Jak poinformowała Polska Grupa Zbrojeniowa, 4 lipca 2022 r. zaczęły się jedne z kluczowych testów, wchodzących w zakres Badań Kwalifikacyjnych Nowego Bojowego Pływającego Wozu Piechoty. Są to państwowe badania i jeśli uda się je pozytywnie zakończyć, będzie można rozpocząć proces negocjacji i zakontraktowania dostaw Borsuka dla Wojska Polskiego.

Sebastian Chwałek, Prezes Zarządu PGZ S.A. powiedział, że Borsuk jest efektem blisko dekady pracy specjalistów, a efektem jest jeden z najnowocześniejszych pojazdów w swojej kategorii. Rozpoczynające się testy to nie tylko formalność, lecz także szansa na udowodnienie kompetencji, doświadczenia i potencjału specjalistów PGZ.

BWP Borsuk powstawał osiem lat

Program BWP Borsuka został uruchomiony blisko osiem lat temu, 24 października 2014 r. Na stworzenie pojazdu otrzymano dofinansowanie w wysokości 62 mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju przy 13 mln zł wkładu własnego.

Podczas testów pierwszego Borsuka, w zakładach powstają już kolejne cztery prototypy. Ma to przyspieszyć wymianę bardzo wiekowych BWP-1, dobrze pamiętających czasy PRL-u.

BWP Borsuk to nowoczesny pojazd gąsienicowy przeznaczony dla pododdziałów piechoty zmechanizowanej. W skład załogi wchodzi dowódca, działonowy-operator i kierowca. Pojazd zdolny jest do transportu w przedziale desantowym sześciu żołnierzy w rejony pola walki.

Jego prędkość maksymalna po drogach utwardzonych wynosi 65 km/h, z kolei pływać może z maksymalną prędkością do 8 km/h. Masa Borsuka w wariancie podstawowym wynosi 28 ton.

Nowoczesna konstrukcja

Pojazd zbudowany jest na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej. Borsuk wyposażony jest w zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, który również będzie stosowany w nowych Rosomakach. Wieża uzbrojona jest w armatę kaliber 30 mm oraz przeciwpancerne pociski kierowane. Pojazd przy wykorzystaniu pokładowych systemów uzbrojenia ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych, celów powietrznych i neutralizacji wielu innych zagrożeń.

Za projekt, rozwijany na podstawie umowy zawartej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) odpowiada Konsorcjum, którego liderem jest Huta Stalowa Wola S.A. W skład Konsorcjum wchodzą: Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM Sp.z o.o., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., ROSOMAK S.A., Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A., Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.