Auto Świat Wiadomości Aktualności Używane auta drogie jak nigdy dotąd. Przyczyny wzrostu cen to dobra informacja dla kupujących

Używane auta drogie jak nigdy dotąd. Przyczyny wzrostu cen to dobra informacja dla kupujących

Na polskim rynku wtórnym pojawia się coraz więcej aut. Mimo to zauważalnie wzrosła też średnia cena pojazdów, bo do komisów trafiają coraz młodsze egzemplarze z coraz mniejszym przebiegiem. W ciągu 2024 r. mediana cen, informuje AAA Auto, osiągnęła poziom 35 tys. zł.

Używane samochody (zdj. ilustracyjne)
Używane samochody (zdj. ilustracyjne)Scharfsinn / Shutterstock
  • Średnia cena używanych samochodów w Polsce wzrosła już do 35 tys. zł pomimo coraz większej dostępności aut z drugiej ręki
  • Preferencje Polaków dotyczące ulubionych modeli samochodów w ciągu ostatniej dekady pozostały praktycznie niezmienione
  • Udział diesli w ofercie aut używanych maleje na rzecz modeli z instalacją LPG oraz hybryd

W 2024 r. w Polsce zaoferowano 1 mln 921 tys. używanych samochodów — tak wynika z analizy przygotowanej przez operatora sieci AAA Auto. Okazuje się, że oferta pojazdów z drugiej ręki wzrosła po raz pierwszy od pięciu lat po pandemii covid i w porównaniu z 2023 r. była wyższa o 5 proc. r/r. Co ciekawe, tuż przed wybuchem pandemii na rynku dostępnych było nawet 2 mln 364 tys. używanych samochodów.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W komisach pojawiają się coraz młodsze, ale tym samym coraz droższe auta

Lepsza dostępność używanych aut nie przełożyła się na utrzymanie niższych cen, a było wręcz przeciwnie. W u.br. średnia cen samochodów osiągnęła poziom 35 tys. zł i jak wyjaśnia AAA Auto, przyczyną była przede wszystkim większa liczba prawie nowych pojazdów w ofercie. Jeszcze w 2022 r. na krajowym rynku dominowały egzemplarze w wieku nawet 13,6 lat, tymczasem w ub.r. mówimy już o modelach mających nieco ponad dziewięć lat.

Karolina Topolova z AAA Auto doprecyzowała, że zmniejszył się również przebieg proponowanych aut. W 2024 r. samochody dostępne na rynku wtórnym przejechały średnio 153 tys. km. Oznacza to zmianę na poziomie niemal 28 tys. km r/r.

Niewiele zmian na liście najchętniej wybieranych modeli

Chociaż w komisach pojawiają się coraz młodsze auta, to na przestrzeni ostatniej dekady Polacy nie zmienili zanadto preferencji dotyczących ulubionych modeli. Okazuje się, że aż sześć na 10 modeli w rankingu Top 10 pozostaje takich samych. Ciekawe jest to, że rosnąca popularność SUV-ów nie ma przełożenia na rynek wtórny.

Najczęściej oferowane samochody w Polsce w 2024 r.:

  • Opel Astra,
  • BMW 3,
  • Audi A4,
  • Volkswagen Golf,
  • Volkswagen Passat,
  • BMW 5,
  • Skoda Octavia,
  • Ford Focus,
  • Audi A6,
  • Opel Insignia.

Lista Top 10 wyraźnie pokazuje coraz większe zainteresowanie Polaków droższymi modelami. Jeszcze przed dekadą w pierwszej dziesiątce najczęściej oferowanych aut używanych można było znaleźć tańsze samochody, np. Renault Megane i Opla Corsę, teraz ich miejsce zajęły m.in. BMW 5 oraz Skoda Octavia.

Diesle w odwrocie, w natarciu auta z LPG i hybrydy

Zmianę preferencji rodaków widać również na przykładzie źródła napędu. Jeszcze kilka lat temu niekwestionowanym wyborem były diesle, ale w ostatnim czasie silniki te powoli tracą na znaczeniu. W 2024 r. stanowiły one 47,3 proc. ofert, rok wcześniej ten odsetek wynosił 49,8 proc. Nie zmieniło się natomiast zainteresowanie modelami benzynowymi, które utrzymało się na poziomie 43,7 proc.

Preferencje klientów wyraźnie pokazują, że diesle wypierane są przez modele z instalacją LPG oraz hybrydy. W przypadku aut z zasilaniem gazowym wzrost zainteresowania sięgnął 5,8 proc., z kolei udział hybryd wzrósł do 2,5 proc. Zaczynają pojawiać się także samochody elektryczne.

Przeczytaj także: Policja wystawia mniej mandatów. Efekt mrożący przestaje działać, bo wartość grzywien już nie maleje

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków