że o ile airbagi potrafią skutecznie ochronić przed obrażeniami głowę i klatkę piersiową, o tyle na uraz narażona jest szyja. Projektanci Toyoty opracowali rozwiązanie, które ma zminimalizować ten problem.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

W założeniu nowa poduszka powietrzna podczas kolizji ma utrzymywać głowę pasażera w stabilnej pozycji i zapobiegać jej skręceniu lub też gwałtownym ruchom na boki. Celem jest zwiększenie poziomu ochrony głowy, szyi i barków podczas zderzeń bocznych. Dodatkowo dzięki temu airbagowi niewielki wpływ na górną część kręgosłupa mają mieć także uderzenia skośne.

Sama poduszka będzie montowana w zagłówku fotela i powietrze będzie wpuszczane do niej etapami. Ma to pomóc uzyskać odpowiedni kształt wokół pasażera. Pomoc zapewnią w tym przypadku czujniki systemów bezpieczeństwa czynnego oraz współpracujący z nimi układ wczesnego reagowania w przypadku pojawienia się ryzyka zderzenia (PCS). Ten ostatni na chwilę przed zderzeniem uruchomi poduszkę i w momencie kolizji, gdy na pasażera zaczynają działać duże siły, poduszka będzie miała już optymalny kształt, chroniąc pasażera przed skutkami gwałtownego przeciążenia.

Wniosek patentowy wskazuje, że nowa poduszka powietrzna została opracowana tak, aby współpracowała z już stosowanymi airbagami przednimi, bocznymi i kurtynowymi. Toyota nie zdradza na razie dalszych szczegółów dotyczących wprowadzenia poduszki do już produkowanych samochodów, wiadomo natomiast, że ta będzie montowana w przednich fotelach.