Trzeci pas ruchu zostanie dobudowany na odcinku od węzła Poznań Krzesiny do węzła Poznań Zachód. Pierwszy etap prac ma polegać na poszerzeniu jezdni, a także na wzmocnieniu istniejącej nawierzchni, wymianie oświetlenia i barier ochronnych. Zakończenie tego zakresu robót przewidziano na grudzień tego roku.

W pierwszej połowie przyszłego roku zostaną rozbudowane i dobudowane nowe ekrany akustyczne oraz zainstalowanych będzie 10 tablic informacyjnych. Inwestycja warta 200 mln zł zostanie ukończona w czerwcu 2020 r. Głównym wykonawcą prac jest wyłonione w publicznym przetargu konsorcjum A2Route Sp. z o.o.

W związku z rozpoczęciem faktycznych prac przy budowie trzeciego pasa autostradowej obwodnicy Poznania, nastąpiły zmiany w organizacji ruchu. Jak poinformowała Autostrada Wielkopolska, wyjazd z obwodnicy na węzłach Poznań Komorniki i Poznań Luboń będzie możliwy tylko skrajnymi pasami w obu kierunkach. W kierunku Świecka zostanie wprowadzony zakaz poruszania się pasem szybkim dla samochodów ciężarowych; z uwagi na zawężenie pasa. W kierunku Warszawy zostanie zniesiony zakaz wyprzedzania dla samochodów ciężarowych; z uwagi na relacje z węzłami tylko z pasa szybkiego, czyli skrajnego.

Spółka wskazała, że prace będą się toczyć jednocześnie na odcinkach o długości 8 km. Najpierw od węzła Zachód od węzła Luboń. Następnie prace przeniosą się na odcinek od węzła Luboń do węzła Krzesiny. Pomiędzy węzłem Zachód a Komornikami dobudowane będą pasy na zewnątrz istniejącej drogi, natomiast dalej, w kierunku węzła Krzesiny w tzw. pasie rozdziału. Podczas wszystkich prac cały czas będą utrzymane po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Foto: Autostrada Wielkopolska

Autostrada Wielkopolska tłumaczyła, że aby utrzymać dostępność dwóch pasów w każdą stronę, zdecydowano o przeniesieniu ruchu na pas awaryjny. Służby ratownicze, w przypadku jakichkolwiek zdarzeń, korzystać będą z terenu placu budowy. Kierowcy kategorycznie nie będą mogli zatem na niego zjeżdżać ani udostępniać miejsca na tzw. korytarz życia.

Podczas prac ograniczona będzie prędkość poruszania się do 70 km/h. Kierowcy powinni szczególnie uważać na znaki informujące o sposobie poruszania się. Jadą na przykład od węzła Zachód lewy pas przeznaczony będzie tylko do tranzytu, bez możliwości zjazdu na węzłach Komorniki i Luboń.

Od marca 2019 do czerwca 2020 obowiązywał będzie zakaz wjazdu na obwodnicę Poznania pomiędzy węzłami Poznań Wschód i Poznań Zachód dla pojazdów ponadnormatywnych, o szerokości większej niż 3 metry.

„Zdajemy sobie sprawę, że najbliższe miesiące będą trudnym czasem dla wszystkich kierowców, ale jeszcze nikt nigdy w Polsce nie podejmował tak dużego wyzwania, jakim jest rozbudowa działającej autostradowej obwodnicy miasta. Dzięki naszemu know-how i innowacyjności planujemy zakończenie prac nawierzchniowych, wymianę barier i oświetlenia, o pół roku wcześniej, niż pierwotnie zakładaliśmy, czyli do końca 2019 roku” – podkreśliła rzeczniczka prasowa spółki Autostrada Wielkopolska SA. Zofia Kwiatkowska.

Jak dodała, „prace drogowe będą realizowane tak, aby ruch odbywał się w miarę możliwości płynnie na 2 pasach w każdym kierunku. Pozostałe prace związane z rozbudową i budową ekranów akustycznych oraz budową 10 tablic zmiennej treści ukończone zostaną w połowie 2020 roku. Należy pamiętać, że inwestycja będzie realizowana w znacznie szerszym zakresie niż przewiduje to umowa koncesyjna. Dlatego mamy nadzieję, że pogoda ułatwi prace drogowcom, a my ze swojej strony dołożymy wszelkich starań, by zrobić to jak najlepiej i przede wszystkim zgodnie z planem”.