Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Toyota ma kolejny pomysł. Wykorzystanie odparowanego wodoru w spalinowym silniku

Toyota ma kolejny pomysł. Wykorzystanie odparowanego wodoru w spalinowym silniku

Toyota, lider w dziedzinie ekologicznych technologii motoryzacyjnych, nie ustaje w dążeniu do nowych wynalazków. Ich najnowszy prototyp, GR Corolla H2 Concept, to laboratorium na czterech kołach, które przemierza tory wyścigowe, testując innowacje w dziedzinie wodorowych silników spalinowych. Cel? Toyota pracuje nad technologiami wykorzystania odparowanego wodoru w silnikach spalinowych

Toyota pracuje nad technologiami wykorzystania odparowanego wodoru w silnikach spalinowych
Toyota pracuje nad technologiami wykorzystania odparowanego wodoru w silnikach spalinowychŹródło: Toyota
  • Toyota prezentuje najnowszy prototyp, GR Corolla H2 Concept, testujący wodorowe silniki spalinowe na torach wyścigowych
  • Testy rozpoczęte w 2021 roku przyniosły przełom w wykorzystaniu ciekłego wodoru i rozwiązaniu problemu parowania wodoru podczas jazdy
  • Toyota widzi w wodorowych technologiach przyszłość wyścigów i ekologicznej motoryzacji, pomimo ostrożności innych producentów samochodów

Koncern od lat angażuje się w rozwój technologii wodorowych, mających kluczowe znaczenie dla redukcji emisji w transporcie. Silniki spalinowe zasilane wodorem mają potencjał do szybkiego zmniejszania emisji CO2, przy jednoczesnym wykorzystaniu istniejących linii produkcyjnych i infrastruktury motoryzacyjnej. To element szerszej strategii Toyoty, mającej na celu dekarbonizację branży.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

GR Corolla H2 Concept, czyli wodór w płynie jako paliwo przyszłości

Testy rozpoczęte w 2021 roku w ramach japońskich wyścigów Super Taikyu szybko przyniosły przełom. Zastosowanie ciekłego wodoru zamiast jego gazowej formy pozwoliło na przyspieszenie procesu tankowania oraz zwiększenie pojemności zbiorników. Jednakże, pojawienie się zjawiska parowania wodoru (BOG) podczas jazdy stworzyło nowe wyzwanie dla inżynierów Toyoty.

Przeczytaj także: Najlepsze silniki ostatnich lat. Pewniaki w używanych samochodach

Podczas ostatnich zawodów na torze Fuji, Toyota zaprezentowała rozwiązanie, które wykorzystuje BOG, zamiast pozwolić mu uciec w atmosferę. Choć technologia jest jeszcze w fazie rozwoju, to już teraz widać jej potencjał w zwiększaniu efektywności energetycznej układu wodorowego.

Proces wieloetapowy zwiększający wydajność

W pierwszym etapie BOG jest sprężany, przekształcając go z powrotem w paliwo wodorowe. Następnie, ewentualny nadmiar odparowanego wodoru jest wykorzystywany do wytworzenia energii elektrycznej w małym module ogniw paliwowych. Każda nadwyżka, której nie wykorzysta moduł, przekształcana jest w parę wodną i odprowadzana jest przez układ wydechowy.

To dobry przykład, dlaczego producenci samochodów tak lubią sporty motorowe - to doskonałe środowisko do testowania nowinek technicznych, ponieważ można poddać swoje rozwiązania ekstremalnym próbom na torze. To pozwala na szybką identyfikację słabości i wprowadzanie niezbędnych usprawnień, zanim technologia trafi do seryjnej produkcji. GR Corolla H2 Concept to nie tylko, zdaniem samej Toyoty, przyszłość wyścigów, ale i krok naprzód w kierunku ekologicznej motoryzacji. Toyota bardzo chce udowadnić, że wodór ma szansę stać się paliwem, które realnie przyczyni się do zmniejszenia śladu węglowego w transporcie.

Bardzo ciekawe, jak to się zakończy. Japończycy wyraźnie wierzą w wodorowe technologie, kiedy inni producenci podchodzą do nich dość ostrożnie. Kto będzie miał rację? Czas pokaże.

Toyota pracuje nad technologiami wykorzystania odparowanego wodoru w silnikach spalinowych
Toyota pracuje nad technologiami wykorzystania odparowanego wodoru w silnikach spalinowychŹródło: Toyota
Powiązane tematy:ToyotaWodórSilniki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków