• Skoda to wciąż numer jeden w Polsce. Wyprzedza Toyotę o kilka tysięcy egzemplarzy
  • Bestsellerem dalej pozostaje Skoda Octavia mimo słabnącej sprzedaży
  • W segmencie SUV i crossoverów bezdyskusyjnie rządzi Dacia Duster

Ubiegły rok stał przede wszystkim pod znakiem rywalizacji dwóch marek (Skoda i Toyota) i dwóch modeli (Octavia i Corolla). O takie wnioski łatwo po lekturze podsumowania rejestracji samochodów osobowych w Polsce w 2019 roku (raport przygotowany przez Samar).

Triumfatorem znów okazała się Skoda, która po raz kolejny zachowała pozycję lidera (podobnie było w 2018 roku). Na podium nastąpiły jednak zmiany. Toyota wyraźnie wyprzedziła bowiem Volkswagena (drugie miejsce w 2018 roku). Różnica jest znacząca, gdyż wynosi ponad 8,9 tys. egzemplarzy. W pierwszej 10 nie zabrakło także marki premium, czyli Mercedesa z niezłym wynikiem ponad 21 tys. sztuk.

Miejsce Marka Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w Polsce
1 Skoda 68 486
2 Toyota 62 774
3 Volkswagen 53 844
4 Opel 33 807
5 Dacia 30 878
6 Ford 30 127
7 Kia 29 391
8 Renault 27 579
9 Hyundai 24 378
10 Mercedes 21 759

Bestsellerem wśród modeli znów została Skoda Octavia. W zeszłym roku zarejestrowano łącznie ponad 20 tys. egzemplarzy. To o ponad 700 sztuk mniej niż w 2018 roku, co i tak jest imponującym wynikiem zważywszy na prezentację następcy. Na drugim miejscu znalazła się zaś Toyota Corolla z wynikiem 19 701 egzemplarzy. Choć Toyocie nie udało się przegonić Skody, to i tak wynik jest bardzo dobry. Samej Corolli sprzedano o kilkadziesiąt sztuk więcej niż w 2018 roku obu kompaktowych modeli (Corolla i Auris)!

Powody do zadowolenia mogą mieć nie tylko w Toyocie. Niezły rok zanotowała także Dacia z modelem Duster (bardzo duży wzrost sprzedaży z 9,8 tys. do ponad 15 tys.), Fiat z Tipo (o ponad 1,3 tys. egz. więcej) i Volkswagen z Tiguanem (SUV wyprzedził m.in. Passata). Trudno także przeoczyć spadek zainteresowania Skodą Fabia (o ponad 2,5 tys. mniej sztuk), Oplem Astra (o ponad 1,4 tys.) czy Volkswagenem Golfem.

Miejsce Marka i model Liczba zarejestrowanych sztuk w Polsce w 2019 roku Liczba zarejestrowanych sztuk w Polsce w 2018 roku
1 Skoda Octavia 20 378 21 125
2 Toyota Corolla 19 701 7509
3 Skoda Fabia 17 095 19 679
4 Dacia Duster 15 342 9844
5 Toyota Yaris 14 070 14 032
6 Opel Astra 13 813 15 282
7 Volkswagen Golf 12 807 14 190
8 Fiat Tipo 9384 8059
9 Renault Clio 8674 8353
10 Volkswagen Tiguan 8396 6847

A jak wygląda rywalizacja w klasie aut kompaktowych? Ubiegłoroczna rywalizacja Skody i Toyoty to dobra zapowiedź tego, co może się wydarzyć w najbliższych miesiącach. Otwartą kwestią pozostaje bowiem czy Skodzie uda się utrzymać pozycję lidera wraz ze zmianą modelu. Z pewnością spore nadzieje w grupie Volkswagena pokładane są także w kolejnym Golfie, który może zagrozić pozycji Astry.

Miejsce Marka i model Liczba zarejestrowanych sztuk w Polsce w 2019 roku Liczba zarejestrowanych sztuk w Polsce w 2018 roku
1 Skoda Octavia 20 378 21 125
2 Toyota Corolla 19 701 7509
3 Opel Astra 13 813 15 282
4 Volkswagen Golf 12 807 14 190
5 Fiat Tipo 9384 8059
6 Ford Focus 8389 11 126
7 Kia Ceed 7028 5854
8 Renault Megane 6181 5533
9 Toyota Auris 5969 12 073
10 Hyundai i30 5797 4249

W segmencie SUV i crossoverów trudno o większą dominację jednego modelu. Dacia Duster jest prawdziwym królem, którego pozycja wydaje się niezagrożona. Drugi w zestawieniu Tiguan ma znacznie skromniejszy wynik od rumuńskiego samochodu. Niemniej wynik Volkswagena jest tym bardziej godny uwagi, ze względu na wewnętrzną rywalizację. Nie dość, że Tiguan wyraźnie pokonał konstrukcje Skody, to także cieszył się większym wzięciem od Passata (jeszcze w 2018 roku to Passat był górą). Czy podobnie będzie w tym roku?

Miejsce Marka i model Liczba zarejestrowanych sztuk w Polsce w 2019 roku Liczba zarejestrowanych sztuk w Polsce w 2018 roku
1 Dacia Duster 15 342 9844
2 Volkswagen Tiguan 8396 6847
3 Hyundai Tucson 7945 8065
4 Toyota C-HR 7637 7355
5 Nissan Qashqai 7342 8537
6 Toyota RAV4 6897 4892
7 Kia Sportage 6668 6082
8 Skoda Kodiaq 5411 3384
9 Skoda Karoq 5181 3688
10 Mazda CX-3 4903 3234