Auto Świat Wiadomości Aktualności To wielka nadzieja dla polskiej armii. BWP Borsuk rozpoczyna próby

To wielka nadzieja dla polskiej armii. BWP Borsuk rozpoczyna próby

Borsuk ma być następcą bardzo przestarzałych pojazdów BWP-1, które dziś są już niemal bezużyteczne. Teraz zaczynają się badania kwalifikacyjne BWP Borsuka, to będzie kluczowy test dla nowego wozu.

Nowy Bojowy, Pływający Wóz Piechoty NBPWP Borsuk
Zobacz galerię (4)
PGZ / PGZ
Nowy Bojowy, Pływający Wóz Piechoty NBPWP Borsuk

Jak poinformowała Polska Grupa Zbrojeniowa, 4 lipca 2022 r. zaczęły się jedne z kluczowych testów, wchodzących w zakres Badań Kwalifikacyjnych Nowego Bojowego Pływającego Wozu Piechoty. Są to państwowe badania i jeśli uda się je pozytywnie zakończyć, będzie można rozpocząć proces negocjacji i zakontraktowania dostaw Borsuka dla Wojska Polskiego.

Sebastian Chwałek, Prezes Zarządu PGZ S.A. powiedział, że Borsuk jest efektem blisko dekady pracy specjalistów, a efektem jest jeden z najnowocześniejszych pojazdów w swojej kategorii. Rozpoczynające się testy to nie tylko formalność, lecz także szansa na udowodnienie kompetencji, doświadczenia i potencjału specjalistów PGZ.

BWP Borsuk powstawał osiem lat

Program BWP Borsuka został uruchomiony blisko osiem lat temu, 24 października 2014 r. Na stworzenie pojazdu otrzymano dofinansowanie w wysokości 62 mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju przy 13 mln zł wkładu własnego.

Podczas testów pierwszego Borsuka, w zakładach powstają już kolejne cztery prototypy. Ma to przyspieszyć wymianę bardzo wiekowych BWP-1, dobrze pamiętających czasy PRL-u.

BWP Borsuk to nowoczesny pojazd gąsienicowy przeznaczony dla pododdziałów piechoty zmechanizowanej. W skład załogi wchodzi dowódca, działonowy-operator i kierowca. Pojazd zdolny jest do transportu w przedziale desantowym sześciu żołnierzy w rejony pola walki.

Jego prędkość maksymalna po drogach utwardzonych wynosi 65 km/h, z kolei pływać może z maksymalną prędkością do 8 km/h. Masa Borsuka w wariancie podstawowym wynosi 28 ton.

Nowoczesna konstrukcja

Pojazd zbudowany jest na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej. Borsuk wyposażony jest w zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, który również będzie stosowany w nowych Rosomakach. Wieża uzbrojona jest w armatę kaliber 30 mm oraz przeciwpancerne pociski kierowane. Pojazd przy wykorzystaniu pokładowych systemów uzbrojenia ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych, celów powietrznych i neutralizacji wielu innych zagrożeń.

Za projekt, rozwijany na podstawie umowy zawartej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) odpowiada Konsorcjum, którego liderem jest Huta Stalowa Wola S.A. W skład Konsorcjum wchodzą: Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM Sp.z o.o., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., ROSOMAK S.A., Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A., Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji