Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała, że już w 2024 r. oddane do ruchu zostaną kolejne odcinki S3 (w sumie niecałe 50 km) i budowa całej trasy biegnącej wzdłuż zachodniej granicy Polski zostanie ukończona.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

W sumie ekspresówka znad morza do granicy z Czechami będzie miała ok. 470 km długości. Połączy Świnoujście, Szczecin, Zieloną Górę, Głogów, Lubin i Legnicę, przecinając się z autostradami A2 i A4 i biegnąc w sumie przez trzy tunele. Będzie można ją przejechać w nieco ponad 4 godz.

Brakujące fragmenty trasy znajdują się na dwóch przeciwległych jej częściach, na samej północy, na Pomorzu Zachodnim, oraz na południu, na Dolnym Śląsku. Poniżej szczegóły.

Droga ekspresowa S3 - stan realizacji, grudzień 2023 r.
Droga ekspresowa S3 - stan realizacji, grudzień 2023 r.

Droga S3: budowa w woj. zachodniopomorskim

Faktyczne roboty budowlane na brakujących 33 km trasy od Świnoujścia do Troszyna ruszyły na początku 2022 r., choć cała procedura rozpoczęła się w 2020 r. Zadanie podzielono na dwa niemal równe odcinki.

Pierwszy Świnoujście – Dargobądz o długości 17 km połączy się z istniejących już tunelem pod Świną w pobliżu terminala promów morskich, a zakończy na zachód od węzła Dargobądz. Drugi fragment Dargobądz – Troszyn będzie 16-kilometrowy i zostanie wybudowany do obwodnicy Troszyna. Na obu odcinkach powstanie m.in. po kilka węzłów drogowych, wiaduktów oraz przejść górnych i przepustów dla zwierząt.

Droga S3: budowa w woj. dolnośląskim

Bardziej skomplikowana, ale wcale nie mniej zaawansowana jest budowa S3 na Dolnym Śląsku. We wrześniu 2023 r. GDDKiA udostępniła kierowcom 12 km drogi od węzła Kamienna Góra Północ do węzła Lubawka. Do granicy brakuje 3 km — trasa jest w całości gotowa, ale będzie mogła zostać otwarta dopiero po zakończeniu prac po stronie czeskiej. Zgodnie z zapowiedziami nastąpi to w 2025 r.

Prace budowlane są prowadzone na nieco ponad 16-kilometrowym fragmencie Bolków - Kamienna Góra. W ciągu dwujezdniowej trasy z poboczami powstają dwa dwunawowe tunele drogowe: TS-26 o długości ok. 2,3 km (pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice) oraz TS-32 o długości ok. 320 m (niedaleko miejscowości Gostków). Ich budowa trwa od sierpnia 2020 r.

GDDKiA informuje, że prace są w ostatniej fazie. Na trasie głównej ułożono 95 proc. warstwy wiążącej oraz 62 proc. warstwy ścieralnej. W obu tunelach położono już nawierzchnię betonową. W pierwszym trwają prace porządkowe, a w drugim, który budowany był metodą odkrywkową, trwa zasypywanie i odtwarzania ukształtowania terenu. W obu obiektach instalowane są systemy bezpieczeństwa. Ponadto wykonawcy tego odcinka prowadzą prace na poboczach i terenach przylegających do trasy, montują bariery energochłonne. Widać, że termin oddania inwestycji nie jest zagrożony.