Auto Świat Wiadomości Aktualności Te drogi powstaną w 2024 r. Kierowcy będą mieli wiele powodów do radości

Te drogi powstaną w 2024 r. Kierowcy będą mieli wiele powodów do radości

106 zadań o łącznej długości 1326,5 km — tak wygląda obecny stan budowy dróg krajowych. Ogromna większość, bo aż 88 inwestycji, powstaje w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, pozostałe to inwestycje z Programu budowy 100 obwodnic. Wraz z końcem okresu zimowego rozpoczyna się kolejny intensywny sezon prac budowlanych.

S1 obwodnica Węgierskiej GórkiGDDKiA
  • W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych oraz Programu budowy 100 obwodnic GDDKiA realizuje obecnie 106 inwestycji drogowych
  • W przypadku większości inwestycji zakończył się okres zimowy, w czasie którego wykonawcy nie mają obowiązku prowadzenia prac budowlanych
  • W 2024 r. drogowcy zamierzają udostępnić kierowcom ponad 175 km dróg, w tym autostrad i dróg ekspresowych

Niemal przy każdym przetargu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podkreśla, że w przypadku prac budowlanych z czasu przewidzianego na realizację inwestycji wyłączone są okresy zimowe. Przerwa zimowa zazwyczaj zaczyna się 15 grudnia i kończy 15 marca. Mimo to wielu wykonawców wykorzystuje ten czas do nadrobienia ewentualnych zaległości lub przyspieszenia realizacji inwestycji.

GDDKiA przekazała, że na większości odcinków, na których prowadzone są prace budowlane, przerwa zimowa zapisana w umowach na realizację kontraktów właśnie dobiegła końca. Jedynie na nielicznych została ona oficjalnie przewidziana aż do końca marca, ale nawet tam, dzięki stosunkowo łagodnej zimie, będą prowadzone roboty budowlane.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Gdzie działali drogowcy i co czeka kierowców w 2024 r.?

Pomimo obowiązującej przerwy zimowej drogowcy niemal cały czas działali przy budowie wielu odcinków. W północnej części Polski, w okolicach Świnoujścia, Szczecinka, pomiędzy Koszalinem i Gdańskiem, a także na obwodnicy Trójmiasta prowadzone były prace przy budowie dróg ekspresowych. Ponadto powstawały obiekty na rozlewiskach Narwi pod Łomżą oraz Biebrzy pod Sztabinem.

Pracowników można było także zobaczyć na przedłużeniu autostrady A2 na wschód od Warszawy, przy obwodnicy Chełma, a także na nowej zakopiance i górzystych odcinkach na południe od Rzeszowa. GDDKiA precyzuje, że betonowano również obudowę tuneli na obwodnicy Węgierskiej Górki i montowano wyposażenie odpowiedzialne za bezpieczeństwo przyszłych użytkowników w tunelach na S3 pomiędzy Bolkowem i Kamienną Górą.

GDDKiA przypomina, że w 2024 r. zamierza udostępnić kierowcom niemal 25 km autostrad, ok. 117 km dróg ekspresowych i ponad 33 km pozostałych dróg. Plany przewidują domknięcie lub wydłużenie już wcześniej budowanych tras, m.in. na autostradzie A2 na wschód od stolicy oraz drogach ekspresowych S3, S7, S16, S52 i S61. Bez wątpienia wielu kierowców ucieszy połączenie tymczasowym zjazdem Północnej Obwodnicy Krakowa z S7 na węźle Mistrzejowice. Rozwiązanie to ułatwi podróż między Warszawą i Krakowem. Ponadto ma być możliwy przejazd nitką mostu na Narwi w ciągu drogi ekspresowej S61, łącząc już funkcjonujące odcinki międzynarodowego szlaku Via Baltica.

Nie tylko prace budowlane

Część zadań, którymi zajmuje się GDDKiA, jest całkowicie niezależna od pogody. Okres zimowy drogowcy wykorzystali m.in. do wyłaniania najkorzystniejszych ofert w rozpisywanych przetargach. "W sumie poznaliśmy wykonawców zainteresowanych realizacją 17 odcinków dróg ekspresowych i obwodnic o łącznej długości blisko 180 km. Dla 16 odcinków o łącznej długości ponad 203 km dokonaliśmy wyboru najkorzystniejszej oferty" — przekazała GDDKiA.

Najwięcej, bo aż sześć odcinków dotyczy drogi ekspresowej S10 pomiędzy Szczecinem i Piłą, a cztery drogi ekspresowej S11 od Kępna do obwodnicy Olesna. Oprócz tego drogowcy wyłonili wykonawców pojedynczych odcinków dróg S12 i S16, a także podpisali umowy na realizację trzech odcinków dróg, tj. obwodnic Szwecji i Krosna Odrzańskiego oraz S19 Czarna Białostocka — Białystok Południe, o łącznej długości ponad 27 km.

GDDKiA przypomina, że otrzymała pięć decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla fragmentów o łącznej długości niemal 50 km. W trzech przypadkach są to odcinki w woj. podlaskim, tj. S19 Krynice — Dobrzyniewo — Białystok Zachód, S19 Malewice — Chlebczyn i obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu drogi DK66. Dwa pozostałe dotyczą fragmentów drogi krajowej DK78 w woj. śląskim. Mowa o II etapie obwodnicy Poręby i Zawiercia oraz obwodnicy Pradeł.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków