Auto Świat Wiadomości Aktualności Touareg przejdzie do historii? Volkswagen zmienia priorytety

Touareg przejdzie do historii? Volkswagen zmienia priorytety

Volkswagen wycofa z oferty dwa modele. Serwis Autocar potwierdził, że jednym z nich będzie Touareg, który nie będzie miał następcy. Auto zniknie z portfolio Volkswagena w 2026 r. i niemiecki koncern zakończy swoją przygodę z klasą premium.

Volkswagen Touareg 3.0 TDI V6 R-Line
Krzysztof Słomski / Auto Świat
Volkswagen Touareg 3.0 TDI V6 R-Line
  • Volkswagen wycofa z oferty modele Touareg i ID 5, kończąc produkcję odpowiednio w 2026 r. i 2027 r.
  • Touareg, flagowy SUV klasy premium Volkswagena, nie będzie miał następcy, a jego miejsce zajmie bardziej uniwersalny Tayron
  • Volkswagen koncentruje się na uproszczeniu oferty i rozwijaniu bardziej popularnych modeli, w tym elektrycznego Golfa

Touareg — flagowy SUV klasy premium Volkswagena — został wprowadzony na rynek po raz pierwszy w 2002 r. Model został opracowany wspólnie z Porsche Cayenne, dzieląc z nim platformę i realizując wizję Ferdinanda Piëcha, ówczesnego prezesa Volkswagena, który zamierzał podnieść prestiż marki poprzez luksusowe modele, takie jak Touareg i Phaeton.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen kończy historią Touarega, bo ma już gotowego zastępcę

Według źródeł, do których dotarł Autocar, Volkswagen zmienia swoje priorytety, czego potwierdzeniem ma być właśnie wysłanie Touarega na emeryturę. Próżnię po nim wypełni obecny już na rynku Volkswagen Tayron — SUV o szerszej atrakcyjności, który zyskał popularność na kluczowych rynkach światowych i dostępny jest zarówno z dwoma, jak i trzema rzędami siedzeń.

— "Odejście Touarega oznacza, że Volkswagen kończy swoje zaangażowanie w rynek premium po 23 latach" — donoszą źródła. Tayron, oferowany w wersji 2.0 TSI 4Motion, jest bardziej uniwersalny, a jego uciąg wynosi 2500 kg. Decyzja o rezygnacji z Touarega wpisuje się w strategię Volkswagena, który koncentruje się na bardziej przystępnych modelach, mających zapewnić wyższy wolumen sprzedaży.

Projekt ID 5 nie spełnił oczekiwań i zakończy się w 2027 r.

Model ID 5, który wprowadzono na rynek w 2021 r. jako sportową alternatywę dla bardziej praktycznego ID 4, także zostanie wycofany z produkcji. Volkswagen początkowo celował w rynek chiński, jednak model nie zdobył tam popularności, ustępując bardziej funkcjonalnemu ID 4. ID 5 nie był dostępny w Stanach Zjednoczonych, co dodatkowo wpłynęło na ograniczenie jego pozycji w globalnym portfolio marki.

Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5Volkswagen

Plan zamknięcia produkcji tego elektrycznego SUV-a coupé w 2027 r. został zdeterminowany dążeniem Volkswagena do uproszczenia oferty i skoncentrowania zasobów na bardziej popularnych modelach. W ramach tej samej strategii marka zrezygnowała z opracowywania elektrycznych MPV, takich jak "mini Buzz" — model oparty na platformie MEB, który miałby zastąpić Tourana.

Przyszłość Volkswagena z elektrycznym Golfem i crossoverami

Volkswagen koncentruje swoje wysiłki na rozwijaniu modeli elektrycznych, w tym potencjalnie przełomowego elektrycznego Golfa. Tymczasem władze marki zwróciły uwagę na ograniczone zasoby inżynieryjne centrum badawczo-rozwojowego w Braunschweig, które zdaniem zarządu powinny być skierowane na bardziej istotne projekty.

Źródła zbliżone do prezesa Volkswagena Thomasa Schäfera informują, że rynek wyraźnie preferuje modele SUV i crossovery nad bardziej tradycyjne propozycje, takie jak elektryczne MPV. — To jest kierunek, w którym ostatecznie zdecydowaliśmy się pójść — powiedziało jedno z kluczowych źródeł z Wolfsburga. W efekcie podobny model może zadebiutować w przyszłości, ale już w ofercie bratniej marki Skoda.

Volkswagen wyraźnie przebudowuje swoje portfolio, kładąc większy nacisk na popularne modele dla masowego klienta. Tym samym wycofanie Touarega i ID 5 pokazuje zmianę priorytetów w jednej z największych marek motoryzacyjnych na świecie.