30 stycznia przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen spotkała się z europejskimi liderami branży — producentami samochodów i części, dostawcami oraz organizacjami, w tym prezesem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) — rozpoczynając dialog na temat przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Ratowanie europejskiej motoryzacji
To świadczy, że Komisja Europejska zmienia podejście i wspólnie z producentami zamierza wypracować rozwiązania w obliczu wyzwań, z którymi mierzy się sektor napędzający europejską gospodarkę. W przemyśle motoryzacyjnym bezpośrednio i pośrednio pracuje ponad 13 mln osób.
Europejski przemysł motoryzacyjny znajduje się w przełomowym momencie i zdajemy sobie sprawę z wyzwań, przed którymi stoi. Dlatego działamy szybko, aby im sprostać. Podstawowe pytanie, na które musimy wspólnie odpowiedzieć, to to, czego nam jeszcze brakuje, aby uwolnić innowacyjną moc naszych firm i zapewnić solidny i zrównoważony sektor motoryzacyjny. Dzisiaj rozpoczyna się dialog, który pomoże nam poruszać się po nadchodzących zmianach. Wynikiem tego dialogu będzie kompleksowy Plan działania, który przedstawimy 5 marca. Ten Plan działania wytyczy jasny kurs, aby zapewnić, że nasz przemysł będzie mógł się rozwijać w Europie i skutecznie konkurować na arenie międzynarodowej
— powiedziała Ursula von der Leyen, przewodnicząca Komisji Europejskiej.
Co się zmieni?
Zrzeszające niemal wszystkich producentów pojazdów stowarzyszenie ACEA podkreśla, że pilnej uwagi wymagają: ustanowienie międzynarodowego "równego pola gry", ułatwienie czystej transformacji i usprawnienia regulacyjne, a także zidentyfikowania obszarów, w których potrzebne są bardziej konkretne środki. Podczas spotkania podkreślono, że coraz trudniejsze jest osiągnie kolejnych celów w zakresie mobilności bezemisyjnej.
Przemysł motoryzacyjny UE pozostaje w pełni zaangażowany i gospodarczo zaangażowany w przejście na mobilność bezemisyjną. Jednak jedynym sposobem, aby ta transformacja zakończyła się sukcesem, jest uczynienie z niej transformacji napędzanej rynkiem i popytem. Na tym założeniu należy oprzeć przyszły plan działania. Weryfikacja realiów obecnego Europejskiego Zielonego Ładu nie spowolni nas, ale raczej przyspieszy tę transformację poprzez usunięcie wąskich gardeł i wprowadzenie niezbędnej elastyczności.
— podsumował Ola Källenius, dyrektor generalny Mercedes-Benz i prezes ACEA.
Nadal w mocy jest zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r., choć wydaje się on coraz mniej realny.