Auto Świat Wiadomości Aktualności Unia Europejska rozpoczęła dialog z branżą motoryzacyjną. Sytuacja jest poważna

Unia Europejska rozpoczęła dialog z branżą motoryzacyjną. Sytuacja jest poważna

Coraz większy nacisk na elektromobilność niepoparty sytuacją rynkową, nowe wyśrubowane normy emisji spalin zagrożone dotkliwymi karami, rosnąca konkurencja z Chin — to wszystko sprawia, że europejski sektor motoryzacyjny przeżywa trudny okres. Już pojawiły się pierwsze fale zwolnień, zamykane są fabryki. Unia Europejska w końcu zdecydowała się zareagować i rozpocząć dialog z producentami. Nowy plan działania ma zostać przedstawiony 5 marca.

Produkcja samochodu
Produkcja samochoduRahayu footage / Shutterstock

30 stycznia przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen spotkała się z europejskimi liderami branży — producentami samochodów i części, dostawcami oraz organizacjami, w tym prezesem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) — rozpoczynając dialog na temat przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Ratowanie europejskiej motoryzacji

To świadczy, że Komisja Europejska zmienia podejście i wspólnie z producentami zamierza wypracować rozwiązania w obliczu wyzwań, z którymi mierzy się sektor napędzający europejską gospodarkę. W przemyśle motoryzacyjnym bezpośrednio i pośrednio pracuje ponad 13 mln osób.

Europejski przemysł motoryzacyjny znajduje się w przełomowym momencie i zdajemy sobie sprawę z wyzwań, przed którymi stoi. Dlatego działamy szybko, aby im sprostać. Podstawowe pytanie, na które musimy wspólnie odpowiedzieć, to to, czego nam jeszcze brakuje, aby uwolnić innowacyjną moc naszych firm i zapewnić solidny i zrównoważony sektor motoryzacyjny. Dzisiaj rozpoczyna się dialog, który pomoże nam poruszać się po nadchodzących zmianach. Wynikiem tego dialogu będzie kompleksowy Plan działania, który przedstawimy 5 marca. Ten Plan działania wytyczy jasny kurs, aby zapewnić, że nasz przemysł będzie mógł się rozwijać w Europie i skutecznie konkurować na arenie międzynarodowej

— powiedziała Ursula von der Leyen, przewodnicząca Komisji Europejskiej.

Co się zmieni?

Zrzeszające niemal wszystkich producentów pojazdów stowarzyszenie ACEA podkreśla, że pilnej uwagi wymagają: ustanowienie międzynarodowego "równego pola gry", ułatwienie czystej transformacji i usprawnienia regulacyjne, a także zidentyfikowania obszarów, w których potrzebne są bardziej konkretne środki. Podczas spotkania podkreślono, że coraz trudniejsze jest osiągnie kolejnych celów w zakresie mobilności bezemisyjnej.

Przemysł motoryzacyjny UE pozostaje w pełni zaangażowany i gospodarczo zaangażowany w przejście na mobilność bezemisyjną. Jednak jedynym sposobem, aby ta transformacja zakończyła się sukcesem, jest uczynienie z niej transformacji napędzanej rynkiem i popytem. Na tym założeniu należy oprzeć przyszły plan działania. Weryfikacja realiów obecnego Europejskiego Zielonego Ładu nie spowolni nas, ale raczej przyspieszy tę transformację poprzez usunięcie wąskich gardeł i wprowadzenie niezbędnej elastyczności.

— podsumował Ola Källenius, dyrektor generalny Mercedes-Benz i prezes ACEA.

Nadal w mocy jest zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r., choć wydaje się on coraz mniej realny.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków