Auto Świat Wiadomości Aktualności VEEDOL– od Forda T do klasy Premium

VEEDOL– od Forda T do klasy Premium

Dla przeciętnego polskiego kierowcy oleje Veedol są mniej znane od tych, które często i w dużej ilości widzi na półkach stacji benzynowych. Tymczasem jest to jedna z najstarszych na świecie marek olejów.

reklama 1936 Lancia Astura olej Veedol
Auto Świat
reklama 1936 Lancia Astura olej Veedol

Kto wie, że produkowane od 1914 r. przez Forda słynne „pedałowce” (model T) wyjeżdżały z fabryki „zalewane” olejem Veedol?! Kto słyszał, że silnik pierwszego sterowca Grafa Zeppelina, który w 1928 r. okrążył Ziemię, również smarowany był olejem tej marki?! Kolejny przykład! Pierwszy, zakończony sukcesem przelot samolotem (Bellanco 1300 „Miss Veedol”) nad Oceanem Spokojnym z Japonii do Ameryki w 1931 r., to też po części zasługa oleju silnikowego Veedol!

A nowsze czasy: rekordy prędkości. Jeden ustanowiony w 1975 r. na Mercedesie w klasie samochodów z silnikami wysokoprężnymi (294,44 km/h) i 3 lata później na Mercedesie C111 III. Oleju Veedol używano też w lotach wahadłowca Columbia (1979 r.).

To sporo osiągnięć jak na dość słabo znaną dla większości markę!

Skąd się zatem wzięła? Jej początki to czasy tworzenia się imperiów naftowych w USA jeszcze w XIX w. W 1861 r. z przekształcającej się firmy Enterprise Oil&Lumber Co. powstała firma Tidewater Pipe Co. (właściciel rurociągów w Pensylwanii), a w 1887 r. dołączyła kolejna – Tidewater Oil Co. zajmująca się sprzedażą benzyny (Flying A) i olejów Tydol. W 1913 r. do Tydola dołączyła nowa marka oleju Veedol. To dość ważne, ponieważ jeszcze wrócimy do tego faktu i nazwy!

Potem było jak zwykle w koncernach paliwowych. Fuzje, przejęcia, upadki i wzloty. W 1926 r. Tyde Oil Co. ze Wschodniego Wybrzeża połączyło się z Associated Oil Co. (Zachodnie Wybrzeże), tworząc Tide Water Associated Oil Company. Rok wcześniej marka Veedol trafiła do Niemiec (Veedol Germany). Rok 1930: część udziałów firmy przejęło Getty Oil, by w 1950 r. przejąć całość, włącznie z prawami do marek Flying A, Tydol i Veedol.

W 1960 r. marka Veedol usamodzielniła się i powstał koncern naftowy Veedol Internatinal Limited (VIL) z siedzibą w Glasgow. Pod koniec lat 70. Getty Oil sprzedał ją koncernowi Burmach Oil. Azjatycka część koncernu stała się częścią Texaco, a w skutek kolejnych działań przeszła na własność koncernu Chevron. Skomplikowane, ale takimi prawami rządzi się paliwowy business!

Bliższą nam ciekawostką jest, że w 2000 r. oddział Getty (marketing) stał się własnością rosyjskiego koncernu paliwowego LUKOIL! W tym samym roku BP PIc przejęło Burmach Oil, a krótko po nim (2002 r.) również niemiecki Aral. W ten sposób BP PIc stało się właścicielem 5 marek olejów: BP, Aral, Duckhams, Castrol i Veedol.

W 2011 r. kolejna zmiana: BP pozostawiło przy sobie tylko własną markę, Castrola oraz Arala, a VIL ponownie trafiło pod młotek. I uwaga! Nowym właścicielem marki Veedol znów został Tide Water Company!

Historia zatoczyła krąg... ale z pewnymi zmianami. Po 10 latach nieobecności na rynku europejskim, od 2013 r. marka Veedol powróciła tu i reprezentowana jest przez Veedol International B.V. w Amsterdamie. Oznacza to, że oleje Veedol będą coraz częściej widoczne na półkach w całej Europie.

A powinny być, ponieważ ich oferta obejmuje najwyższej pod względem jakości produkty – od olejów silnikowych do silników samochodów osobowych (w klasach PREMIUM, PROFESSIONAL i PERFORMANCE), oleje specjalnie dedykowane do silników samochodów ciężarowych (Maraton Extra LSP), syntetyczne oleje przekładniowe (LD), do skrzyń automatycznych (ATF III AP), jak i oleje hydrauliczne (HV 46) i smary.

Ciekawa historia z happy-endem pokazująca, że podstawową składową nowoczesnych produktów najwyższej generacji jak zawsze jest TRADYCJA, a zmiany... mogą okazać się korzystne!

Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków