Jak przekazał dyżurny punktu informacji drogowej GDDKiA, transport tarczy TBM około godziny 5.30 dotarł w okolice węzła Janki na S8, gdzie zaplanowano postój do godz. 22. Postój odbywa się na S8 na wysokości Wolicy przed węzłem Janki; maszyna zajmuje prawy, środkowy i awaryjny pas w stronę Warszawy. Przejezdny jest jedynie lewy pas.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
O godz. 22 w sobotę transport maszyny TBM wyruszy drogą ekspresową S8 w kierunku Warszawy i węzła Opacz. Następnie około godz. 23 na węźle Opacz zjedzie na drogę ekspresową S2 w kierunku Terespola. Około północy kolumna przejedzie przez węzeł Warszawa Lotnisko, co spowoduje utrudnienia na S2 w kierunku węzła Lubelska. Następnie na węźle Puławska (przed tunelem POW) kolumna zjedzie z drogi ekspresowej i w niedzielę w godz. 00.30 — 3 będzie poruszała się po drogach miejskich (ul. Puławska, Pileckiego, Ciszewskiego, Rodowicza Anody, Dolina Służewiecka, Wilanowska, Przyczółkowa).
Przeczytaj także: Wiemy, kiedy największy transport w historii przejedzie przez Warszawę
Na węźle Wilanów w ciągu S2 (wylot z węzła w kierunku Terespola) zaplanowano 45-minutową przerwę.
Ok. godz. 4 transport maszyny TBM będzie poruszał się drogą ekspresową S2 w kierunku Terespola (całą szerokością jezdni). Jak przekazała rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska, około godziny 5 zator drogowy utworzony za kolumną będzie rozładowany z wykorzystaniem jezdni zbiorczo-rozprowadzającej na węźle Patriotów. Okoły godziny 6 transport zatrzyma się na postój na jezdni S17 na węźle Lubelska. Kierowcy jadący od Zakrętu (DK2) będą mieli do dyspozycji jeden pas ruchu.
W niedzielę wieczorem konwój z tarczą TBM wyruszy drogą ekspresową S17 w kierunku Lublina i dalej na Podkarpacie.
Transport maszyny TBM będzie się poruszał z prędkością do 10 km/h na mostach, a poza nimi w granicach 20-30 km/h.
Maszyna typu TBM z tarczą o średnicy ponad 15 metrów przypłynęła do Szczecina z Hiszpanii. W Babicy na budowie drogi ekspresowej S19 maszyna TBM posłuży do wydrążenia ponad dwukilometrowego tunelu, który będzie usytuowany nawet 100 metrów pod powierzchnią terenu. Elementy TBM są przewożone w trzech konwojach składających się łącznie z czternastu zestawów transportowych. Najcięższy z nich waży blisko 500 ton i ma długość ponad 74 metrów i szerokość 9 metrów.
Prace przy drążeniu tunelu na budowie S19 rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM o długości 112 m i masie 4000 ton, z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Jest to o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.
autor: Marcin Chomiuk