- Kierowcy przyzwyczaili się do niskich mandatów za złe parkowanie
- Posłowie zgłosili interpelację w sprawie podniesienia kar za nieprawidłowe parkowanie
- Ministerstwo zapowiada zmiany w taryfikatorze mandatów. Kary za złe parkowanie nie zwiększały się od ponad 20 lat mimo wzrostu pensji minimalnej
- Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem
Posłowie mają dość nagminnego nieprawidłowego parkowania przez kierowców. O ile część rzeczywiście robi to nieświadomie, to bez wątpienia większość z nich parkuje nieprawidłowo z premedytacją, mając świadomość, że ryzykują śmiesznie niski mandat, bo często wynoszący tylko 100 zł.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Chcą drastycznego podniesienia kar za złe parkowanie
Dlatego na stronach Sejmu pojawiła się interpelacja poselska podpisana przez Paulinę Matysiak (Lewica), Klaudię Jachirę (KO) oraz Franciszka Sterczewskiego (KO). Parlamentarzyści zwrócili się do ministra spraw wewnętrznych i administracji z pytaniem o waloryzację taryfikatora mandatów, szczególnie w kontekście wykroczeń związanych z nieprawidłowym parkowaniem.
Posłowie słusznie zauważają, że od ponad 20 lat kary za złe parkowanie w Polsce pozostają niezmienione. W tym czasie minimalna pensja wzrosła z 800 zł do 4250 zł, co sprawiło, że mandaty za takie wykroczenia straciły swoją skuteczność odstraszającą i są "do przełknięcia" przez kierowcę. W efekcie często bardziej opłaca się zapłacić 100 zł mandatu, niż szukać prawidłowego miejsca parkingowego. Warto przy tym zauważyć, że czasem nawet taniej jest zaparkować samochód w złym miejscu, niż płacić za legalny parking.
Matysiak, Jachira i Sterczewski zaproponowali również, aby kierowcy notorycznie łamiący przepisy dotyczące zatrzymywania i postoju byli karani na mocy przepisów o recydywie.
- Przeczytaj także: Kierowca koparki użył nawigacji i popełnił fatalny błąd
Ministerstwo odpowiada: zmiany będą. Kiedy? Nie wiadomo
W odpowiedzi Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, podpisanej przez sekretarza stanu Czesława Mroczka, można przeczytać o częściowym przyznaniu racji parlamentarzystom. Resort uznaje za słuszną argumentację dotyczącą potrzeby korekty rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 24 listopada 2003 r., które określa wysokość grzywien za wybrane wykroczenia dotyczące zatrzymywania i postoju.
Ministerstwo informuje, że zmiany w taryfikatorze będą, ale nie podano konkretnych dat. Dodają także, co również zauważyliśmy, że sam mandat za parkowanie to często tylko początek wydatków. Dochodzi do tego na przykład holowanie i odstawienie samochodu na parking depozytowy, co prowadzi do strat wynoszących kilkaset złotych. Ponadto auto może zostać unieruchomione blokadą, przez co kierowca straci czas. To dotkliwe kary dla właściciela auta.
- Przeczytaj także: Bateria na 1 mln km. Zła wiadomość dla obecnych właścicieli elektryków
Recydywa za parkowanie? To nie ten kaliber przewinienia
Stanowczo jednak została odrzucona propozycja recydywy. Ministerstwo argumentuje, że ten wyjątkowy sposób traktowania niektórych wykroczeń jest skierowany na te najpoważniejsze przewinienia, zagrażające bezpieczeństwu. I o ile czasem parkowanie może zagrażać bezpieczeństwu (np. auto stojące bezpośrednio przed przejściem dla pieszych), to częściej utrudnia ruch, ale nie jest niebezpieczne. Jeśli zagraża bezpieczeństwu, szybko jest holowane na parking depozytowy.
- Przeczytaj także: To już pewne. Za znakiem D-43 policjanci będą zabierać prawa jazdy i kierować na kursy
Mandaty za nieprawidłowe parkowanie
- Niestosowanie się do znaku D-18 "parking" lub D-18b "parking zadaszony", z umieszczoną pod znakiem tabliczką T-29, albo D-18a "parking – miejsce zastrzeżone", z umieszczoną pod znakiem tabliczką T-29 – 800 zł
- Zatrzymanie lub postój pojazdu w warunkach, w których nie jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących lub powoduje utrudnienie ruchu – 100-300 zł
- Naruszenie obowiązku zatrzymania pojazdu na jezdni jak najbliżej jej krawędzi i równolegle do niej – 100 zł
- Naruszenie obowiązku umieszczania pojazdu (z wyjątkiem pojazdu zaprzęgowego) poza jezdnią w czasie postoju na drodze poza obszarem zabudowanym – 150-300 zł
- Naruszenie warunków dopuszczalności zatrzymania lub postoju pojazdu na chodniku – 100 zł
- Zatrzymywanie pojazdu na przejeździe kolejowym lub tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania – 300 zł
- Zatrzymywanie pojazdu na przejściu dla pieszych lub na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem, lub przejazdem, a na drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu – także za nimi – 100-300 zł
- Zatrzymywanie pojazdu w tunelu, na moście lub na wiadukcie – 200 zł
- Zatrzymywanie pojazdu na jezdni wzdłuż linii ciągłej oraz w pobliżu jej punktów krańcowych, jeżeli kierujący pojazdami wielośladowymi są zmuszeni do najeżdżania na tę linię – 100 zł
- Zatrzymywanie pojazdu na jezdni obok linii przerywanej wyznaczającej krawędź jezdni oraz na jezdni lub na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni – 100 zł
- Zatrzymywanie pojazdu w odległości mniejszej niż 10 m od przedniej strony znaku lub sygnału drogowego, jeżeli pojazd je zasłania – 100 zł
- Zatrzymywanie pojazdu przy lewej krawędzi jezdni – 100 zł
- Zatrzymywanie pojazdu na pasie między jezdniami – 100 zł
- Zatrzymywanie pojazdu na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów lub w śluzie rowerowej, z wyjątkiem roweru – 100 zł
- Naruszenie zakazu postoju w miejscach utrudniających wjazd lub wyjazd – 100 zł
- Naruszenie zakazu postoju w miejscach utrudniających dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu lub wyjazd tego pojazdu – 100 zł
- Naruszenie zakazu postoju w strefie zamieszkania w miejscach innych niż wyznaczone – 100 zł