W rezolucji przyjętej przez Parlament Europejski posłowie wzywają wprowadzenia obowiązku stosowania blokad antyalkoholowych w nowych samochodach oraz ograniczenia prędkości do 30 km/h w terenie zabudowanym.

Dodatkowo PE domaga się wprowadzenia w całej Europie zakazu produkcji, importu i dystrybucji systemów ostrzegających kierowców pojazdów przed kontrolami drogowymi (np. urządzeń ostrzegających przed radarami, laserowych urządzeń zakłócających lub systemów nawigacji z automatyczną zapowiedzią kontroli drogowej).

Politycy postulują też opracowanie planu na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz zalecają harmonizację przepisów i znaków drogowych, zasad przeprowadzania kontroli technicznych pojazdów oraz ujednolicenia limitów zawartości alkoholu we krwi kierowców.

Celem przyświecającym posłom jest całkowite uniknięcie ofiar śmiertelnych w ruchu drogowym. Rezolucja przyjęta we wtorek przez Parlament wzywa do podjęcia działań mających na celu w latach 2010-2020 ograniczenie o połowę liczby śmiertelnych wypadków drogowych, zmniejszenia liczby ofiar z obrażeniami zagrażającymi życiu o 40 proc. i śmiertelności dzieci (do 14 lat) w wypadkach drogowych o 60 proc.

Parlament Europejski proponuje, aby Komisja powołała w trybie priorytetowym koordynatora UE ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym, którego zadaniem byłoby ułatwianie przygotowywania, wdrażania i egzekwowania strategii bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W 2009 r. na europejskich drogach zginęło 35000 osób, a 1,5 miliona odniosło obrażenia, w tym również poważne, często prowadzące do kalectwa. Społeczne i gospodarcze koszty wynikające z wypadków drogowych są ogromne (ok. 130 mld euro w 2009 r.). Do tego dochodzi nieszczęście,  żałoba bliskich, cierpienie rannych i dramatyczne chwile w życiu poszkodowanych. Liczba 35 000 ofiar śmiertelnych w ruchu drogowym odpowiada w ruchu lotniczym katastrofie ok. 250 średniej wielkości samolotów z kompletem pasażerów na pokładzie.

Przyjęta rezolucja nie ma jednak mocy prawnej, a za za bezpieczeństwo drogowe odpowiadają poszczególne kraje członkowskie UE.