• Zakłady Toyota Motor Manufacturing France i Toyota Motor Manufacturing Poland początkowo wznowią produkcję w dość ograniczonym zakresie
  • Na czas przestoju polskie zakłady Toyoty uruchomiły produkcję przyłbic ochronnych dla personelu medycznego; wykorzystano firmowe drukarki 3D i wycinarki laserowe
  • Od 27 kwietnia ruszą kolejne fabryki Volkswagena w Europie (Hiszpania, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja) oraz w Ameryce Północnej i Południowej i RPA

Branża motoryzacyjna powoli wraca do normalnej działalności. Jednym z pierwszych producentów w Europie, który wznawia działalność jest Toyota. Japońska firma ogłosiła, że jeszcze tylko kilka dni potrwa przerwa w zakładach w Polsce i we Francji. Od 22 kwietnia Toyota wznowi produkcję samochodów (nowy Yaris) we Francji oraz komponentów w Jelczu-Laskowicach i Wałbrzychu (silniki benzynowe i wysokoprężne oraz hybrydowe układy napędowe).

Toyota rusza 22 kwietnia we Francji i w Polsce

Zakłady Toyota Motor Manufacturing France (TMMF), Valenciennes i Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) początkowo wznowią produkcję w dość ograniczonym zakresie. Przez pierwsze dwa tygodnie produkcja odbywać się będzie tylko w ramach jednej zmiany (wcześniej praca odbywała się w systemie trzyzmianowym). Koncern planuje bowiem wytworzyć mniejsze ilości niż w okresie przed pandemią koronawirusa.

Wznowienie produkcji oznacza też zmiany dla pracowników. Każdy otrzyma środki indywidualnej ochrony osobistej i będzie zobligowany do przynoszenia własnej żywności (początkowo zakładowe stołówki będą zamknięte). Zadbano także o po by w poszczególnych przejściach zostawić otwarte drzwi. Wszędzie tam, gdzie nie będzie to możliwe zadbano o przystosowanie do otwierania łokciem (wykorzystano firmowe drukarki 3D do stworzenia specjalnych nakładek).

Do czasu rozpoczęcia normalnej produkcji zakłady Toyoty prowadzą inną działalność. W polskich fabrykach wykorzystano firmowe drukarki 3D i wycinarki laserowe do wytwarzania przyłbic ochronnych dla personelu medycznego (projekt przy współpracy z Politechniką Wrocławską) z Wałbrzycha, Jelcza-Laskowic oraz okolic.

„Korzystamy z dostępnego czasu oraz posiadanego sprzętu, który nie jest obecnie używany z uwagi na wstrzymanie produkcji. W ten sposób możemy wykorzystać naszą wiedzę i umiejętności, by pomóc służbom ratunkowym w walce z pandemią” – wyjaśnia inżynier Marcin Strągowski z Toyota Motor Manufacturing Poland.

Volkswagen wznowi produkcję w Polsce 27 kwietnia

Swoje plany wznowienia produkcji ogłosił także Volkswagen. Po 20 kwietnia przywracana będzie normalna działalność w zakładach w Zwickau i w Bratysławie. Od 27 kwietnia ruszą kolejne fabryki w Europie (Hiszpania, Niemcy, Portugalia, Rosja) oraz w Ameryce Północnej i Południowej i w RPA.

Koncern wspomina także o zakładach w Polsce (odlewnia Volkswagen Poznań oraz od 27 kwietnia inne placówki w Poznaniu i we Wrześni) w ramach całej grupy Volkswagen Group Components, by zabezpieczyć dostawy części niezbędnych do produkcji samochodów w Chinach (32 z 33 chińskich zakładów już działa). Ponadto po ponad pięciotygodniowej przerwie produkcja aut dostawczych będzie stopniowo uruchamiana w najnowszych częściach zakładów w Poznaniu i Wrześni (równolegle ruszy również fabryka w Hanowerze). Wszystko w ramach stupunktowego planu, w którym rozszerzono środki ostrożności (dotyczą nie tylko pracowników, ale także dostawców i zewnętrznych firm). W ramach nowych wymogów wszyscy pracownicy, którzy nie mogą utrzymać 1,5 m odstępu od siebie będą obowiązkowo stosować maski lub inne środki zasłaniające usta i nos.

„Wznowienie produkcji było ważne ze względu na zabezpieczenia dostaw do pozaeuropejskich zakładów. Teraz trzeba zrestartować całą sieć fabryk, podejmując jednocześnie kompleksowe środki ochronne, aby zaopatrzyć w podzespoły fabryki samochodów różnych marek koncernu” – wyjaśnił Thomas Schmall kierujący Volkswagen Group Components.