Fragmentem A2 od Świecka do Konina zarządza Autostrada Wielkopolska S.A., która podsumowała miniony rok i zapowiedziała plany na najbliższą przyszłość. Poniżej wszystkie szczegóły.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Autostrada A2: nowy "dywanik", LED-y i kontrola prędkości

W 2023 r. spółka terminowo zakończyła remont nawierzchni na ponad 50-kilometrym odcinku od Nowego Tomyśla do Poznania. Prace trwały rok i poza głównym ciągiem autostrady objęły również jeden z kluczowych węzłów Poznań Zachód, który łączy A2 z drogami ekspresowymi S5 i S11. "W sumie położono ponad milion metrów kwadratowych nowej warstwy ścieralnej z użyciem bardziej odpornego na obciążenia asfaltu wysokomodyfikowanego HIMA" — poinformowano w komunikacie.

Autostrada A2 Foto: Magda Wygralak / Shutterstock
Autostrada A2

Ponadto zmodernizowano wjazdy na niektóre Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP), nawierzchnię i wiaty na wybranych bramkach (Place Poboru Opłat, PPO), a także dobudowano 25 km nowych barier ochronnych. Latarnie z oprawami sodowymi zastąpiono ledowymi, które znajdują się już na całym koncesyjnym odcinku A2.

To jeszcze nie wszystko, w poprzednim roku Autostrada Wielkopolska sfinansowała i zamontowała odcinkowy pomiar prędkości (OPP) na autostradowej obwodnicy Poznania, na której panuje największy ruch. Od 2 lutego 2024 r. monitoruje on średnią prędkość pojazdów na dystansie ok. 7 km, czyli od węzła Poznań Krzesiny do Poznań Komorniki. Rejestracją, analizą i egzekwowaniem kar w przypadku naruszeń ograniczenia prędkości, które na tym odcinku wynosi 120 km/h, zajmuje się Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD), który zarządza krajowym systemem CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym).

Odcinkowy pomiar prędkości Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat
Odcinkowy pomiar prędkości

Autostrada A2: szykuje się najpoważniejsza inwestycja

W bieżącym 2024 r. zakończą się prace remontowe na wiadukcie w okolicy Wrześni (209 km A2) oraz na moście nad strugą Bawół w okolicy Słupcy (225 km). Ponadto spółka informuje, że na początku drugiego kwartału na MOP-ach rozpocznie montaż 14 wielostanowiskowych stacji ładowania samochodów elektrycznych, w tym dla ciężarówek (MOP Chociszewo oraz MOP Rogoziniec).

To jednak tylko przystawki do dania głównego, czyli zapowiadanej dobudowy trzeciego pasa ruchu na kolejnym fragmencie A2. Chodzi o 10 km autostradowej obwodnicy Poznania między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód.

Od końca 2019 r. po trzy pasy w każdym kierunku ma odcinek Poznań Zachód — Poznań Krzesiny. Przedstawiciele spółki zapowiadają, że tym razem inwestycja jest znacznie większa. Wymagane będzie poszerzenie jezdni na całej długości od zewnątrz na obu kierunkach oraz dwóch mostów autostradowych. Wyremontowane zostaną także istniejące jezdnie, wraz z infrastrukturą.

Prace będą odbywać się etapowo bez konieczności zamykania autostrady, jednak kierowcy muszą spodziewać się utrudnień w ruchu, czyli korków. Zgodnie z planem odcinek A2 Poznań Krzesiny — Poznań Wschód stanie się trzypasmowy do końca 2025 r.

Trzeci pas ruchu na autostradowej obwodnicy Poznania Foto: Autostrada Wielkopolska
Trzeci pas ruchu na autostradowej obwodnicy Poznania