Największe elementy maszyny do drążenia tunelu są transportowane wodą za pomocą trzech barek i dwóch pontonów. Na ich pokładzie znajdują się najważniejsze części, czyli napęd główny i tarcza skrawająca. Ich następny przystanek to port w Opolu. Kolejne elementy jadą lądem za pomocą aż czterdziestu transportów, a jeszcze inne docierają z Hiszpanii.
Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:
S19 Rzeszów Południe — Babica: 2255 metrów tunelu
Cała akcja zorganizowana jest po to, by na nowo powstającym 10-kilometrowym odcinku drogi S19 Rzeszów Południe — Babica powstał tunel o długości 2255 metrów. Drogowcy przyznają, że jest to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Wszystko przez ukształtowanie terenu, które wymaga postawienia wysokich estakad i wydrążenie tunelu, który będzie aż 100 m pod powierzchnią terenu. Jakość gruntu także nie jest łaskawa dla budowniczych.
Tunel składał się będzie z dwóch naw (po 12,4 m średnicy każda), które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi i dodatkowym przejazdem awaryjnym. Dla zapewnienia funkcjonowania tunelu powstaną też dwa budynki techniczne oraz Centrum Zarządzania Tunelem tak jak w tunelu na Zakopiance. Przejazd ten ma zapewniać najbardziej rygorystyczne wymagania dla bezpieczeństwa podróżujących.
S19 Rzeszów Południe — Babica: drążenie w 2023 r.
Choć transport części maszyny TBM już się zaczął, to samo drążenie rozpocznie się dopiero w przyszłym roku. Po dotarciu na miejsce trzeba będzie jeszcze sprzęt złożyć. Średnica tarczy wiercącej wynosi aż 15,2 m.
Trasa będzie miała dwie nitki po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, stworzony zostanie też węzeł Babica, sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzy przejścia dla zwierząt i przejazd pod S19. Drogowcy zadbali też o to, by powstały dwa Miejsca Obsługi Podróżnych i dwa lądowiska dla śmigłowców LPR.
Realizacja tego odcinka powinna się skończyć w 2026 r.