Z gdyńskiego kontrapasa skorzystają pasażerowie linii autobusowych: 103, 121, 140, 147, 160, które kursują ulicą Chwarznieńską do centrum w godzinach porannego szczytu. Pomiędzy godziną 7.00 a 9.00 czteropasmowa ulica Chwarznieńska będzie biegła trzema pasami (jeden wyłącznie dla autobusów) w stronę Gdyni i tylko jednym dla wszystkich pojazdów w kierunku obwodnicy. W tym celu autobusy będą musiały przejechać na drugą stronę dwupasmówki i jechać niejako „pod prąd”.
To rozwiązanie jest nowością dla polskich kierowców, dlatego kontrapas wymagał kilkupoziomowego zabezpieczenia. Budowa nie ograniczyła się tylko do wytyczenia nowego oznakowania poziomego, ale wiązała się, m.in. z montażem pętli indukcyjnej w nawierzchni, nowego masztu sygnalizacyjnego, kamer i urządzeń mierzących czas przejazdy. Jak widać to dość skomplikowana inżynieria drogowa. Inwestycja pochłonęła 4 mln złotych i jest już po pierwszych udanych testach.
Jak będzie działać kontrapas?
Autobus będzie mógł wjechać na kontrapas tylko w przypadku, gdy na jego początku sygnalizator będzie ustawiony na „Zakaz wjazdu” z dopiskiem „Nie dotyczy ZKM”. W każdym innym przypadku znak będzie wskazywał tylko „Zakaz wjazdu”. Zezwolenie na wjazd autobusu będzie możliwe dopiero po wyłączeniu lewego pasa ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna- Wiczlina dla pozostałych uczestników ruchu.
Zostanie ono poprzedzone wyświetleniem specjalnie przygotowanej sekwencji, trwającej kilka minut, na znakach i sygnalizatorach. Chodzi o to, aby z wyprzedzeniem przygotować kierowców jadących w kierunku Chwarzna – Wiczlina na zmianę organizacji ruchu. Co ważne, sekwencja wyłączająca kontrapas autobusowy również nie nastąpi natychmiast, będzie trwała kilka minut, aby zapewnić bezpieczny zjazd ostatniego autobusu.