Jak widać z wyników sondażu, znaczna część badanych czuje silną niepewność w stosunku do przyszłości, co zniechęca ich do kupna auta. Znaczna większość jako swoją główną obawę podaje podwyżki rat spowodowane wzrostem stóp procentowych w Polsce. Do tego dochodzą wciąż rosnące ceny paliwa i niepewna sytuacja finansowa związana z problemami gospodarczymi. Ankietowani w dużej części boją się, że po pewnym czasie mogą mieć problem z regulowanie zobowiązań lub nie będą w stanie uzbierać środków na wykup auta.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo*Badanie miało formę sondażu telefonicznego, w którym wzięło udział 102 respondentów deklarujących chęć zakupu auta. Zostało przeprowadzone w dniach 10-14 października 2022 r. na zlecenie Carsmile przez firmę Multi Contact Center.
Sposobem na niższą ratę jest wysoki wykup
W przypadku zakupów z tarczą leasingową z pomocą przyjść może wysoki wykup auta. Według wyliczeń analityków Carsmile taki sposób może obniżyć ratę nawet o jedną trzecią. Obliczenia przeprowadzono jako porównanie zakupu czterech aut w standardowym leasingu z wykupem na poziomie 10 proc. z leasingiem z tarczą, gdzie wykup określono na poziomie 50 proc. Dla porównania pod uwagę zostały wzięte popularne modele samochodów: Hyundai i20, Dacia Duster, Toyota Corolla oraz BMW X3. Na potrzeby takiej symulacji eksperci przyjęli, że umowa trwała trzy lata, a wkład własny wyniósł 10 proc.
Wynik? W przypadku leasingu z tarczą i wykupu 50 proc. rata za samochód wynosiła o około 30 proc. mniej niż w przypadku standardowej umowy. Warto jednak mieć na uwadze, że po zakończeniu umowy pojawi się konieczność zgromadzenia wysokiej kwoty. Na to jednak też jest sposób.
"Wysoki wykup auta, wynoszący 50 proc. dla trzyletniego leasingu, wydaje się bardzo praktycznym rozwiązaniem, gdy gospodarka hamuje. Obniżka raty, jaką możemy dzięki temu osiągnąć, jest znacząca i powinna rozwiązać problemy wielu osób chcących dziś kupić auto do domu lub do firmy, ale obawiających się nadmiernych obciążeń finansowych w okresie niepewności" – ocenia Łukasz Domański, prezes Carsmile.
Leasing z tarczą
Trikiem jest tu połączenie wysokiego wykupu z możliwością odstąpienia od niego bez podania przyczyny, co możliwe jest dzięki tarczy leasingowej. Dzięki takiemu zabiegowi po zakończeniu umowy nie będziemy musieli się martwić zebraniem dużej kwoty. Innym rozwiązaniem może być także wydłużenie umowy, np. o kolejne dwa lata. Leasingobiorca dzięki tarczy może wybrać korzystniejszą dla niego opcję.
Jaj tłumaczy dalej Łukasz Domański - "Wysoki wykup, wynoszący 50 proc. dla trzyletniego leasingu lub też 35 proc. dla pięcioletniego kontraktu, powinien być połączony z możliwością odstąpienia od wykupu auta bez podania przyczyny, jak ma to miejsce w tarczy leasingowej. Tylko wówczas korzyść z obniżki raty nie będzie okupiona stresem, że po zakończeniu umowy, leasingobiorca będzie miał problem z wygospodarowaniem dużej kwoty na wykup auta".
- Przeczytaj także: Jay Leno trafił do szpitala. Miał wypadek w swoim garażu
Rynek wymaga zmian
Przegląd praktyk rynkowych i wspomniany sondaż pokazują, że obecny rynek aut wymaga zmian. W ofertach firm leasingowych rzadkością jest prawo do odstąpienia od wykupu auta, szczególnie przy wykupach na poziomie od 20 do 50 proc. Leasingobiorcy mogą spotkać się z odmową odejścia od zakupu i naliczenia dodatkowych opłat. Może zdarzyć się również sytuacja, w której firma postanawia sprzedać niewykupiony samochód. Wtedy klient może zostać obciążony różnicą w cenie zakupu, jeśli auto zostanie sprzedane taniej, niż określała to umowa. Wszystkie tego typu procedury są bardzo niekorzystne dla przedsiębiorców zainteresowanych kupnem samochodu.