W pierwszej kolejności silnik oferowany będzie zostanie w krajach wspierających ekologiczne rozwiązania przy pomocy zachęt podatkowych.

Dzięki najnowszym rozwiązaniom w układzie turbo doładowania opracowanym przez Volvo, bezpośredniemu wtryskowi paliwa stąd oznaczenie GDTI (ang. Gasoline Turbocharged Direct Injection), dwóm wałkom rozrządu silnik zapewnia wyjątkowe połączenie niskiego zużycia paliwa i doskonałe osiągi przy niedużych wymiarach samej jednostki.

Silnik został opracowany specjalnie dla mniejszych, bardziej wydajnych energetycznie jednostek. Ta 2-litrowa jednostka posiada moc 203 KM, a moment obrotowy – 300 Nm, osiąga już przy 1750 obr. / min. Wartość maksymalnej mocy jest na takim samym poziomie, co większej 2.5 litrowej, pięciocylindrowej jednostki Volvo, ale zużycie paliwa jest niższe.

Kolejna generacja technologii turbo

Nowy system turbo doładowania został opracowany w ramach współpracy Volvo Cars z Borg-Warner Turbo oraz producentem komponentów stalowych firmą Benteler Automotive. W wyniku opracowana została turbosprężarka, która jest obecnie najmniejszym urządzeniem tego typu na rynku (w stosunku do maksymalnej mocy silnika).

Obudowa turbiny w nowym silniku została wbudowana w przewód rurowy rozgałęziony. Volvo już wcześniej stosowało podobne rozwiązanie, jednakże najnowszy zespół turbodoławania został wykonany całkowicie z blachy stalowej. Ów patent Volvo jestinnowacyjnym rozwiązaniem na skalę światową.

- Ta nowatorska technologia umożliwia ukształtowanie przewodu wydechowego w idealny sposób zapewniający optymalny przepływ gazu i wytworzenie maksymalnego efektu rezonansowego. Topozwala uzyskać najwyższą możliwą wydajność turbiny – wyjaśnił Magnus Jonsson, kierownik działu rozwoju produktów w Volvo Cars.

Technologicznie zaawansowany

Nowy silnik wykorzystuje bezpośredni wtrysk paliwa oraz układ zmiennych faz rozrządu (VVT) dla obu wałków rozrządu.

Połączenie tych rozwiązań, zapewnia wysoki współczynnik napełnienia cylindra w komorze spalania niezależnie od obrotów silnika. Przy czym turbosprężarka zaczyna obracać się wcześniej, co umożliwia szybką reakcję silnika już przy niskich obrotach.

Regulacja momentu otwarcia zaworów silnika odbywa się poprzez otwieranie i zamykanie zaworów sterujących ciśnieniem oleju oraz sterowaniem jego przepływu w układzie zmiany faz rozrządu do chwili uzyskania pożądanego odchylenia kątowego pomiędzy zewnętrznym i wewnętrznym elementem sterującym wałka rozrządu.

Wszystkie te rozwiązania zapewniają mniejsze zużycie paliwa oraz niższą emisji spalin, a przy tym zachowują osiągi samochodu na wysokim poziomie i umożliwiają płynne przyspieszanie i dobre właściwości jezdne, nawet przy niskich prędkościach obrotowych silnika.

Na przykład, Volvo S80 wyposażone w nowy silnik 2.0GTDI z automatyczną skrzynię biegów, zużywa zaledwie 8,3 l/100 km, zachowując wysokie osiągi.

DANE TECHNICZNE

Specyfikacja silnika-Oznaczenie silnika2.0 GTDiRodzaj silnika4-cylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniemPojemność skokowa cylindra1999 cm3Średnica cylindra87,5 mmSkok tłoka83,1 mmStopień sprężania10:1Liczba zaworów na cylinder4Typ rozrządDOHCMaksymalna moc149 kW (203 KM) / 6000 obr./min.Maksymalny moment obrotowy300 Nm / 1750-4000 obr./min., z funkcją overboost 320 NmPrzyrost ciśnienia po włączeniu turbosprężarki90 kPaPoziom emisjiEuro 5, J-ULEVOsiągi i zużycie paliwa (ręczna/automatyczna skrzynia biegów)Volvo S80Volvo V70Volvo XC60Czas rozpędzania 0-100 km/h, (s).7,9/8,58,3/8,99,6 (aut.)Zużycie paliwa, (l/100 km)7,9/8,38,1/8,48,6 (aut.)Emisje, CO2 (g/km)184/193189/195199 (aut.)