Początek wakacji jest równoznaczny z początkiem zakazu ruchu dla ciężarówek. Oczywiście zakaz będzie obowiązywał tylko w wybrane dni i to przez kilka, kilkanaście godzin dziennie. Wprowadzone ograniczenie ruchu ma w założeniu ułatwić urlopowiczom dojazd na wakacyjny wypoczynek i poprawić bezpieczeństwo.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Zakaz ruchu ciężarówek o dmc powyżej 12 t

Już w piątek rozpoczną się wakacyjne zakazy ruchu dla samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) powyżej 12 t z wyłączeniem autobusów. Zgodnie z obowiązującym rządowym rozporządzeniem okresowe ograniczenia ruchu obowiązują od najbliższego piątku po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych albo w piątek, w który te zajęcia się kończą i trwają do ostatniej niedzieli przed rozpoczęciem zajęć w szkołach.

W 2024 r. wakacyjne zakazy rozpoczną się w piątek 21 czerwca i będą obowiązywały do niedzieli 1 września. W tym czasie kierowcy ciężarówek o dmc powyżej 12 t będą musieli pauzować w następujących godzinach:

  • od godz. 18.00 do godz. 22.00 w piątek;
  • od godz. 8.00 do godz. 14.00 w sobotę;
  • od godz. 8.00 do godz. 22.00 w niedzielę.

Te pojazdy będą mogły swobodnie poruszać się po drogach

Rządowe rozporządzenie przewiduje również szereg wyłączeń, dlatego też ciężarówki nie znikną całkowicie z polskich dróg nawet w godzinach obowiązywania zakazu ruchu. Ograniczenie nie obejmuje np. pojazdów służb (m.in. Policja, Inspekcja Transportu Drogowego, wojsko, jednostki ochrony przeciwpożarowej), a także tych biorących udział w akcjach ratowniczych i humanitarnych oraz usuwaniu awarii i skutków klęsk żywiołowych.

Do zakazu ruchu nie muszą stosować się także m.in. kierowcy powracający z zagranicy w celu zakończenia przewozu drogowego lub do odbiorcy ładunku, mającego siedzibę na terytorium Polski. Ponadto rządowe rozporządzenie przewiduje liczne przypadki, w których przejazd jest dozwolony, np. przy przewozie żywych zwierząt, transporcie towarów niebezpiecznych w ilościach wymagających oznakowania pojazdu pomarańczowymi tablicami ostrzegawczymi i oczywiście środków spożywczych oraz artykułów szybko psujących się, o ile stanowią one znaczną część ładunku lub przestrzeni ładunkowej.