Auto Świat Wiadomości Aktualności Prześwietlili rynek używanych samochodów hybrydowych. 33 proc. miało uszkodzenia. To dobry wynik

Prześwietlili rynek używanych samochodów hybrydowych. 33 proc. miało uszkodzenia. To dobry wynik

Napędy hybrydowe cieszą się w Polsce już tak dużą popularnością, że niektórzy obwieścili już je ulubionym napędem Polaków i mówią nawet o tym, że silniki benzynowe poszły w odstawkę. To trochę naciągane, zwłaszcza wśród aut używanych, bo wciąż króluje klasyczna benzyna, ale hybrydy są na fali. Mamy bardzo ciekawy raport o rynku wtórnym.

Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4Auto Bild
  • Zakup używanego samochodu hybrydowego jest obarczony dużo mniejszym ryzykiem niż auto z klasycznym napędem. Takie wnioski płyną z raportu CARFAX
  • To nie powinno dziwić, jeśli spojrzymy na średni wiek hybrydy w Polsce. To cztery lata, kiedy dla pozostałych samochodów wynosi... 15 lat
  • Ciekawostek jest więcej. Wiecie, że aż 65 proc. samochodów hybrydowych w Polsce miało tylko jednego właściciela?

Raport przyszykowała firma CARFAX, która specjalizuje się w raportach o historii używanych samochodów. W Polsce ma w swojej bazie ma aż 23 mln aut. To ogromna baza, idealna do ciekawych analiz. Tym razem wzięto pod lupę używane hybrydy, które stanowią coraz większą część polskiego tortu. W bazie jest ich już 770 tys., co stanowi około trzech proc. Niby niewiele, ale ten udział dynamicznie wzrasta. To wciąż bardzo młode samochody, ich liczba na drogach siłą rzeczy nie może być jeszcze zbyt duża.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Średni wiek samochodu hybrydowego jest znacznie niższy niż klasycznego

Najlepiej to pokazuje właśnie średni wiek. Eksperci Carfax przypominają, że statystyczny używany samochód w Polsce ma 15 lat i 220 tys. kilometrów przebiegu, natomiast statystyczna używana hybryda cztery lata i 99 tys. kilometrów przebiegu.

Z tego też wynika fakt, że kupując używany samochód hybrydowy, narażamy się na znacznie mniejsze ryzyko. 33 proc. hybryd miało jakieś uszkodzenia, a w przypadku klasycznych aut to prawie 40 proc.

Wyraźna różnica pojawia się jednak gdy weźmiemy pod uwagę ogół kategorii ryzyka, na które warto zwrócić uwagę przed zakupem danego pojazdu. Chodzi tu na przykład o niejasności w historii pojazdu, takie jak niekonsekwentne odczyty przebiegu, które mogą sugerować błędne podanie danych, manipulację licznikiem, czy nietypowy sposób użytkowania pojazdu. Wśród wszystkich używanych aut w Polsce aż 77 proc. pojazdów wykazuje takie ryzyka, natomiast w przypadku hybryd jest to tylko 41 proc

- czytamy w raporcie. Zakup jest tym bezpieczniejszy, że tylko 13 proc. hybryd trafiło do Polski zza granicy. Import jest tu śladowy, a to oznacza, że nie trafiają do nas jeszcze wysłużone i wyeksploatowane egzemplarze. Z czasem to się może zmieniać. Na razie 65 proc. hybryd miało tylko jednego właściciela.

Nikogo nie zdziwi, która marka dominuje w Polsce. Chyba każdy, kto choć trochę interesuje się motoryzacją nad Wisłą ma teraz w głowie pewnego japońskiego producenta na literę "T".

Przeczytaj także: Zniszczyli ponad 80 Tesli na placu dealera. W tym kraju sytuacja jest bardzo poważna

Najpopularniejsze hybrydy w Polsce. W statystykach jest przepaść

Toyota zbliżyła się do zajęcia prawie połowy całego rynku samochodów hybrydowych. To dokładnie 44 proc. Średni wiek hybrydowej Toyoty to cztery lata, a przebieg 122 tys. km. Na kolejenych miejscach znalazły się:

  • Audi – osiem proc.; średnio trzy lata i 75 tys. kilometrów przebiegu,
  • Lexus – sześć proc.; średnio pięć lat i 110 tys. kilometrów przebiegu,
  • BMW – pięć proc.; średnio trzy lata i 62 tys. kilometrów przebiegu,
  • Mercedes – pięć proc.; średnio dwa lata i 63 tys. kilometrów przebiegu.

Na koniec jeszcze jedna ciekawostka. W bazie ponad 20 mln samochodów hybrydy stanowią trzy proc. A elektryki? Zaledwie... 0,3 proc. To jasno pokazuje, który nowoczesny napęd przypadł Polakom bardziej do gustu.

Autor Filip Trusz
Filip Trusz
Zastępca Redaktora Naczelnego AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków