- Niemiecki automobilklub przetestował foteliki dziecięce. Pod lupą znalazło się 30 modeli. Jeden otrzymał rzadką notę "bardzo dobry"
- Cztery foteliki zostały ocenione jako niewystarczające z uwagi m.in. na zastosowane w nich materiały, mogące mieć działanie rakotwórcze
- ADAC co roku ocenia bezpieczeństwo fotelików samochodowych
- Więcej historii znajdziesz na stronie głównej Onetu
Jak co roku o tej porze, niemiecki automobilklub ADAC przetestował dostępne na rynku foteliki dziecięce. Przebadano 30 modeli fotelików samochodowych dla różnych grup wagowych i wiekowych.
Zostały przetestowane pod kątem bezpieczeństwa w dwóch możliwych sytuacjach na drodze: w zderzeniu czołowym z prędkością 64 km/h oraz w zderzeniu bocznym z prędkością 50 km/h.
W testach na łatwość montażu brały udział trzy samochody: Ford Fiesta, Volkswagen T-Cross oraz Citroen Berlingo.
Najlepsze recenzje we wszystkich testach otrzymał fotelik Cybex Anoris T i-Size, przeznaczony dla dzieci od 1. do 6. roku życia. Fotelik posiada wbudowaną poduszkę powietrzną. Tylko on otrzymał notę "bardzo dobry". 19 modeli fotelików dostało ocenę "dobry", 6 jest "zadowalających", a 4 zostały ocenione jako "niewystarczające".
Zobacz też: Chcesz mieć nowy samochód? Bierz, co jest i nie wybrzydzaj albo czekaj nawet 16 miesięcy
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoRanking najlepszych fotelików 2022
Oto najbezpieczniejsze foteliki w kolejności od najlepiej ocenionego przez ADAC.
- Cybex Anoris T i-Size (Ocena 1,5)
- Beesafe iZi Modular RF X1 + iZI Modular i-Size Base (ocena 1,7),
- Cybex Aton B2 i-Size + Base One (ocena 1,7),
- MaxiCosi Cabrio Fix i-Size + CargoFix i-Size Base (ocena 1,7),
- MaxiCosi Cabrio Fix i-Size (ocena 1,8),
- Graco Suhg Essentials + Isofamily s-Size Base (ocena 1,8),
- Nuna Pipa Next + baza Next (ocena 1,8),
- Recaro Avan + baza Avan/Kio (ocena 1,8),
- Cybex Aton B2 i-Size (ocena 1,9),
- Peg Perego Primo Viaggio SLK + baza i-Size (ocena 1,9),
- Britax Romer Kidfix M i-Size (ocena 2,0),
- Nuna Pipa Next (ocena 2,0),
- Graco EverSure i-Size (ocena 2,1),
- MaxiCosi Mica Pro Eco i-Size (ocena 2,1),
- MaxiCosi Pearl 360+ baza FamilyFix 360 (ocena 2,1),
- Nuna Todl Next + baza Next (ocena 2,3),
- Peg Perego Primo Viaggio SLK (ocena 2,3),
- Recaro Kio + baza Avan/Kio (ocena 2,3),
- Britax Romer Dualfix 3 i-Size + Flex Base iSense (ocena 2,4),
- Recaro Avan (ocena 2,4)
- Graco Turn2Me (Ocena 2,8)
- Joie Spin 360 (Ocena 2,8)
- Chicco Seat2Fit i-Size (Ocena 3,0)
- Chicco Seat2Fit i-Size Air (Ocena 3,0)
- Casualplay Backfix i-Size (ocena 3,3)
- Joie i-Spin Grow (ocena 3,5)
- Urban Kanga Uptown Model TV107 (ocena 4,8)
- Lionelo Antoon RWF (Ocena 5,0)
- Kinderkraft Comfort Up (ocena 5,5)
- Walser Kids Experts Noemi (ocena 5,5)
"Niewystarczające" foteliki
Cztery ostatnie modele z powyższej listy otrzymały ocenę "niewystarczające". Organizacja ADAC negatywnie oceniła zastosowane w nich materiały. Eksperci ocenili, że foteliki mogą posiadać materiały, które podejrzewa się o działanie rakotwórcze. Chodzi o foteliki Lionelo Antoon RWF, Walser Kids Experts Noemi oraz o Urban Kanga Uptown Model TV107. Ostatni dodatkowo źle wypadł w teście zderzenia bocznego.
W przypadku takiego wypadku, w wymienionym modelu powstaje zbyt duże obciążenie działające na manekina (dziecko), w efekcie czego głowa może uderzyć o drzwi. Podobny problem zauważono w foteliku Kinderkraft Comfort Up, jednak niebezpieczeństwo pojawia się jedynie wtedy, kiedy fotelikiem podróżują starsze dzieci i zdemontowany jest element oparcia.
Zobacz też: Kiedy dziecko w aucie nie musi już korzystać z fotelików i podkładek?