Terenowy atut

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Jak się jeździ Scénikiem RX4? Na asfaltowej drodze prawie tak samo jak zwykłą wersją. Może tylko nieco wolniej, bo auto jest cięższe i nadwozie ma gorszą aerodynamikę.

Różnicę widać, kiedy się zjedzie z asfaltu na bezdroża. Wówczas możliwości RX4 są znacznie wyższe. Na testowanie Scénica RX4 udaliśmy się do Maroka. Na pustyni u stóp Atlasu przeważa podłoże kamienne, ale piasku też nie brakuje. Drogi wiją się między pagórkami, przecinają wyschnięte koryta rzek albo pną się ku szczytom. W tym trudnym terenie Scénic dawał sobie radę bardzo dobrze. Napęd na tylne koła przenoszony przez sprzęgło wiskotyczne ujawniał swoje zalety przy górskich wspinaczkach i na bardzo miękkim podłożu. Z założenia 90 proc. mocy przenoszone jest przez oś przednią. Renault Scénic RX4 stanowi całkiem nową ofertę i plasuje się na rynku między kompaktowymi minivanami a rodziną pojazdów typu SUV i jest skierowany, oprócz dotychczasowych posiadaczy tego modelu, do różnorodnych klientów: nabywców pojazdów rekreacyjnych 4x4, samochodów kombi czy też hatchback.RX4 przejmuje od innych wersji modelu Scénic ogólną linię nadwozia. Przód samochodu jest podobny do nowego Scénica. Powiększone zostały elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne. Dla zabezpieczenia przed uderzeniami i zarysowaniami dolne elementy nadwozia zostały pokryte szerokim pasem ochronnym, w czterech kolorach dostosowanych do siedmiu barw nadwozia: zielonym, brązowoczerwonym, niebieskim i grafitowym. Dużo większe są zderzaki i błotniki. Tylna klapa została zastąpiona obszernymi drzwiami otwieranymi na bok, których górna część otwiera się ku górze. Koło zapasowe zostało umieszczone na tylnych drzwiach. Wnętrze Scénica RX4 posiada wszystkie zalety charakterystyczne dla tego modelu: płaską podłogę, podwyższony fotel kierowcy zapewniający doskonałą widoczność. Jest przestronne i funkcjonalne. Nowa wersja samochodu jest wyposażona w dwa silniki: benzynowy i wysokoprężny. Silnik benzynowy 2.0 16V z układem rozrządu o zmiennej charakterystyce rozwija moc 140 KM (101,5 kW) przy 5500 obr./min i uzyskuje moment 190 Nm przy 3750 obr./min.Nowy silnik wysokoprężny 1.9 dCi z bezpośrednim wtryskiem paliwa z układem Common Rail, o mocy 105 KM (75 kW) przy 4000 obr./min, rozwijający moment 200 Nm (20,7 mkg) od 1500 obr./min nie będzie dostępny na polskim rynku.Główną innowacją techniczną samochodu jest stały napęd na cztery koła opracowany wspólnie z austriacką firmą wyspecjalizowaną w tego typu konstrukcjach - Steyr Daimler Puch. Układ składa się ze specjalnej skrzyni biegów o dwóch wałkach wyjściowych i jednym wale napędowym złożonym z trzech części i dwóch pośrednich wałów Kardana oraz ze sprzęgła hydraulicznego, tylnego mostu i dwóch dodatkowych wałów napędowych. W celu uzyskania miejsca na element układu przeniesienia napędu zmodyfikowano układ wydechowy.System ten stale kontroluje i dostosowuje rozłożenie napędu na przednią i tylną oś, bez interwencji kierowcy. Praca układu stałego napędu na cztery koła jest regulowana za pomocą sprzęgła hydraulicznego oraz elektronicznego systemu zapobiegającego poślizgowi kół. Sprzęgło hydrauliczne zapewnia automatyczne i natychmiastowe dostosowanie rozłożenia siły napędu na przednią i tylną oś w zależności od przyczepności. Elektroniczny system zapobiegający poślizgowi kół kontroluje przednie koła i zapewnia napęd w każdych warunkach.Przednie zawieszenie, w którym zastosowano kolumny McPhersona i wahacze trójkątne, zostało opracowane tak, by spełniało wymagania eksploatacji w zmiennych warunkach - na drodze o dobrej nawierzchni oraz w terenie. Dolne wahacze trójkątne wykonano z żeliwa, wzmocniono kolumnę i dodano specjalny stabilizator poprzeczny. Twardość amortyzatorów i elastyczność sprężyn zostały dobrane z uwzględnieniem różnych warunków eksploatacji auta.Natomiast tylne zawieszenie jest całkiem odmienne od zawieszenia montowanego w wersji z napędem na jedną oś. Tylne koła posiadają niezależne zawieszenie. Tylna oś z czterema drążkami została zastąpiona wahaczami wleczonymi, sprężynami i amortyzatorami. Wszystkie te elementy są zamocowane do galwanizowanej ramy stanowiącej specyficzny element wersji RX4. Na ramie tej zamontowane są również podzespoły zapewniające napęd na cztery koła: sprzęgło hydrauliczne, tylny most i wały napędowe.Zwiększony do 210 mm prześwit oraz duży skok zawieszenia Scénica w wersji RX4 pozwala na pokonanie wszystkich trudno dostępnych dróg. 16-calowe koła z oponami Michelin XPC o wymiarach 215/65/16H są specjalnie przeznaczone do jazdy po drodze i w terenie. W porównaniu do wersji z napędem na jedną oś masa Scénica RX4 jest większa o 175 kg. Jest to wynik zastosowania podzespołów mechanicznych nie występujących w wersji z napędem na dwa koła oraz wzmocnienia konstrukcji pojazdu i wzbogacenia wyposażenia. Wyposażenie seryjne obejmuje m.in. ABS i EBV, system zapobiegający poślizgowi kół przednich, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera. Wyposażenie podnoszące komfort to klimatyzacja, przyciemniane szyby, komputer pokładowy o 7 funkcjach (w wersji 2.0 16V); radioodtwarzacz, układ kierowniczy ze wspomaganiem, centralny zamek zdalnie sterowany falami radiowymi, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka zewnętrzne. Scénic RX4 będzie oferowany w siedmiu kolorach nadwozia: błękit królewski, granit alpejski, brąz jesieni, morskie oko, zieleń stepowa oraz "vertigo" i głębia oceanu. Wprowadzenie Scénica RX4 na rynki europejskie planowane jest na kwiecień 2000 roku. Najpierw z silnikiem benzynowym. W Polsce kosztować będzie poniżej 100 tys. złotych.Józef Szewczyk

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków