Auto Świat Wiadomości Aktualności Droga ekspresowa S19 może stać się atrakcją turystyczną. Jej fragment przebiegnie na wysokości 10 piętra

Droga ekspresowa S19 może stać się atrakcją turystyczną. Jej fragment przebiegnie na wysokości 10 piętra

To będzie jeden z najciekawszych widokowo fragmentów w sieci polskich dróg ekspresowych. Na trasie S19 pomiędzy Domaradzem i Krosnem powstaną ponad 23 obiekty inżynieryjne — rozpiętość jednej z estakad wyniesie ok. 700 m, a jezdnia znajdzie się na filarach o wysokości niemal 30 m. Drogowcy właśnie złożyli wniosek o wydanie decyzji ZRID, po otrzymaniu której będzie można ruszać z budową.

GDDKiA poznało oferty na realizację odcinka Domaradz — Iskrzynia
GDDKiA poznało oferty na realizację odcinka Domaradz — IskrzyniaGDDKiA
  • Wniosek o wydanie decyzji ZRID dla drogi ekspresowej S19 na odcinku Domaradz — Krosno trafił do wojewody podkarpackiego. To kluczowy etap przed rozpoczęciem budowy
  • Nowy fragment drogi S19 będzie miał dwie jezdnie i będzie przebiegał przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej
  • W ciągu trasy głównej powstanie kilkadziesiąt obiektów inżynieryjnych, kierowcy zyskają również parę miejsca obsługi podróżnych (MOP)

Szlak Via Carpatia jest kluczowym korytarzem transportowym łączącym Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości i będzie prowadziła odcinkami dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegającymi przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 uzależniona od decyzji wojewody

Teraz do wojewody podkarpackiego trafił wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla drogi ekspresowej S19 na odcinku Domaradz — Krosno. To kluczowy etap przed rozpoczęciem budowy, bo m.in. umożliwia określenie granic terenu przeznaczonego do budowy drogi i oznacza możliwość rozpoczęcia przez wykonawcę prac w terenie po wcześniejszym przekazaniu mu placu budowy.

Nowy fragment drogi S19 będzie miał 12,5 km długości. Po zakończeniu budowy kierowcy będą mogli korzystać z dwujezdniowej trasy z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym na każdej z jezdni. Wyzwaniem dla wykonawcy, ale dodaną wartością dla kierowców, jest to, że odcinek drogi ekspresowej S19 Domaradz – Krosno przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, jakim są Karpaty Zewnętrzne.

Fragment S19 na wysokości dachu 10-piętrowego budynku

"W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża warto wspomnieć o liczbie wykonanych otworów badawczych. Zrealizowano ich ponad 1200, o łącznym metrażu ok. 15 000 mb. i głębokości od 1,2 do 42 m. Wykonano również ok. 525 sondowań badawczych o łącznym metrażu 2250 mb. i głębokości od 0,6 do 18,25 m" — informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

GDDKiA zwraca uwagę na fakt, że przewyższenie terenu w obrębie całego budowanego odcinka wynosi aż 150 m. W związku z tym w ciągu trasy głównej powstanie m.in. siedem estakad, osiem mostów i osiem wiaduktów drogowych. Rozpiętość trzech estakad w ciągu drogi ekspresowej będzie przekraczać 400 m, natomiast najdłuższa będzie mierzyć ok. 700 m i przebiegać będzie nad doliną na filarach o wysokości dochodzącej do 30 m. W efekcie fragment S19 Domaradz — Krosno stanie się jednym z najatrakcyjniejszych widokowo odcinków dróg w Polsce.

Oprócz obiektów inżynieryjnych wykonawca inwestycji, Mostostal Warszawa, wybuduje w miejscowości Zagórze również dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP). Początkowo znajdą się tam wyłącznie miejsca parkingowe, toalety i przestrzenie do odpoczynku. W przyszłości wyłonieni dzierżawcy tego terenu będą mogli rozbudować MOP-y o stacje paliw i obiekty gastronomiczne.

Niemal 40 miesięcy na zaprojektowanie i budowę

Drogowcy przewidują, że wykonawca inwestycji będzie mógł wejść na plac budowy w połowie 2024 r. Zgodnie z umową prace projektowe i roboty budowlane mają zostać ukończone w ciągu 39 miesięcy. Do tego czasu, w przypadku prac budowlanych, nie wlicza się okresów zimowych, które wyznaczono od 1 grudnia do 31 marca.

W woj. podkarpackim droga S19 będąca częścią szlaku Via Carpatia docelowo będzie miała długość ok. 169 km. Jak na razie kierowcy mogą korzystać z 81,8 km trasy na odcinku Lasy Janowskie — Rzeszów Południe. W realizacji jest 72,9 km tej drogi (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla, na etapie uzyskiwania ZRID: Domaradz – Krosno, Dukla – Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka), a w przygotowaniu 11,6 km (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz).

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków