- GDDKiA od grudnia 2021 r. oddała do użytku tunele o łącznej długości 9 km
- W realizacji jest osiem inwestycji o długości 9 km.
- W przygotowaniu są trzy tunele o łącznej długości 7,1 km
- Łączna długość tuneli na drogach podlegających GDDKiA zwiększy się do 18 o łącznej długości niemal 25 km
GDDKiA przygotowuje do oddania kierowcom w sumie jedenaście nowych tuneli. Łącznie będą one miały długość ponad 16 km. Po ich zbudowaniu na polskich drogach, które są zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad łącznie kierowcy będą mogli korzystać z 18 tuneli o łącznej długości niemal 25 km.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Niezwykle ważna ekspresówka przetnie niemal cały kraj. Połączy Pomorze ze Śląskiem [MAPA]
Tunele na drogach zarządzanych przez GDDKiA
Aktualnie w pełnym użytkowaniu jest siedem tuneli o łącznej długości 8,8 km. Są to:
- S7 Lubień — Rabka-Zdrój (woj. małopolskie): 2058 m,
- S2 Południowa Obwodnica Warszawy (woj. mazowieckie): 2335 m,
- S1 Szare — Laliki (woj. śląskie): 678 m,
- S3 Bolków — Kamienna Góra (woj. dolnośląskie): 2300 i 320 m,
- S52 Północna Obwodnica Krakowa (woj. małopolskie): 653 i 496 m
- DK93 w Świnoujściu (woj. zachodniopomorskie): 1485 m (tunel utrzymywany przez samorząd miasta).
W tych miejscach powstaną nowe tunele
W realizacji GDDKiA ma osiem tuneli o łącznej długości 9 km. Budowane obiekty to:
- S1 Przybędza — Milówka (woj. śląskie): 980 i 820 m,
- S19 Rzeszów — Babica (woj. podkarpackie): 2250 m,
- S19 Jawornik — Domaradz (woj. podkarpackie): 2910 i 990 m,
- S74 Kielce Zachód — Kielce (woj. świętokrzyskie): 500 i 200 m,
- DK79 Zabierzów (woj. małopolskie): 317 m.
W przygotowaniu są jeszcze trzy tunele o łącznej długości 7,1 km. Będą to:
- S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina (woj. zachodniopomorskie): 5003 m,
- S7 Kiełpin — Warszawa (woj. mazowieckie): 1122 i 1000 m.
Te tunele w Polsce są "naj"
A co jeśli chodzi o tunele, z których kierowcy mogą już korzystać? Jest wśród nich kilka "naj". Najstarszym tunelem jest jednonawowy tunel na drodze ekspresowej S1 w Lalikach. Spośród innych obiektów wyróżnia go konstrukcja. Oprócz tego jednego wszystkie inne są dwunawowe. Tunel ten oddano kierowcom do użytku w 2010 r.
Najnowsze są zaś dwa krótkie tunele w ciągu drogi ekspresowej S52 na Północnej Obwodnicy Krakowa. Mają długość 653 m i 496 m, a do użytku oddano je w grudniu ubiegłego roku.
Tytuł najdłuższego tunelu dzierży obiekt w ciągu trasy ekspresowej S2 na warszawskim Ursynowie. Ma trzy pasy ruchu w jedną stronę i rezerwę pod czwarty pas. Pomiędzy wschodnim i zachodnim portalem tunel na POW liczy 2335 m długości.
Wkrótce zostanie on jednak zdetronizowany. Dłuższy od niego będzie tunel przechodzący pod Odrą na drodze ekspresowej S6 w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina - 5003 m.
Dłuższy od warszawskiego tunelu będzie także obiekt przechodzący pod wzgórzem Kamieniec na Pogórzu Dynowskim. Tunel znajdował się będzie na drodze ekspresowej S19, na odcinku Jawornik – Lutcza w woj. podkarpackim.
Warszawski tunel POW jeszcze długo jednak nie będzie miał konkurencji, jeśli chodzi o natężenie ruchu. Tunelowym odcinkiem Południowej Obwodnicy Warszawy, od otwarcia w grudniu 2021 r., przejechało ponad 90 mln pojazdów, co daje średnio ponad 80 tys. pojazdów w ciągu doby.