Kolumna sześciu pojazdów nienormatywnych majestatycznie wjeżdża na MOP Podlesie. To właśnie w tym miejscu obsługi podróżnych jej kierowcy i piloci mają zostać poddani drobiazgowemu sprawdzeniu przez funkcjonariuszy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Kielcach. Wcześniej ITD zatrzymało kolumnę do kontroli na drodze krajowej nr 73. Okazuje się, że inspektorzy mają nosa.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Już kontrola w miejscu zatrzymania wykazuje pierwszą nieprawidłowość. Kierowcy przedstawiają bowiem zezwolenia kategorii IV, ale po wstępnym sprawdzeniu długości pojazdów z ładunkami okazuje się, że kolumna znacząco przekracza długość 30 m. A do tego wymagane jest już zezwolenie kategorii V. ITD zarządza więc udanie się na MOP Podlesie, celem dokładniejszego sprawdzenia.

Przeczytaj także: Wielka akcja ITD przeciwko wyprzedzającym się ciężarówkom. Inspektorzy wykryli coś jeszcze

Po dotarciu na miejsce obsługi podróżnych ITD szczegółowo sprawdza wagę, długość, wysokość oraz szerokość zespołu pojazdów, wyposażenie i oznakowania pojazdów wykonujących pilotaż oraz to, czy osoby pilotujące kolumnę mają szkolenie wymagane do pilotażu pojazdów nienormatywnych. W tym momencie zaczynają wychodzić na jaw niepokojące okoliczności.

Przeczytaj także: 22-letni motocyklista dostał rekordowy mandat. Aż 6700 zł i 70 punktów karnych!

Inspektorzy ITD we wszystkich sześciu kontrolach stwierdzają bowiem naruszenie dotyczące braku zezwolenia kategorii V wymaganego dla długości zespołu pojazdów z ładunkiem przekraczającym 30 m. Mało tego, kontrola pojazdów pilotujących wykazuje braki w wyposażeniu i oznakowaniu pojazdów. Na dodatek dwóch z trzech pilotów nie posiada obowiązkowego szkolenia w tym zakresie.

Kontrola ITD kolumny sześciu pojazdów nienormatywnych (11 czerwca 2024 r.) Foto: Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego
Kontrola ITD kolumny sześciu pojazdów nienormatywnych (11 czerwca 2024 r.)

ITD nakazuje usunąć pojazdy na parking strzeżony, gdzie mają pozostać do czasu uzyskania przez przewoźników odpowiednich zezwoleń.

Wobec przewoźników, załadowcy, nadawcy i podmiotów wykonujących pilotowanie zostają wszczęte postępowania administracyjne, których konsekwencją może być nałożenie wysokich kar administracyjnych. Natomiast kierowców ITD karze mandatami.