• GDDKiA wybrała najkorzystniejsze oferty dla sześciu z ośmiu fragmentów, na które podzielona została budowa drogi ekspresowej S10 pomiędzy Szczecinem i Piłą
  • W optymistycznym wariancie budowa drogi ruszy w 2025 r., a kierowcy pojadą nią ok. trzy lata później
  • Nowe odcinki będą częścią trasy, która połączy Szczecin z aglomeracją warszawską

W okresie dwóch tygodni na przełomie września i października 2023 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) sukcesywnie ogłaszała postępowania na wyłonienie wykonawców ośmiu fragmentów, na które została podzielona budowa drogi ekspresowej S10 pomiędzy Szczecinem i Piłą.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Znamy wykonawców sześciu odcinków drogi ekspresowej S10

O tym, która z ofert okaże się najkorzystniejsza, decydowało głównie kryterium cenowe (55 proc.), a ponadto przedłużenie gwarancji na ekrany akustyczne (20 proc.), przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe (20 proc.) oraz zagospodarowanie na placu budowy pozyskanego destruktu asfaltowego (5 proc.).

Jak na razie GDDKiA wybrała najkorzystniejsze oferty dla sześciu odcinków. Są to:

  • Stargard – Suchań (dł. 13,8 km), wartość wybranej oferty: 450,38 mln zł, wykonawca: Budimex;
  • Suchań – Recz (dł. 19,6 km), wartość wybranej oferty: 667,52 mln zł, wykonawca: konsorcjum Kobylarnia i Mirbud;
  • Cybowo – Łowicz Wałecki (16,6 km), wartość wybranej oferty: 592,97 mln zł, wykonawca: Budimex;
  • Łowicz Wałecki – Piecnik (14,9 km), wartość wybranej oferty: 538,05 mln zł, wykonawca: Budimex;
  • Piecnik – Wałcz (dł. 16 km), wartość wybranej oferty: 552,22 mln zł, wykonawca: Budimex;
  • Wałcz – Piła (dł. 13 km), wartość wybranej oferty: 721,29 mln zł, wykonawca: Budimex.
Mapa S10 Szczecin — Piła Foto: GDDKiA
Mapa S10 Szczecin — Piła

Teraz dokumentacja postępowań trafi do kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Pozostali oferenci mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.

Na wybór najkorzystniejszych ofert czekają jeszcze odcinki Szczecin Kijewo – Zdunowo (dł. 4,4 km) i Recz – Cybowo (dł. 15,2 km). W obu przypadkach drogowcy zapowiadają wyłonienie zwycięzców na przełomie marca i kwietnia br.

113 km trasy, 56 wiaduktów i osiem estakad

Cała trasa S10 Szczecin — Piła będzie miała ponad 113 km długości. Po jej wybudowaniu kierowcy zyskają dwujezdniową drogę z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. S10 ominie miejscowości, przez które przebiega obecna droga krajowa DK10, m.in. Suchań, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Początkowy fragment połączy węzeł Szczecin Kijewo (autostrada A6) z już gotowymi odcinkami od Zdunowa (granica Szczecina) do końca obwodnicy Stargardu, natomiast końcowy będzie zlokalizowany na węźle Piła Północ, który w przyszłości połączy drogi ekspresowe S10 i S11.

Mapa odcinków S10 wraz z informację o zaawansowaniu przetargów Foto: GDDKiA
Mapa odcinków S10 wraz z informację o zaawansowaniu przetargów

Na całym nowym odcinku zgodnie z planami powstanie 13 węzłów drogowych. Ponadto wykonawcy wybudują 56 wiaduktów, osiem estakad i 20 górnych przejść dla zwierząt. Oprócz tego kierowcy będą mogli skorzystać z trzech par Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP).

Wykonawcy będą mieli 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. GDDKiA przewiduje, że zajmie to ok. siedmiu miesięcy, a prace w terenie kolejne 22 miesiące (z prac w terenie wyłączone są okresy zimowe, tj. od 16 grudnia do 15 marca). To oznacza, że budowa powinna ruszyć w 2025 r. W optymistycznym wariancie pierwsi kierowcy pojadą nową drogą w 2028 r.

Ekspresówka S10 połączy Szczecin z aglomeracją warszawską

Droga ekspresowa S10 docelowo będzie miała ok. 410 km długości i połączy Szczecin z aglomeracją warszawską. Trasa poprowadzi przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń i jako bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza stanie się alternatywnym szlakiem transportowym na północ od autostrady A2.

Jak informuje GDDKiA, obecnie kierowcy mogą korzystać z odcinka od Zdunowa do Stargardu, obwodnicy Wałcza w woj. zachodniopomorskim, obwodnicy Wyrzyska (w części jednojezdniowej) w woj. wielkopolskim, a także fragmentów Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód – Toruń Południe (jednojezdniowa) w woj. kujawsko-pomorskim. Łącznie jest to ok. 60 km trasy. W realizacji są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe.